نقش موفقیت شغلی ادراک شده در پیش‌بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی

چکیده

تعارض کار-خانواده به عنوان نوعی از تعارض بین نقشی در میان حیطه‌های کار و خانواده است. افزایش سطح موفقیت شغلی ادراک شده می­تواند تعارض کار-خانواده را کاهش داده و اثر مثبتی بر سطح عملکرد شغلی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش موفقیت ‌شغلی ‌ادراک ‌شده در پیش بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی بود. نمونه­ای مشتمل بر 335 نفر (270 مرد و 65 زن) از یک شرکت صنعتی در شهر اصفهان به روش نمونه­گیری تصادفی­طبقه‌ای انتخاب شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس موفقیت‌شغلی‌ادراک‌شده  (SOSS)،مقیاس تعارض­کار-خانواده(WFCS)  و فهرست وارسی ‌عملکرد­شغلی استفاده گردید. یافته­ها نشان دادند که تمامی ابعاد موفقیت‌شغلی­ادراک­شده پیش‌بین­های معنی‌داری برای تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی هستند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بازخورد مثبت ادراک شده، موفقیت اجتماع یار و تحقق اهداف به عنوان ابعاد موفقیت شغلی ادراک شده نقش بیشتری در پیش بینی تعارض کار- خانواده دارند. براین اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که آثار منفی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی ضعیف در کارکنان می تواند به واسطه ارتقا سطح ادراک کارکنان از موفقیت شغلی کاهش یابد.

کلیدواژه‌ها


Bender, K. A., S. M. Donohue., & J. S. Heywood. (2005). Job satisfaction and gender segregation.” Oxford Economic Papers 57(3):479-496.

Boles, J. S., Howard, W. G., & Donofrio, H. H.(2001). An investigation into the inter-relationships of work–family conflict, family–work conflict and work satisfaction. Journal of Managerial Issues, 13(3),376-390.

Burke, R. J. (2004). Introduction: Workaholism in organizations.  Journal of Organizational Change Management, 17(5):420-423.

Byrne, Z.S., Stoner, J., Thompson K.R.,  &Hochwarte W. (2005). The interactive effects of conscientiousness, work effort and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior. 66(2), 326-338.

Grant, A. (2008). Designing jobs to do good: Dimensions and psychological consequences of prosocial job characteristics. The Journal of Positive Psychology, 3(1), 19-39.

Grebner, S., Elfering, A. ,& Semmer, N. K. (2008). Subjective occupational success as a resource. In: S. McIntyre & J. Houdmont (Eds), Occupational health psychology: European perspectives on research, education and practice (Vol.2). Maia, Portugal: ISMAI Publishing.

Greenhous, J. H, & Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and family roles. Academy of Management Review, 10, 76-88.

Hennessy, K. D. (2005). Work-family conflict self-efficacy: A scale validation Study. MA Dissertation, University of Maryland, College Park, MD, USA.

Karatepe, O. S., & Kilic, H. (2007). Relationships of supervisor support and conflicts in the work–family interface with the selected job outcomes of frontline employees. Tourism Management, 28.

Lounsbury, J. W., Park, S. H., Sundstrom, E., Williamson, J. M., & Pemberton, A. E. (2004).  Personality, career satisfaction, and life satisfaction: test of a directional model

Lyubomirsky, S., King, L. A., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 803-855.

Maier, G. W., & Brunstein, J. C. (2001). The role of personal work goals in newcomers’ job satisfaction and organizational commitment: A longitudinal analysis. Journal of AppliedPsychology, 86, 1034-1042.

Mazerolle, S. M. Bruening, J. E. & Casa, D. J. (2008). Work-family conflict, part II: job and life satisfaction in national collegiate athletic association division I-A certified athletic trainers.Journal of Athletic Training,43(5), 513-522.

Michel, J. S., Mitchelson, J. K., Pichler, S., & Culle, K. L. (2010). Clarifying relationships among work and family social support, stressors, and work–family conflict. Journal of Vocational Behavior, 76, 91-104.

Montgomery, J. G., & E. I. Cook. (2005). Conflict management for libraries: strategies for a positive, productive workplace. Chicago, IL, USA: American Library Association.

Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997). A theory of individual differences in Task and contextual performance. Human Performance, 10,
71-83.

Panorama, M. & Jdaitawi, M. T. (2011).  Relationship between emotional intelligence and work family conflict of university staff in Indonesia. Proceeding of the International Conference on Social Science, Economics andArt, pp. 272-277.

Perrewe., P. L., & Ganster., D. C. (2010). New developmentsin theorethical and conceptual approaches to job stress. Research in Occupational stress and well-being, Volume 8.

Semmer, N. K., & Meier, L. L. (2010). Individual differences, work stress, and health. In: J.Quick, M. J. Schabracq& C. L. Cooper (Eds.), Hand book of work and health psychology (3rded.). Chichester,UK: Wiley.

Singh, R., Ragins, B. R., & Tharenou, P. (2009). What matters most? The relative role of mentoring and career capital in career success. Journal of Vocational Behavior, 75, 56-67.

Sonnentag, S., & Bayer, U. V. (2005). Switching off mentally: Predictors and consequence of psychological detachment from work during off-job time. Journal of Occupational Health Psychology, 10,393-414.

Voydanoff, P. (1988). Work role characteristics, family structure demands, and work/family conflict. Journal of Marriage and the family, 50, 749-761.