بررسی و مقایسه دانش‌آموزان کمرو و عادی از لحاظ شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه

نوع مقاله: پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه کردستان،کردستان، ایران

2 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران (نویسنده مسئول)

3 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

10.22055/jac.2020.28692.1659

چکیده

ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی یکی از مشکلات عمده‌ای است که تأثیر بازدارنده و مهمی بر کارآمدی و پویایی جوانان و نوجوانان دارد و از شکل‌گیری سالم هویت و شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی در آن‌ها جلوگیری می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در دانش‌آموزان کمرو و عادی به شیوه پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسه‌ای انجام گرفت. جامعۀ این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان شاهین‌دژ (استان آذربایجان غربی) بود. 120 دانش‌آموز کمرو و عادی (60 دانش آموز از هر گروه) به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های کمرویی سموعی، شیوه‌های فرزندپروری بامریند، مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و فرم کوتاه پرسش‌نامه طرح‌واره یانگ پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون تی با دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان عادی در مقایسه با دانش‌آموزان کمرو در زیر مقیاس‌های؛ شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن نمرات بالاتری را کسب کردند و دانش‌آموزان کمرو نیز در زیر مقیاس‌های شیوه فرزندپروری مستبدانه، سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی، ناایمن دوسوگرا و سایر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه نمرات بالاتری را کسب کردند و در شیوه فرزندپروری سهل‌گیرانه و طرح‌واره‌های ایثار و اسحقاق نیز بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع، این مطالعه حاکی از وجود تفاوت بین دانش‌آموزان کمرو و عادی از لحاظ شیوه‌های فرزندپروری، سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه بود.

کلیدواژه‌ها


Abolfathi, M. (2012). Comparison of initial maladaptive schemas among students with high test anxiety and normal students. M.A. Thesis in Consultation, Allameh Tabatabaei University, Tehran. (Persian)

Aghayousefi, A., Saravani, S., Zeraatee, R., Razeghi, F. S., & Pourabdol, S. ( 2016). Prediction of students’ academic performance based on attachment styles and different levels of adjustment. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 21(4), 308- 316. (Persian)

Ahi, Q. (2006). Standardization of the Young Form Schema Short Form. M.A. Thesis in Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran. (Persian)

Alizadeh, F. (2011). Investigating the relationship between schemes early mismatches with couples' marital conflicts. M.A. Thesis in Counseling, Payame Noor University of Tabriz Branch, Tabriz. (Persian)

Arefnia, S., Sarandi, P., & Yousefi, R. (2012). The comparison of early maladaptive schemas in secondary school students with and without school anxiety. Journal of Psychology, 1(4), 74-89. (Persian)

Baranoff, J., Oeil, T. (2007). Young Schema Questionnaire: Review of psychometric and measurement issues. Australian Journal of Psychology, 7(95), 27-78.

Basharat, M. A. (2000). Standardization of attachment scale. Research Report of University of Tehran. http://jip.azad.ac.ir. (Persian (

Bashirpur, M., Salimi, M., & Farahbakhsh, K. (2013). Comparison the effect of group counseling based on existential and cognitive-behavioural approaches on the degree of shyness of students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(52), 51-60. (Persian)

Baumrind, D. (1972). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology, 4(1-2), 1–103.

Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.

Berk, L. (2002). Child developments (Vol. 5). New York: Brooks/Cole.

Bowlby, J. (1980). Attachment and love (Vol. 1). New York: Basic Books.

Brown, G., Gustafsson, H. C., Millskoonce, R., & Cox, M. J. (2017). Associations between early caregiving & rural, low-SES, African-American children's representations of attachment relationships. Journal of Attachment & Human Development, 19(4), 340-363.

Brone, L., Lionetti, F., & Green, J. (2017). A matter of attachment? How adoptive parents foster post. Institutionalized Children's Social & Emotional Adjustment, 19(4), 323-339.

Buri, J. R. (1991). Parental authority questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57(1), 110-119.

Buss, D. M. (1991). Evolutionary personality psychology. Annual Review of Psychology, 42(1), 459-491.

Chen, X., Fu, R., Li, D., & Liu, J. (2019). Developmental trajectories of shyness-sensitivity from middle childhood to early adolescence in China: Contributions of peer preference and mutual friendship. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(7), 1197-1209.

Chen, Y. M., Wu, Y. P., Zhang, Y. J., Wang, P., Han, L., & Gao, F. Q. (2014). Relationships between parenting style, self-perception and shyness among Chinese early adolescents. Psychology Research, 4(11), 897-904.

Coplan, R. J., Parkash, K., O`Neil, K., & Armer, M. (2004). Do You “Want” to Play? Distinguishing Between conflicted shyness and social disinterest in early childhood. Developmental Psychology, 40(2), 244-258.

Collins, N. L., & Read, S. J. (1994). Cognitive representations of attachment: The structure and function of working models. London: Jessica Kingseley.

Colonnesi, C., Nikolić, M., Vente, W. d., & Bögels, S. M. (2016). Social anxiety symptoms in young children: Investigating the interplay of theory of mind and expressions of shyness. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(5), 997-1011.

Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496.

Darvizeh, Z., Azadi, Sh. (2010). The Relationship between parenting styles and shyness in high school girls in Noorabad Mamsani. Journal of Women and Society, 1(2), 47-63. (Persian)

Davoudi, I., Basak, S., & Zarezadegan, B. (2012). The effectiveness of positive parent training in reducing conduct problems of children and maternal stress of their mothers. Biannual Journal of Applied Counseling, 2(2), 45-59. (Persian)

Eggum-Wilkens, N. D., Lemery-Chalfant, K., Aksan, N., & Goldsmith, H. H. (2015). Self-conscious shyness: Growth during toddlerhood, strong role of genetics, and no prediction from fearful shyness. Journal of the International Congress of Infant Studies, 20(2), 160-188.

Esfandiari, Gh. (1995). Comparison of parenting styles of mothers in two groups of children with behavioral disorder and the effect of mothers' education on reducing behavioral disorder. M.A. Thesis in Psychology, Tehran Psychiatric Research Institute. (Persian).

Faramarzi, S., Taghipour. J. A. A., Dehghani, M., & Moradi, M. R. (2013). The investigation and comparison between the attachment styles and mothers of parenting styles in ordinal students and students with learning disorder . Journal of Jentashapir, 4(3), 245-254. (Persian)

Farahini, N., Afrouz, Gh. A., & Rasoulzadeh Tabatabaee, S. K. (2013). The Relationship between parenting styles and shyness with creativity in gorgeous. School of Psychology, 2(4), 137-153. (Persian)

Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52(3), 511-524.

Hosseinchari, M., Delavrapour, M., & Dehghani, Y. (2007). The role of parenting styles on high school students’ shyness. Contempoary Psychology Magazine, 2(2), 21-30. (Persian)

Jaafari, A., & Mehrafzoun, D. (2013). Effect of positive thinking skills training on adolescence shyness. Journal of Psychological Research, 5(20), 12-20. (Persian)

Jill, L., Michiel, F., & Vreeswijk, A. (2008). An empirical test of schemas mode conceptualizations in personality disorders. Journal of Behavior Research and Therapy, 46(7), 854-860.

Johnston, C., Dorahy, M. J., Courtney, D., Bayles, T., & O'Kane, M. (2009). Dysfunctional schema modes, childhood trauma and dissociation in borderline personality disorder. J Behav Ther Exp Psychiatry, 40(2), 248-255.

Kuppens, S., & C