• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مشاوره کاربردی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1397)
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
شماره شماره ی 2
شماره شماره ی 1
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
نریمانی, محمد, عالی ساری نصیرلو, کریم, عفت پرور, سودا. (1393). اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی. مشاوره کاربردی, 3(شماره ی 2), 37-50.
محمد نریمانی; کریم عالی ساری نصیرلو; سودا عفت پرور. "اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی". مشاوره کاربردی, 3, شماره ی 2, 1393, 37-50.
نریمانی, محمد, عالی ساری نصیرلو, کریم, عفت پرور, سودا. (1393). 'اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی', مشاوره کاربردی, 3(شماره ی 2), pp. 37-50.
نریمانی, محمد, عالی ساری نصیرلو, کریم, عفت پرور, سودا. اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی. مشاوره کاربردی, 1393; 3(شماره ی 2): 37-50.

اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی

مقاله 3، دوره 3، شماره ی 2، پاییز و زمستان 1392، صفحه 37-50  XML اصل مقاله (249 K)
نویسندگان
محمد نریمانی 1؛ کریم عالی ساری نصیرلو2؛ سودا عفت پرور2
1استادگروه روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی
2دانشجویی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر تنظیم هیجانی، دانش آموزان آزاردیده عاطفی بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون وپس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش متشکل از دانش آموزان آزاردیده عاطفی پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بودند که از طریق مصاحبه بالینی شناسایی شدند. 40 نفر از دانش آموزان آزار دیده عاطفی به روش تصادفی از بین جامعه مورد نظر انتخاب و مجدداً به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی آموزش گروهی درمان متمرکز بر هیجان را در 8 جلسه یک و نیم ساعته دریافت کردند. جهت جمع آوری داده‌ها ازمصاحبه بالینی ساختار یافته، پرسشنامه کودک آزاری(CAQ) و مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (CERSS) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) نشان داد برنامه درمانی آموزش متمرکز بر هیجان بر تنظیم هیجانات دانش آموزان آزاردیده عاطفی مؤثر است و دانش آموزان آزاردیده عاطفی پس از دریافت آموزش متمرکز بر هیجان تفاوت قابل ملاحظه ای در میانگین نمرات پس آزمون نشان دادند که نشان از مؤثر بودن این درمان است. با توجه به تأثیر آموزش درمانی متمرکز بر هیجان به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می­شود این روش درمانی را مورد استفاده قرار دهند.
کلیدواژه‌ها
آموزش متمرکز بر هیجان؛ تنظیم هیجانی؛ آزار عاطفی
مراجع

منابع

عبدی، سلمان؛ باباپور خیرالدین، جلیل؛ فتحی، حیدر (1389). رابطه بین سبک های تنطیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. 8( 4) 258 - 264.

راهب، غنچه؛ اقلیما، مصطفایی، کمرودی، عباس و کفشگر، مجتبی(1388).تأثیر روانی اجتماعی کودک آزاری و نقش پلیس در پیشگیری از بروز آن. فصلنامۀ علمی- اجتماعی، 1( 2) 86-106.

محمد خانی، پروانه، محمودی، علیرضا، احمدی، حسین و جمشیدی، رضا.(2003).  تهیه و اعتباریابی پرسشنامه کودک آزاری. پایان نامه کارشناسی ارشد.

 

 

Aldao, A., Nolen Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotional regulation strategies across Psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.

 Alden, L. E. , & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24: 857-882.

 Amato, P. R. , & Ochiltree, G. (1986). Family resources and child competence. Journal of Marriage and  Family, 48, 47-5.

Amstadter.A.(2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders.22,211-221.

arnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30: 1311-1327.

Bagby RM, Taylor GJ. Affect dysregulation and alexithymia. In: Taylor GJ, Bagby RM, Parker JD. (1997). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge: University press.

Bennett, D. S., Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2010). Neglected Children, Shame- Proneness, and Depressive Symptoms. Child Maltreatreatment, 15: 305-314.

Blak & Frends. (2011). Risk factors for child psychologyical abuse, Aggression and violent Behavior, 10, 189-201.

 Brown, R. P. , & Zeigler-Hill, V. (2004). Narcissism and the non-equivalence of self-esteem measures: A matter of dominance?  Journal of Research in Personality, 38, 585-592.

Coohey, C. (2006) .Physically abusive father and risk assessment. Child-abuse & Neglect 30, 467-480.

Crus, C.(2001) Recognizing Emotion in faces. Developmental Effects of child abuse and Neglect, Developmental & behavioral pediatrics, available at www. Findarticles. Com.

 Currie, J. & Widom, C. S. (2010). Long-Term Consequences of Child Abuse and Neglect on Adult Economic Well-Being. Child Maltreatreatment, 15: 111-120.

Dawda D, Hart SD. Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. (2000). Am J Psychiatry; 150, 658-60.

 Eisenberg, N., & Fabes, R. A. (1998). Socialization and mothers' and adolescents' empathy-related cha- racteristics. Journal of Research on Adolescence, 3(2), 171-191.

Eisenberg, N., Cumberlan, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Losoya, S. H., & Guthrie, I. K. (2009). "The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior". Child Development, 1125- 1134.

Gleason K. A, Jensen-Campbell, L. A., & Ickes, W. (2009). The role of empathic accuracy in adolescent, peer relations and adjustment. Personality and Social Psychology Bulletin, 35 (8), 997-1011.

Greenberg ,Leslie (2006) Emotion-Focused Therapy: A Synopsis. Journal of Contemporary Psychotherapy .36(2), 87-93.

Greenberg, Leslie J.; Warwar, Serine H.; Malcolm, Wanda M.(2010) Differential Effects of Emotion-Focused Therapy and Psychoeducation in Facilitating Forgiveness and Letting Go of Emotional Injuries. Journal of Counseling Psychology,55(2),185-196.

Greenberg. L. S. & Watson, J. C. (2006). Emotion Focused Therapy for Depression. Washington: American Psychological Association.

Helesen,  M.  , Vollebergh, W. , & Meeus, W. (2003). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335.

Hildyard, K. L. & Wolfe, D. A. (2002) .Child neglect: Developmental issues and outcomes. Child-abuse & Neglect 26, 679-695.

 Horton E.Crues.g (2010). "Culture and child maltreatment: cultural competence and beyond, child abuse and neglects", 8, 637-644.

Jerman F, Van der Linden M, D’Acremont M, Zermatten A. Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ): Confirmatory factor analysis and psychometric properties of the French translation. Eur J Psycol As(2011) 22(2), 126-31.

John, O. O., & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of Personality,72, 1301−1334.

Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2008). PATHS in your classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators (pp. 140-161). New York: Teacher College Press.

Lewis, M. (2002). Child and Adolescent Psychiatry: A Compressive Textbook. Philadelphia, Melvin Lewis Lippincot.

Mash, E. & Wolfe, D. (1999) .Abnormal child psychology. International Thomson Publishing Company.

Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, Basic Books, 1997;

National Clearinghouse on Child-abuse and Neglect information (2004) Long-term consequences of child-abuse and neglect. Available in www. nccanch. hhs. gov.

Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), ProblemGambli ng in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse andEm otional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45, 174-180.

Pellitteri, J. The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanisms. Journa l of Psychology. 136, (2), 182-194.(2009).

Pollack, S. D. , Cicchetti, D. , Hornung, K. , & Reed, A. (2000). Child victimization: Maltreatment, bullying and dating violence. Available at: www. google. com. Psychology, 13, 127-133.

 Pollack, S. D. , Cicchetti, D. , Hornung, K. , & Reed, A. (2000). Child victimization: Maltreatment, bullying and dating violence. Available at: www. google. com. Psychology, 13, 127-133.

Pos ,Alberta E & Greenberg, Leslie,S(2007) Emotion-focused Therapy: The Transforming Power of Affect Journal of Contemporary Psychotherapy .37(7), 25-36.

Pual, D. H. (2005). Neurocognitive deficits and history of childhood abuse                         in schizophrenia spectrum disorders: associations with Cluster B personality traits,68(1), 87-94.

Sadock, B. J., Kaplan, H., & Sadock, V. A. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioral science clinical psychiatry. Philadelphia: Lippincott, William and Wilkins.

Segrin, C. , & Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationship mediates the association between social- skills and psychological well being. Personality and Individual Differences, 43: 637-646.

Sloan ,Denise M. (2004) Emotion-Focused Therapy: An Interview with Leslie Greenberg. Journal of Contemporary Psychotherapy 34(2), 105-116.  

Strobe, M., Van vliet, T., Hewstone, M., &Willis, H.(2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93, 147-168.

Taylor GJ, Bagby M. An o verview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker JD. (2010). The handbook of emotional intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass.

 Turner, H.A., Finkelhor, D., & Ormrod, R. (2010). Child Mental Health Problems as Risk Factors for Victimization. Child Maltreatment, 15, 132-14.

World Health Organization (WHO) and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect (ISPCAN). (2006). Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. Available from http://whqlibdoc. who. Int /publications /2006/9241594365eng. pdf.

Yusefi, F. (2007). The relationship of cognitive emotion regulation strategies with depression and anxiety in the middle students. Research on Exceptional Children. 4, 871-892.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,310
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,896
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

 

  This work is licensed under aCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

 free counter 

Journal Management System. Designed by sinaweb.