@article { author = {Khojasteh Mehr, Reza and Shiralinia, Khadijeh and Rajabi, Gholamreza and Beshlideh, Kioumars}, title = {The Effects of Emotion-Focused Couple Therapy on Depression Symptoms Reduction and Enhancing Emotional Regulation in Distressed Couples}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {Studies have shown a strong association between marital distress and depression symptoms and emotional dysregulation. The purpose of this study was to investigate the effects of emotion-focused couple therapy on depression reduction and enhancing emotional regulation in counseling seeking distressed couples in Ahwaz counseling centers. The Randomized Control Clinical Trials (RCTs) with pretest-posttest design was used in this study. Through convenience sampling, 30 couples were selected and randomly assigned to two groups. The Beck Depression Inventory (BDI) and the Difficulties in Emotion Regulation (DERS) were used to gather the data. Couples followed a ten-session weekly treatment. The results of MANOVA showed significant differences between the treatment and control groups.The emotion- focused couple therapy did have an effect on reduction of depression and enhancing emotional regulation in distressed couples. It was also found that this type of therapy which focused on attachment style helped couples to reduce depression symptoms and learn new ways to regulate their emotions.}, keywords = {emotion-focused therapy,depression reduction,emotional regulation}, title_fa = {اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانه‌های افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته}, abstract_fa = {پژوهش ها نشان داده اند بین آشفتگی در رابطه‌ی زناشویی و بروز علائم افسردگی و رفتارهایی مبتنی بر بی تنظیمی هیجانی همبستگی بالایی وجود دارد.  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانه‌های افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته مراجعه کننده به مراکز مشاوره­ی شهراهواز بود. بدین منظور 30 زوج از زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره‌ی شهر اهواز با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه با حجم مساوی (15 زوج) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌ی مشکلات در تنظیم هیجانی DERS)) و پرسشنامه افسردگی بک BDI)) استفاده شد. جلسات درمانی هفته‌ای یکبار و به مدت 10 هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین زوجین گروه­های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای افسردگی و تنظیم هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و  فرضیه‌های پژوهش مبنی بر تأثیر زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر کاهش نشانه‌های افسردگی و بهبود تنظیم هیجانی زوجین تأیید شد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات زوج درمانی هیجان‌مدار با تاکید بر سبک های دلبستگی علائم افسردگی را کاهش داده و باعث می شود همسران روش‌های نوینی را برای تنظیم هیجاناتشان پیدا ‌کنند}, keywords_fa = {زوج درمانی متمرکز بر هیجان,افسردگی,تنظیم هیجانی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10668.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10668_ec5fdad421eca8d7dd6d75cd04b2d52d.pdf} } @article { author = {Alilou, Majid Mahmoud and Yadegari, Neda and Haghnazari, Farzin and Poursharifi, Hamid and Hashemi Nosratabad, Touraj}, title = {The Effects of Family Cognitive-Behavioral Therapy in the Reduction of Anxiety in Children with Anxiety Disorders}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {19-34}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {Anxiety problems are among the most common psychiatric disorders experienced by children. Cognitive Behavioral Therapy (CBT) is an efficacious treatment for youths with anxiety disorders. The aim of this research was to study the effects of Family Cognitive-Behavioral Therapy (FCBT) on the reduction of anxiety in anxious children. This study was carried out based on a multiple baseline. The subjects were 3 female children with anxiety disorders and their mothers who were selected by K-SADS-PL clinical interview. The subjects received the Family Cognitive-Behavioral (FCBT) therapy for 14-16 sessions. The assessment tools included: the Spence Children Anxiety Scale (SCAS) both child and parent forms, as well as the Coping Questionnaire (child and parent forms). The findings showed that the Family Cognitive-Behavioral Therapy (FCBT) was effective in the reduction of  anxiety and in increasing coping skills. A follow up study indicated an improvement in the symptoms and coping abilities. It is concluded that the Family Cognitive-Behavioral Therapy can increase the coping abilities and can also result in the reduction of anxiety.}, keywords = {Family Cognitive-Behavioral Therapy,anxiety disorders,coping abilities}, title_fa = {تأثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی}, abstract_fa = {اختلالات اضطرابی از رایج­ترین مشکلات روانپزشکی است که توسط کودکان تجربه می­شوند. از طرفی یکی از درمان های موثر برای اختلالات اضطرابی کودکان، درمان شناختی رفتاری (CBT) است.  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری خانواده محور (FCBT)  در کاهش اضطراب کودکان انجام گردید. این پژوهش در چارچوب آزمایش تجربی تک موردی با استفاده از خطوط پایه چندگانه اجرا گردید. شرکت­ کنندگان پژوهش 3 کودک دختر مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران آن­ها بودند کودکان با استفاده از مصاحبه بالینی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه- در حال حاضر و در طول عمر (K-SADS-PL) برای پژوهش انتخاب گردیدند و برای هر سه شرکت ­کننده درمان شناختی رفتاری خانواده محور به مدت 14-16 جلسه اجرا شد. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های اضطراب اسپنس (SCAS) فرم کودک و والد و  توانایی مقابله (CQ) فرم کودک و والد استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد که درمان شناختی رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب و افزایش توانایی­های مقابله­ای کودکان موثرند. پیگیری یک ماهه نیز بهبود علائم و افزایش توانایی مقابله را نشان داد.  بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که درمان شتاختی رفتاری خانواده محور توانایی مقابله ای کودکان را افزایش داده و موجب کاهش اضطراب کودکان شده است.}, keywords_fa = {درمان شناختی رفتاری خانواده محور,اختلالات اضطرابی,توانایی مقابله ای}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10664.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10664_f91ff3de69294446604a2966c766b74d.pdf} } @article { author = {Ebadi, Gholamhosein and Borun, Reza}, title = {The Relationship between Marital Conflict and Parental Monitoring with Academic Motivation in First Graders of Ahwaz High Schools}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {35-50}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted to examine the relationship between marital conflict and parental monitoring with academic motivation in the first graders of Ahwaz high schools. The sample consisted of 481 students (77 males and 404 females) selected randomly according to multistage sampling method. The scales used in this study were the Parental Marital Conflict Scale, the Parental Monitoring Scale (PMS), and the General School Information Measure (GSIM). Simple and multiple correlations and the Soble test were used to analyze the data. The results indicated a significantly negative correlation between marital conflict and academic motivation as well as a significantly positive correlation between parental monitoring and academic motivation. The results suggested that parental monitoring mediated in the relationship between marital conflict and academic motivation. Thus, the present study identified one possible parenting process through which marital conflict may affect academic motivation. }, keywords = {Marital Conflict,parental monitoring,academic motivation}, title_fa = {بررسی رابطه تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه­ی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه ­ی ­تحصیلی دانش ­آموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانش ­آموزان سال اول دبیرستان­های شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. مقیاس تعارض زناشویی(PMCS)، مقیاس نظارت والدین(PMS)، سنجه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله ی پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجی­رابطه­ی بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانش­آموزان است. نتایج پژوهش حاضر یک فرایند والدینی محتمل را نشان می­دهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین می­تواند بر انگیزه تحصیلی دانش­آموز تاثیر بگذارد.  }, keywords_fa = {تعارض زناشویی,نظارت والدین,انگیزه تحصیلی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10663.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10663_a8f81bd81e270fc15593a6e0ba0b94ab.pdf} } @article { author = {Naami, Abdul Zahra and Piryaei, Saleheh}, title = {The Role of Subjective Occupational Success in Predicting Work-Family Conflict and Job Performance in an Industrial Company}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {62-51}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = { Work–family conflict is a form of interrole conflict between work and family domains. In this vein, increased level of subjective occupational success can decrease work–family conflict and have a positive effect on employees’ job performance. The purpose of the current research was to investigate the role of subjective occupational success in predicting work-family conflict and job performance. The sample consisted of 335 employees (270 males & 65 females) of an industrial company in Isfahan selected through stratified random sampling. To gather the data, the Subjective Occupational Success Scale (SOSS), the Work-Family Conflict Scale (WFCS) and the Job Performance Checklist were used. Results indicated that all the dimensions of subjective occupational success could significantly predict work-family conflict and job performance and all research hypotheses were supported.  Also, positive feedback, pro-social motivation and goal attainment as subjective occupational success dimensions had greater roles in predicting work-family conflict. It is concluded that the negative consequences of work-family conflict and low job performance in employees can decrease through enriching employees’ perception of occupational success. }, keywords = {subjective occupational success,work-family conflict,job‌ performance}, title_fa = {نقش موفقیت شغلی ادراک شده در پیش‌بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی}, abstract_fa = {تعارض کار-خانواده به عنوان نوعی از تعارض بین نقشی در میان حیطه‌های کار و خانواده است. افزایش سطح موفقیت شغلی ادراک شده می­تواند تعارض کار-خانواده را کاهش داده و اثر مثبتی بر سطح عملکرد شغلی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش موفقیت ‌شغلی ‌ادراک ‌شده در پیش بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی بود. نمونه­ای مشتمل بر 335 نفر (270 مرد و 65 زن) از یک شرکت صنعتی در شهر اصفهان به روش نمونه­گیری تصادفی­طبقه‌ای انتخاب شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس موفقیت‌شغلی‌ادراک‌شده  (SOSS)،مقیاس تعارض­کار-خانواده(WFCS)  و فهرست وارسی ‌عملکرد­شغلی استفاده گردید. یافته­ها نشان دادند که تمامی ابعاد موفقیت‌شغلی­ادراک­شده پیش‌بین­های معنی‌داری برای تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی هستند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بازخورد مثبت ادراک شده، موفقیت اجتماع یار و تحقق اهداف به عنوان ابعاد موفقیت شغلی ادراک شده نقش بیشتری در پیش بینی تعارض کار- خانواده دارند. براین اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که آثار منفی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی ضعیف در کارکنان می تواند به واسطه ارتقا سطح ادراک کارکنان از موفقیت شغلی کاهش یابد.}, keywords_fa = {موفقیت‌شغلی‌ادراک‌شده,تعارض کار-خانواده,عملکرد شغلی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10667.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10667_e89baac828e9247f4156bf93adc40b4a.pdf} } @article { author = {Amanelahi, Abbas and Aslani, Khaled and Mazeri Ebrahimi, Naser and Darkhor, Fatemeh}, title = {A Study of Relationship Between Family Function and Personality Characteristics with Addiction Potential}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {63-76}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {Substance abuse and addiction are among the most important biological, psychological and social issues that affect all societies. This study was designed to investigate the simple and multiple relationships between family function and personality characteristics (neuroticism, extraversion, openness, conscientiousness and agreeableness) with addiction potential among the male high school first graders in Ramshir. The sample consisted of 218 students selected through simple random sampling. For data collection the Family Assessment Device (FAD), the Neo Five Factor Inventory (Neo-FFI) and the Iranian Addiction Potential (IDP) were used. Data analysis showed that there was a negative relationship between family function and addiction potential. Also, there was a positive corrolation between neuroticism and addiction potential. The extraversion, openness, conscientiousness and agreeableness factors had a significantly positive relationship with addiction potential. The results of multiple regression showed that family function, neruticism and agreeableness were significant predictors of addiction potential. It is concluded that addiction potential is influenced by family function and personality characteristics.}, keywords = {family function. personality characteristics,addiction potential}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی عملکرد خانواده و ویژگی‌های شخصیتی با آمادگی اعتیاد}, abstract_fa = {سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم­ترین مشکلات زیستی، روانی و اجتماعی است که همه جوامع به نوعی با آن دست به گریبانند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی ساده و چندگانه‌ی عملکرد خانواده و ویژگی‌های شخصیتی (روان‌رنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانی‌بودن) با آمادگی برای اعتیاد در دانش­آموزان پایه­ی اول متوسطه­ی شهر رامشیر بود. آزمودنی‌ها در این پژوهش 218 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه‌های آمادگی اعتیاد (IAP)، ابزار سنجش خانواده(FAD) و پرسشنامه‌ی شخصیتی نئو(Neo-FFI) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر روش‌های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندمرحله‌ای برای آزمودن فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده با آمادگی اعتیاد رابطه منفی وجود دارد. عامل شخصیتی روان رنجوری با آمادگی اعتیاد رابطه‌ی مثبت دارد. عوامل شخصیتی (برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانی‌بودن) و آمادگی اعتیاد رابطه‌ی منفی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عملکرد خانواده و ویژگی­های شخصیتی روان­رنجوری و توافق پیش­بین­های معنی­داری برای آمادگی اعتیاد هستند. بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که عملکرد خانواده و ویژگی­های شخصیتی در آمادگی به اعتیاد نقش دارند.}, keywords_fa = {عملکرد خانواده,ویژگی‌های شخصیتی,آمادگی اعتیاد}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10665.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10665_49a40c22cf41faafc4049a8cfee00a10.pdf} } @article { author = {Karami, Khabat and Nazari, Ali Mohammad and Zahrakar, Kiyanoush}, title = {The Effects of Group Solution-focused Counseling in Reducing Parent-child Conflicts in Adolescents}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {3}, number = {شماره ی 1}, pages = {77-92}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {}, abstract = {Conflict is an undeniable component of family relationships and using effective methods of conflict reduction is necessary. The purpose of this study was to investigate the effects of solution-focused counseling in reducing parent-child conflicts among adolescents in Karaj, Iran. 180 students completed the Conflict Tactics Scales (CTS). 30 students were selected randomly from among those who were one standard deviation above the mean. The students were randomly assigned to control and experimental groups. After administering the pre-test to both groups, the solution-focused counseling which lasted for 8 weekly 90- minute sessions was carried out in the experimental group. The data were analyzed using MONCOVA & ANCOVA. The results showed that the solution-focused counseling not only decreased verbal aggression and physical aggression but also it promoted the reasoning ability in the subjects.}, keywords = {solution-focused counseling,Conflict,parent-child relationships}, title_fa = {اثربخشی مشاوره راه‌حل‌محور به شیوه گروهی بر کاهش تعارضات والد-فرزندی در نوجوانان}, abstract_fa = {تعارض مولفه­ای اجتناب­ناپذیر در روابط­خانوادگی به­ شمار می­رود و به­کارگیری شیوه­های موثر جهت حل آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی راه­حل­محور بر کاهش تعارضات والد- فرزندی نوجوانان شهر کرج بود. نمونه اولیه این پژوهش شامل 180 نفر بودند که مقیاس های تاکتیک­های حل­ تعارض (CTS) را تکمیل نمودند. از کسانی که نمره آنها در مقیاس های تاکتیک­های حل­تعارض یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود 30 نفر به روش تصادفی انتخاب و مجددا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به صورت هر هفته یکبار در معرض 8 جلسه 90 دقیقه­ای مشاوره گروهی راه­حل محور قرار گرفتند. در پایان همزمان از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد. داده­های حاصل از پژوهش با استفاده از روش کواریانس چند­متغیری و تک­متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راه­حل­محور بر کاهش پرخاشگری­کلامی، کاهش پرخاشگری­فیزیکی و افزایش مهارت استدلال موثر است.}, keywords_fa = {مشاوره راه‌حل‌محور,تعارضات والد-فرزند,تعارض}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_10666.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_10666_131a02721adc6f406f6626207f142119.pdf} }