اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی

نویسندگان

1 استادگروه روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشجویی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

چکیده

هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر تنظیم هیجانی، دانش آموزان آزاردیده عاطفی بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون وپس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش متشکل از دانش آموزان آزاردیده عاطفی پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بودند که از طریق مصاحبه بالینی شناسایی شدند. 40 نفر از دانش آموزان آزار دیده عاطفی به روش تصادفی از بین جامعه مورد نظر انتخاب و مجدداً به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی آموزش گروهی درمان متمرکز بر هیجان را در 8 جلسه یک و نیم ساعته دریافت کردند. جهت جمع آوری داده‌ها ازمصاحبه بالینی ساختار یافته، پرسشنامه کودک آزاری(CAQ) و مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی (CERSS) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) نشان داد برنامه درمانی آموزش متمرکز بر هیجان بر تنظیم هیجانات دانش آموزان آزاردیده عاطفی مؤثر است و دانش آموزان آزاردیده عاطفی پس از دریافت آموزش متمرکز بر هیجان تفاوت قابل ملاحظه ای در میانگین نمرات پس آزمون نشان دادند که نشان از مؤثر بودن این درمان است. با توجه به تأثیر آموزش درمانی متمرکز بر هیجان به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می­شود این روش درمانی را مورد استفاده قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


منابع

عبدی، سلمان؛ باباپور خیرالدین، جلیل؛ فتحی، حیدر (1389). رابطه بین سبک های تنطیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. 8( 4) 258 - 264.

راهب، غنچه؛ اقلیما، مصطفایی، کمرودی، عباس و کفشگر، مجتبی(1388).تأثیر روانی اجتماعی کودک آزاری و نقش پلیس در پیشگیری از بروز آن. فصلنامۀ علمی- اجتماعی، 1( 2) 86-106.

محمد خانی، پروانه، محمودی، علیرضا، احمدی، حسین و جمشیدی، رضا.(2003).  تهیه و اعتباریابی پرسشنامه کودک آزاری. پایان نامه کارشناسی ارشد.

 

 

Aldao, A., Nolen Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotional regulation strategies across Psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.

 Alden, L. E. , & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24: 857-882.

 Amato, P. R. , & Ochiltree, G. (1986). Family resources and child competence. Journal of Marriage and  Family, 48, 47-5.

Amstadter.A.(2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders.22,211-221.

arnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30: 1311-1327.

Bagby RM, Taylor GJ. Affect dysregulation and alexithymia. In: Taylor GJ, Bagby RM, Parker JD. (1997). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge: University press.

Bennett, D. S., Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2010). Neglected Children, Shame- Proneness, and Depressive Symptoms. Child Maltreatreatment, 15: 305-314.

Blak & Frends. (2011). Risk factors for child psychologyical abuse, Aggression and violent Behavior, 10, 189-201.

 Brown, R. P. , & Zeigler-Hill, V. (2004). Narcissism and the non-equivalence of self-esteem measures: A matter of dominance?  Journal of Research in Personality, 38, 585-592.

Coohey, C. (2006) .Physically abusive father and risk assessment. Child-abuse & Neglect 30, 467-480.

Crus, C.(2001) Recognizing Emotion in faces. Developmental Effects of child abuse and Neglect, Developmental & behavioral pediatrics, available at www. Findarticles. Com.

 Currie, J. & Widom, C. S. (2010). Long-Term Consequences of Child Abuse and Neglect on Adult Economic Well-Being. Child Maltreatreatment, 15: 111-120.

Dawda D, Hart SD. Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. (2000). Am J Psychiatry; 150, 658-60.

 Eisenberg, N., & Fabes, R. A. (1998). Socialization and mothers' and adolescents' empathy-related cha- racteristics. Journal of Research on Adolescence, 3(2), 171-191.

Eisenberg, N., Cumberlan, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Losoya, S. H., & Guthrie, I. K. (2009). "The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior". Child Development, 1125- 1134.

Gleason K. A, Jensen-Campbell, L. A., & Ickes, W. (2009). The role of empathic accuracy in adolescent, peer relations and adjustment. Personality and Social Psychology Bulletin, 35 (8), 997-1011.

Greenberg. L. S. & Watson, J. C. (2006). Emotion Focused Therapy for Depression. Washington: American Psychological Association.

Helesen,  M.  , Vollebergh, W. , & Meeus, W. (2003). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335.

Hildyard, K. L. & Wolfe, D. A. (2002) .Child neglect: Developmental issues and outcomes. Child-abuse & Neglect 26, 679-695.

 Horton E.Crues.g (2010). "Culture and child maltreatment: cultural competence and beyond, child abuse and neglects", 8, 637-644.

Jerman F, Van der Linden M, D’Acremont M, Zermatten A. Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ): Confirmatory factor analysis and psychometric properties of the French translation. Eur J Psycol As(2011) 22(2), 126-31.

John, O. O., & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of Personality,72, 1301−1334.

Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2008). PATHS in your classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators (pp. 140-161). New York: Teacher College Press.

Lewis, M. (2002). Child and Adolescent Psychiatry: A Compressive Textbook. Philadelphia, Melvin Lewis Lippincot.

Mash, E. & Wolfe, D. (1999) .Abnormal child psychology. International Thomson Publishing Company.

Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, Basic Books, 1997;

National Clearinghouse on Child-abuse and Neglect information (2004) Long-term consequences of child-abuse and neglect. Available in www. nccanch. hhs. gov.

Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), ProblemGambli ng in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse andEm otional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45, 174-180.

Pellitteri, J. The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanisms. Journa l of Psychology. 136, (2), 182-194.(2009).

Pollack, S. D. , Cicchetti, D. , Hornung, K. , & Reed, A. (2000). Child victimization: Maltreatment, bullying and dating violence. Available at: www. google. com. Psychology, 13, 127-133.

 Pollack, S. D. , Cicchetti, D. , Hornung, K. , & Reed, A. (2000). Child victimization: Maltreatment, bullying and dating violence. Available at: www. google. com. Psychology, 13, 127-133.

Pual, D. H. (2005). Neurocognitive deficits and history of childhood abuse                         in schizophrenia spectrum disorders: associations with Cluster B personality traits,68(1), 87-94.

Sadock, B. J., Kaplan, H., & Sadock, V. A. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioral science clinical psychiatry. Philadelphia: Lippincott, William and Wilkins.

Segrin, C. , & Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationship mediates the association between social- skills and psychological well being. Personality and Individual Differences, 43: 637-646.

Strobe, M., Van vliet, T., Hewstone, M., &Willis, H.(2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93, 147-168.

Taylor GJ, Bagby M. An o verview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker JD. (2010). The handbook of emotional intelligence. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass.

 Turner, H.A., Finkelhor, D., & Ormrod, R. (2010). Child Mental Health Problems as Risk Factors for Victimization. Child Maltreatment, 15, 132-14.

World Health Organization (WHO) and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect (ISPCAN). (2006). Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. Available from http://whqlibdoc. who. Int /publications /2006/9241594365eng. pdf.

Yusefi, F. (2007). The relationship of cognitive emotion regulation strategies with depression and anxiety in the middle students. Research on Exceptional Children. 4, 871-892.