@article { author = {Daryanavard, Fatemeh and Mohammadi, Nurallah and Rahimi, Changiz and Goudarzi, Mohamad Ali and Torkzadeh, Jafar}, title = {Effectiveness of Brief Group Couple Therapy, Traditional Therapy, and Drug Therapy on Marital Adjustment of Patients with Substance Abuse}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {This research aimed to investigate the effectiveness of brief group couple therapy (BGCT), traditional treatment and drug therapy on marital adjustment in patient with substance abuse. A sample was selected comprised of 75 men with their wives that were referring to substance abuse treatment clinics in Shiraz. The couples were assigned to 3 groups: BGCT+ drug therapy, traditional treatment + drug therapy, and only drug therapy. All group members were pretested, post-tested and fallowed-up by interview, laboratory rapid test and dyadic adjustment scale (DAS). The result showed that "BGCT", in comparison with traditional treatment and only drug therapy, has significant effect on marital adjustment in patient with substance abuse in post test and follow up. We can conclude that "BGCT" has more effect on increasing marital adjustment in men with substance abuse.}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی "زوج ‌درمانی گروهی کوتاه مدت"، "درمان سنتی" و "دارودرمانی" بر سازگاری زناشویی مردان مبتلا به سوء مصرف مواد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی زوج درمانی گروهی کوتاه مدت، درمان سنتی و دارو درمانی بر سازگاری زناشویی بیماران مبتلا به سوء‌ مصرف مواد بود. بر این اساس، از بین کلیه مردان معتاد مراجعه­کننده به مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 75 معتاد با همسرانشان به روش هدفمند انتخاب شدند. این زوج­ها در سه گروه زوج­درمانی + دارودرمانی، درمان سنتی + دارودرمانی و دارودرمانی جایگزین شدند. در این پژوهش از مقیاس سازگاری زناشویی، مصاحـبه­ی تشخیصی و تست آزمایشگاهی تشخیص سریع استفاده شد. شرکت کنندگان در سه موقعیت پیش آزمون، پس‌آزمون و پی­گیری مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که زوج­درمانی گروهی کوتاه مدت در مقایسه با درمان سنتی و دارو درمانی اثربخشی معناداری بر میزان سازگاری زناشویی در مرحله­ی پس‌آزمون و همچنین در مرحله­ی پی­گیری بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد داشت. بنابراین، برنامه زوج درمانی گروهی کوتاه مدت می­تواند به عنوان یک روش درمانی اثربخش برای افزایش سازگاری زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {سوء مصرف مواد,زوج درمانی گروهی کوتاه مدت,درمان سنتی,دارو درمانی,سازگاری زناشویی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10245.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10245_b9f12209f41079b282e40fd39e8769c2.pdf} } @article { author = {Noori Tirtashi, Ebrahim and Shafiabadi, Abdollah and Karami, Abolfazl}, title = {The Effectiveness of Forgiveness on Couples, Intimacy}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {17-30}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {This study determined the effectiveness of training forgiveness upon increment of couple's intimacy. The research method was semi-experimental, with pretest and posttest with a control group design. The statistical population was couples referring to counseling centers of Gorgan Welfare Organization. This sample included 30 couples who were selected randomly. Data was collected from questionnaire, Couples Intimacy. In order to review data and analyzed results of this study Covariance method has been used. The findings showed that training increased the overall intimacy and its dimensions of emotional, intellectual and communicative intimacy has increased.  }, keywords = {forgiveness,intimacy,couples}, title_fa = {اثربخشی آموزش بخشودگی بر افزایش میزان صمیمیت زوج‌ها}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش بخشودگی بر میزان صمیمیت زوج‌ها صورت گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) بود. جامعه‌ی آماری این مطالعه کلیه‌ی زوج‌های مراجعه‌کننده با مشکلات زناشویی به مراکز مشاوره‌ی سازمان بهزیستی شهر گرگان، بودند. از بین این تعداد 30 زوج به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و به پرسشنامه‌ی صمیمیت زوج‌ها پاسخ دادند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش مبتنی بر بخشودگی شرکت کردند. برای بررسی داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیری با کنترل نمره‌های پیش آزمون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش بخشودگی، صمیمیت زوج‌ها را در سطح کلی و ابعاد عاطفی، عقلانی، ارتباطی به طور معناداری افزایش داد.}, keywords_fa = {بخشودگی,صمیمیت,زوج‌ها}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10246.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10246_4c7a8d85996c090b14fd50e6558588b5.pdf} } @article { author = {Narimani, Mohamad and Abolgasemi, Abas and Reza Zadh, Heydar}, title = {The Effects of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Life Quality and Academic Performance of Students with Generalized Social Anxiety Disorder}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {31-50}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The present study was carried out to examine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on improvement of generalized social anxiety disorder, life quality and academic performance of male students in Ardabil guidance schools, with age of 12-14 year. Social Phobia Inventory (LSAS-CA) was administered to 810 male students and 40 subjects were selected, using structured clinical interview for social phobia, based on diagnostic criteria of DSM-IV. The subjects were then randomly assigned into two groups (each with 20 subjects). Also both groups were evaluated using SF36 and academic performance. Then, cognitive-behavioral group therapy was administered to the experimental group. At the end, both groups were again evaluated using LSAS-CA, SF-36 and academic performance. MANOVA test revealed a significant difference in the generalized social anxiety disorder, life quality and academic performance of both the experimental and control groups. Cognitive-behavioral group therapy improved GSAD, life quality and academic performance in male students.  }, keywords = {Generalized social anxiety disorder,Life quality,Academic Performance,Cognitive-behavioral group therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان شناختی–رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی– رفتاری گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر می‌باشد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده از 810 نفر دانش‌آموز پسر مقطع راهنمایی پس از انجام آزمون اختلال اضطراب اجتماعی لایبویتز و کسب نمره‌ی لازم، طی مصاحبه‌ی بالینی بر اساس DSM-IV-TR و احراز ملاک‌های ورود به پژوهش، در دو گروه زمایش و گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند، و پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی 36-SF قبل از شروع و پس از پایان دوره‌ی درمان تکمیل نمودند. همچنین معدل نمره­های دانش‌آموزان در سال تحصیلی قبلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحله‌ی قبل از درمان و معدل نمره­های آن­ها در نیم سال اول سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در مرحله‌ی بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی–رفتاری گروهی در کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی منتشر، بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به طور معناداری مؤثر است. با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان به درمانگران بویژه مشاوران مدارس پیشنهاد کرد که از درمان شناختی– رفتاری گروهی به عنوان درمان مکمل یا اصلی جهت کاهش و درمان اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی منتشر استفاده نمایند.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی منتشر,کیفیت زندگی,عملکرد تحصیلی,درمان شناختی–رفتاری گروهی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10247.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10247_61742f4f658a6cd93a8e99a64533cdbf.pdf} } @article { author = {Khojasteh Mehr, Reza and Koraei, Amin and Abbaspour, Zabiholh and Koochaki, Rahim}, title = {The Role of Anxiety and Avoidance Attachment and Attribution in Marital Forgiveness: Testing a Mediation Model}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {51-72}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to test the conceptual model for studying the role of avoidance and anxiety attachment and casual and responsibility attributions on forgiveness in married men and women. The subjects of the study were 398 married men and women (husbands= 198, wives= 200) in Ahvaz were selected randomly, using the multi-stage sampling method. The participants completed Trait Forgivingness Scale (TFS), Relationship Attribution Measurement (RAM) and Experience in Close Relationships Revised Questionnaire (ECR-R). AMOS-16 software was used for analyzing the data. The tested model had a good fit. Based on the tested path analysis modeling, low avoidance attachment was predictive of forgiveness both directly and indirectly through causal and responsibility attributions. Also, low anxiety attachment predicted forgiveness indirectly through causal and responsibility attributions.  }, keywords = {forgiveness,Causal attribution,Responsibility attribution,Anxiety attachment,avoidance attachment}, title_fa = {نقش دلبستگی اضطرابی و اجتنابی و اِسناد بر گذشت همسران: آزمودن یک مدل میانجی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی یک مدل مفهومی در مورد نقش دلبستگی اضطرابی و اجتنابی و اِسنادهای علّی و مسئولیت بر میزان گذشت در روابط زنان و مردان متأهل می‌باشد. 398 زن و مرد متأهل (198 مرد و 200 زن) از میان کلیه مردان و زنان متأهل شهر اهواز با روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازه­گیری متغیرهای مورد مطالعه از مقیاس گذشت صفت (TFS)، مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) و پرسشنامه تجدیدنظر شده تجارب در روابط نزدیک (ECR-R) استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر و بر اساس نرم‌افزار 16/AMOS انجام گرفت. مدل ارزیابی شده از شاخص­های برازندگی خوبی برخوردار بود. بر اساس نتایج مدل تحلیل مسیر در کل نمونه، دلبستگی اجتنابی پایین هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق اِسنادهای علّی و مسئولیت باعث افزایش گذشت و دلبستگی اضطرابی پایین نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق اِسنادهای علّی و مسئولیت موجب ارتقای گذشت می­شود.  }, keywords_fa = {گذشت,اِسنادهای علّی,اِسنادهای مسئولیت,دلبستگی اضطرابی,دلبستگی اجتنابی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10248.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10248_92ec417992c83d7e5ac4e4ab018503a1.pdf} } @article { author = {Yoosefi, Naser and Beshlideh, Kioumars}, title = {Optimism-Pessimism and Religious Beliefs as Predictors of Divorce}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {73-96}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The present study investigates the optimism-pessimism and basic religious beliefs in marital relationship as predictors of divorce in Kurdistan. The sample includes 120 divorce applicant couples referred to counseling centers and court in Sanandaj Multi-stage sampling method was used to select the 125 ordinary couples from parents of high school students, matched with divorce applicant sample (totally 490). All sample couples were tested by Optimism-Pessimism, Basic Religious Beliefs questionnaires. The discriminate analysis method was used to analyses the data in this research. The results of the study approved the hypothesis of the research and demonstrated that divorce may be predicted based on optimism-pessimism, basic religious beliefs. The results derived from data analysis are in agreement with the research literature. In accordance with optimism-pessimism, basic religious beliefs, a model of divorce prevention and marital therapy can be developed. Also the result of this research can be applied in clinical and counseling environments to help problematic couples and the couples being on the verge of divorce.}, keywords = {Optimism-pessimism,Religious Beliefs,Divorce,Discriminate analysis}, title_fa = {خوش‌بینی ـ بدبینی و باورهای مذهبی به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های طلاق}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی خوش‌بینی ـ بدبینی وباورهای اساسی مذهبی در روابط زناشویی به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های طلاق می‌باشد. 120 زوج متقاضی طلاق با روش انتخاب هدفمند از بین جامعه‌ی متقاضی طلاقدادگاه خانواده و مراکز مشاوره‌ای شهر سنندج و 125 زوج عادی باروش تصادفیچندمرحله‌ای همتا شده با گروه متقاضی طلاق از بین والدین دانش‌آموزان دبیرستان‌های سنندج واقع در استان کردستان در سال 1389 (جمعاً 490 نفر) انتخاب شدند. همه زوج‌های نمونه به وسیله‌ی پرسشنامه‌های خوش‌بینی ـ بدبینی و باورهای مذهبی، مورد سنجش قرار گرفتند. از روش تحلیل ممیز برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج به دست‌ آمده فرضیه پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که طلاق را می‌توان از روی متغیرهای خوش‌بینی ـ بدبینی،باورهای مذهبی و متغیرهای جمعیتی پیش‌بینی نمود. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ها ﺑﺎ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﯿﺸﯿﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ اﺳﺖ.بر اساساینمدلمی‌توانیک روی آورد پیشگیری ازطلاقودرمانزناشویی بر مبنای خوش‌بینی- بدبینی وباورهای اساسی مذهبی تدارکدید و نتایج این پژوهش را در ﻣﺤﯿﻂ‌ﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و مشاوره‌ای جهت کمک به زوج‌های مشکل‌دار و در آستانه طلاق به کار گرفت.}, keywords_fa = {خوش‌بینی ـ بدبینی و باورهای مذهبی,طلاق}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10249.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10249_52ca175238ae02eff6ba3a913c4df0bf.pdf} } @article { author = {Shehni Yailagh, Manizheh and Bassak Nejad, Soodabeh and Mohebi, Mina}, title = {The Casual Relationship of Parental Bonding with Self-Handicapping and Self-Confidence with Mediating Role of Imposter Phenomenon in Graduate Students}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {97-118}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The aim of the current study was to examine a model of casual relationship of parental bonding with self-handicapping and self-confidence, with mediating role of imposter phenomenon in graduate students of ShahidChamranUniversity. The sample of this study were 400 graduate students (239 female and 161 male) who were selected by stratified random sampling method. The instruments of this study consisted of Parental Bonding Instrument, Clance Imposter Phenomenon Scale, Defensive Self-Presentation Tactics Scale and Esoteric Analogies Test. Path analysis and bootstrapping were used to examine the direct and indirect paths of original model. The findings of the present study indicate that high maternal care leads to increased self-confidence. Low paternal care and paternal protectiveness lead to imposter phenomenon in students. Also, the imposter phenomenon was a positive predictor of self-handicapping.  Furthermore, the results indicated that the indirect paths of low paternal care and paternal protectiveness, with self-handicapping, mediated by imposter phenomenon, were significant. A modified model was also tested and fitted better to the data.}, keywords = {parental bonding,Imposter phenomenon,self-handicapping,Self-confidence}, title_fa = {رابطه علّی پیوند والدینی با خودناتوان‌سازی و اعتماد به خود با میانجی‌گری پدیده وانمودگرایی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر آزمایش مدل رابطه علّی پیوند والدینی با خودناتوان‌سازی و اعتماد به خود با میانجیگری پدیده وانمودگرایی بود. نمونه پژوهش 400 (239 دختر و 161 پسر) دانشجوی دوره‌های تحصیلات تکمیلی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پیوند والدینی، مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس، خرده مقیاس خودناتوان‌سازی، از مقیاس فنون خودابرازی دفاعی و آزمون قیاس رمزگونه بودند. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پیشنهادی پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روش‌های تحلیل مسیر و بوت استرپ انجام گرفت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان دادند که مراقبت زیاد مادرانه باعث افزایش اعتماد به خود و مراقبت کم و حفاظت افراطی پدرانه باعث وانمودگرایی در دانشجویان می‌شوند. همچنین، پژوهش حاضر نشان داد که پدیده‌ی وانمودگرایی پیشایند مثبت خودناتوان‌سازی است. سیرهای غیرمستقیم مراقبت پدرانه و حفاظت افراطی پدرانه با خودناتوان‌سازی، با میانجیگری پدیده وانمودگرایی، معنی‌دار بودند. یک مدل اصلاحی نیز برای داده‌ها آزمایش شد و برازنده‌تر از مدل اصلی بود.}, keywords_fa = {پیوند والدینی,پدیده وانمودگرایی,خودناتوان سازی,اعتماد}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10250.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10250_28d3f07eb9372e90f841b57237e94e8b.pdf} } @article { author = {Samani, Siamak and Behbahani, Mina}, title = {Communication Pattern in Different types of Family in Family Process and Content Model}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {1}, number = {شماره‌ی 2}, pages = {119-134}, year = {2012}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The Purpose of the study was to clarify the communication pattern in different family types in Family Process and Content Model (FPC Model). The sample consisted of 380 high school students in Shiraz. Self-Report Family Process Scale, Self-Report Family Content Scale, and Family Communication Pattern Questionnaire were used in this study. Based on the two first scale, four types of family in FPC Model was defined (healthy family, unhealthy family, and two types of problematic family). Based on the Family Communication Patterns Questionnaire, confirmation and conversation among family was assessed. To compare different family types in the FPC Model in confirmation and conversation, a one-way ANOVA was used. The results of Scheffe's test revealed that the mean score of conversation in healthy family was significantly greater than the means in the other types of family. In contrast, the mean of confirmation for unhealthy family was significantly greater than other types of family. In sum, the results of the research showed that healthy families provide a secure atmosphere for their members to present their idea, needs and requests.}, keywords = {Family types,Communication Patterns,FPC model}, title_fa = {الگوهای ارتباطی در گونه‌های مختلف خانواده در مدل بافت‏نگر فرایند و محتوای خانواده}, abstract_fa = {هدف این مطالعه تصریح الگوی ارتباطی در گونه‌های مختلف خانواده در مدل فرایند و محتوای خانواده بود. گروه نمونه‏ی این مطالعه شامل 380 دانش‌آموز دبیرستانی (پایه اول تا سوم) در شهر شیراز بود. ابزار مورد استفاده مقیاس خود-گزارشی فرایند خانواده، مقیاس خود-گزارشی محتوای خانواده و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده بود. در این مطالعه از دو مقیاس اول برای گونه شناسی خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده استفاده شد (خانواده سالم، خانواده‌ی غیرسالم و دو نوع خانواده‌ی مشکل‌دار) و بر اساس پرسشنامه الگوی‌های ارتباطی میزان همنوایی و گفت و شنود در خانواده‌ها ارزیابی شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه و آزمون پی‌گیری شفه برای مقایسه‌ی گونه‌های مختلف خانواده نشان داد که خانواده‌های سالم به طور معناداری از گفت و شنود بیشتری در مقایسه با دیگر گونه‌های خانواده و خانواده‌های غیر سالم به طور معناداری از میزان همنوایی بیشتری در مقایسه با دیگر گونه‌های خانواده در روابط استفاده می‌کنند. در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد که خانواده‌های سالم به واسطه ایجاد محیط امن این فرصت را برای ابراز ایده‌ها، نیازها و درخواست‌های اعضا مهیا می‌کند.}, keywords_fa = {الگوهای ارتباطی,گونه‌های خانواده,مدل فرایند و محتوای خانواده}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10251.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10251_4591404f090eba6ac5440ebad95e6024.pdf} }