@article { author = {shariati, zeinab and naeimi, ebrahim and Kalantar Hormozi, Atousa}, title = {The study of spiritual components in disabled people with experience of posttraumatic growth}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.27351.1629}, abstract = {Abstract The aim of current study was to investigate the spiritual components in disabled people with experience of post traumatic growth. The qualitative research method was conducted and using content analysis. The participants were disabled due to car accidents. Participants were first revaluated by the with Tedeschi & Calhoun's (1996) The post-traumatic Growth Questionnaire and then semi-structured interview. Data using open and axial coding was converted to 83 open codes and 22 axial codes. This research is a new understanding of the dimensions of spiritual growth in developed people after the damage in Iranian cultural and religious context. The result of this research showed that disability with all the constraints and problems created for the disabled person but cause changes and spiritual growth in different dimensions.}, keywords = {Spiritual components,posttraumatic growth,trauma}, title_fa = {بررسی مؤلفه‌های معنوی در معلولین با تجربه رشد پس از آسیب}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌های معنوی در معلولین با تجربه رشد پس از آسیب بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. مشارکت‌کنندگان معلولین ناشی از تصادف خودرویی بودند. شرکت‌کنندگان ابتدا توسط پرسش‌نامه رشد پس از آسیب (Tedeschi & Calhoun) ارزیابی شدند و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز و محوری منجر به 83 کد باز و 22 کد محوری شد. (اعتقاد به هدفمندی خلقت، امیدبخشی آخرت و اعتقاد به وجود حکمت الهی). این پژوهش درکی تازه از ابعاد رشد معنوی در افراد رشد یافته پس از آسیب در بافت فرهنگی و دینی ایرانی فراهم نمود. نتیجه این پژوهش نشان داد معلولیت در کنار محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای فرد معلول ایجاد می‌کند، منجر به تغییرات و رشد معنوی در ابعاد مختلف می‌شود.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: مؤلفه معنوی,رشد پس از آسیب,آسیب}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14454.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14454_20a750e3abac5e2500fe09e151c4f8ce.pdf} } @article { author = {taleei, ali and Esmaeili, Massoumeh and Falsafinejad, Mohammad Reza and kazmaian, somayeh and borjali, ahmad}, title = {Violence and aggression in virtual social networks from the perspective of teenagers: A phenomenological study}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {25-48}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.28700.1660}, abstract = {Developing cyberspace provided virtual communication content among teenagers and their peer therefor maybe led to communication problems in cyberspace .Cyberbullying is one of the problems that can provide a content for common types of violence. The purpose of this study was using to investigate the experiences of adolescents of violence and aggression in cyberbullying using to qualitative method. The data collection was conducted was conducted using semi-structured interview and Colaizzi method. 16 students of the age 14 to 16 years old in Tehran's 18th district who were active in virtual social networks were selected based on the inclusion criteria. The analysis Interviews was led to the identification of 2 main themes (repartee and bullying display) and 7 sub-themes (motivation, modeling, transferring verbal controversy, self-fake show, virtual quarrel, virtual group quarrel, escalation of the quarrel) and 102 initial concept. However violence in virtual social networks firstly were experience as a verbal controversy, and then with a self-fake show it is expressed as bullying to satisfy the need to be seen.  }, keywords = {Aggression,virtual social networks,adolescents,cyber bullying}, title_fa = {خشونت و پرخاش‌گری در شبکه‌های اجتماعی مجازی از دیدگاه نوجوانان: یک مطالعه پدیدارشناسی}, abstract_fa = {گسترش فضای مجازی، زمینه ارتباطات مجازی در میان نوجوانان و گروه‌های همسالان‌شان را فراهم ساخته است و در نتیجه ممکن است آسیب‌های ارتباطی در فضای مجازی ایجاد گردد. خشونت مجازی یکی از آسیب‌هایی است که می‌تواند زمینه را برای انواع خشونت‌های متداول فراهم کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب نوجوانان از خشونت و پرخاش‌گری در فضای مجازی به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و به روش کولایزی جمع‌آوری می‌گردید. 16 دانش‌آموز 14 تا 16 ساله منطقه 18 تهران که در شبکه‌های اجتماعی مجازی فعال بودند بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبه‌ها منجر به شناسایی 2 مضمون اصلی (حاضرجوابی و قلدرنمائی) و 7 مضمون فرعی (انگیزه، الگوسازی، انتقال جدال کلامی، نمایش خود جعلی، دعوای مجازی، دعوای گروهی مجازی و تشدید دعوا) و 102 مفهوم اولیه شد. به هر حال، خشونت در شبکه‌های اجتماعی مجازی ابتدا به صورت الگوسازی جدال کلامی تجربه می‌شود و سپس با نمایش خود جعلی به صورت قلدر نمائی نشان داده می‌شود تا نیاز به دیده شدن و مطرح شدن را ارضاء نمایند.}, keywords_fa = {پرخاش‌گری,شبکه‌های اجتماعی مجازی,نوجوانان,خشونت مجازی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14472.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14472_d2ea4b4764ed69ef2c70b2f18b1772bb.pdf} } @article { author = {abbasi, ghodratollah}, title = {The Effectiveness of Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK) on Decision making in Mate Selection of Single Students}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {49-68}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.29734.1680}, abstract = {The decision making in romantic relationships, such as to start dating, marriage proposal, or ending a relationship, can have long-lasting and important consequences. The aim of this study was to examine the effectiveness of Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK) on relationship decision making in mate selection of single students. The current research is a quasi-experimental design with pretest-posttest with the control group. 36 young single volunteers were selected based on 1 score of standard deviation lower than the mean in relationship decision-making scale and inclusion/ exclusion criteria, and were assigned randomly to a treatment group (n = 18) and a control group (n = 18). The participants completed the relationship decision-making scale in two stages (pre-test and post-test). The experimental group participated in 9 sessions, twice a week, 90 minutes each, in a Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK). The findings indicated that Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK) has led to increase awareness of relationship decision-making scale in experimental group rather than in control group of pretest stage. Therefore, the Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK) is a suitable method to improve decision-making in mate selection.}, keywords = {Premarital Interpersonal Choices and Knowledge Program (PICK),Decision making,single students}, title_fa = {بررسی اثربخشی برنامه آگاهی و انتخاب‌های بین فردی (PICK) بر تصمیم‌گیری در انتخاب همسر دانشجویان مجرد}, abstract_fa = {تصمیم‌گیری در روابط عاشقانه مثل شروع یک دوره آشنایی، پیشنهاد ازدواج یا پایان دادن به یک رابطه می‌تواند عواقب درازمدت و مهمی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب ‌های بین فردی (PICK) بر تصمیم‌ گیری دانشجویان مجرد بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش ‌آزمون و پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. 36 دانشجوی مجرد بر اساس نمره یک انحراف معیار پایین ‌تر از میانگین در مقیاس تصمیم‌ گیری ارتباطی و بر اساس معیارهای ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18 نفر) قرار گرفتند. شرکت‌کننده‌ها، مقیاس تصمیم ‌گیری ارتباطی را در دو نوبت (پیش‌آزمون، پس‌آزمون) تکمیل کردند. گروه آزمایش 9 جلسه در برنامه آگاهی و انتخاب‌ های بین فردی (PICK) به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته شرکت کردند. یافته‌ها نشان داد که آموزش برنامه آگاهی و انتخاب ‌های بین فردی (PICK) منجر به افزایش آگاهی از تصمیم ‌گیری شرکت‌ کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است؛ بنابراین، آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب‌ های بین فردی (PICK) می‌تواند یک روش مناسب برای بهبود تصمیم‌ گیری در انتخاب همسر باشد.}, keywords_fa = {برنامه آگاهی و انتخاب‌های بین فردی (PICK),تصمیم‌گیری در انتخاب همسر,دانشجویان مجرد}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14555.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14555_5cec30b1c30db884fd20f6be75fc6717.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Ahmad and Doostani, Parisa and Hadi, Marzieh}, title = {Identification the damages of job search and career counseling institutes: A qualitative study}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {69-86}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.27520.1633}, abstract = {The main of this study was to investigate and identify the damages of job search and career counseling institutes using qualitative research of grounded theory type. The sample of this study consisted of all managers of foreign and domestic job search and career counseling institutes (62 domestic and 6 foreign institutes) and jobseekers referring to these institutes in Isfahan province. 14 managers of the institutes (10 men and 4 women), and 9 jobseekers (6 men and 3 women) were selected using voluntary sampling method. Interviews and observation of the activities of the intended institutes were used in order to explore the damages. The collected data were coded and interpreted using thematic analysis method. The result of the analysis of damages using in-depth interview was identified four major damages in the participants of manager: Weak systems, constraints, disruption, and performance defects; and, in jobseekers participants, two major damages were identified: Performance defects, and weak system. Also, according to the findings the most important damages to the institutes were lack of attention to career counseling, job analysis, and evaluation of people; lack of familiarity with self-knowledge and not having psychological record; the absence of a professional counselor in the central board; not using specialist career counseling; transformation of the institutes into employment agencies; and non-familiarity of the job search and career counseling institutes with counseling models and job creation programs. Accordingly, with regard to the damages mentioned by managers and job-seekers, it is necessary for each job search and career counseling institute to use a career counselor with master's degree in career counseling in order to present career counseling services.}, keywords = {Keywords: Job search and career counseling institutes,damage}, title_fa = {شناسایی آسیب‌های مؤسسه‌های مشاوره شغلی و کاریابی: یک پژوهش کیفی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مطالعه و شناسایی آسیب‌های مؤسسه‌های مشاوره شغلی و کاریابی به روش پژوهش کیفی و نظریۀ زمینه‌ای بود. جامعۀ این پژوهش کلیۀ مدیران مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و خارجی (62 مؤسسه داخلی و 6 مؤسسه خارجی) و کارجویان مراجعه‌کننده به این مؤسسات در استان اصفهان بود. 14 مدیر (10 مرد و 4 زن) و 9 کارجو (6 مرد و 3 زن) به روش نمونه‌گیری داوطلبانه و از طریق مصاحبه انتخاب گردیدند. داده‌ها به روش تحلیل موضوعی کدگذاری و تفسیر شدند. از نتایج بررسی آسیب‌ها به روش مصاحبه عمیق در نمونۀ مدیران چهار آسیب سیستم‌های ضعیف، محدودیت‌ها، گسستگی و نقص عملکرد و در نمونۀ کارجویان دو آسیب نقص عملکرد و سیستم‌های ضعیف به‌دست آمد، و بررسی به روش مشاهده و تحلیل عملکرد مؤسسات نشان داد که مهم‌ترین آسیب مؤسسات عبارت‌اند از: عدم توجه به مشاوره شغلی، تحلیل مشاغل، سنجش افراد، ناآشنایی با خودشناسی و عدم تشکیل پرونده روان‌شناختی، عدم حضور متخصص مشاوره شغلی در هیئت مرکزی، عدم استفاده از نیروی متخصص مشاوره شغلی، تبدیل‌شدن مؤسسات به بنگاه‌های کاریابی، ناآشنایی مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی به مدل‌های مشاوره‌ای و برنامه‌های ایجاد شغل. در نتیجه با توجه به آسیب‌های ذکر شده توسط مدیران و کارجوها، ضروری است که هر مؤسسۀ مشاوره شغلی و کاریابی از یک مشاور شغلی با مدرک کارشناسی ارشد مشاورۀ شغلی به‌منظور ارائۀ خدمات مشاوره شغلی استفاده نماید.}, keywords_fa = {مؤسسه‌های مشاوره شغلی و کاریابی,آسیب‌شناسی}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14602.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14602_4f8b930d6e55d22889123f0b2a19b877.pdf} } @article { author = {rostami, masoud and rasouli, mohsen and Kasaee, Rahim}, title = {Comparison of the effect of group counseling based on spirituality-based therapy and acceptance and commitment therapy (ACT) on improving the quality of life the elderly}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {87-110}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.28942.1664}, abstract = {The quality of life in the aging period is reduced due to physical, psychological and rehabilitation problem. The purpose of this study was to compare the effectiveness the spirituality-based therapy and acceptance and commitment therapy on improving the quality of life of the elderly. The research method was quasi-experimental with pretest, posttest, and follow-up design with control group. The population of the study consisted of all elderly people resident in the elderly homes of Zabol city. The current sample consisted of 36 people from the elderly over 60 years old. The experiment groups participated in Spirituality therapy and Acceptance and Commitment-based therapy in 14 sessions of 90 minutes. The participants completed the World Health Organization Quality of Life Questionnaire. The data were analyzed using covariance analysis. The results showed that spirituality therapy and acceptance and commitment therapy have an effect on improving the quality of life of the elderly, and this effect is persistent in the follow-up stage (P < 0.001). Also, spirituality therapy than acceptance and commitment therapy has a more effective on improving the quality of life of the elderly (p < 0.001). Based on this the results can be concluded that the use of spiritual-based therapeutic methods due to cultural and religious affiliation can be more effective than other therapeutic methods, including acceptance therapy and commitment to improve the quality of life of the elderly.  }, keywords = {Keywords: Spirituality-based therapy,acceptance and commitment therapy,quality of life,elder}, title_fa = {مقایسه تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر درمان معنویت محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان}, abstract_fa = {کیفیت زندگی در دوره سالمندی به دلیل مشکلات جسمانی، روان شناختی و توان‌بخشی کاهش می‌یابد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تأثیر درمان معنویت محور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان انجام شد. پژوهش حاضر از طرح‌های نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر زابل بود که 36 (سه گروه 12 نفره) سالمند بالای 60 سال در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برنامه‌های معنویت درمانی گالانتر و سیگل و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) در 14 جلسه 90 دقیقه‌ای در گروه‌های آزمایش برگزار گردید و پس از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری گرفته شد. شرکت‌کننده‌ها به پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت پاسخ دادند. داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که معنویت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش بهبود کیفیت زندگی سالمندان می‌شود و آثار این بهبود در دوره پیگیری هنوز قابل مشاهده است (001/0 p <)، و روش مداخله معنویت درمانی نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر مثبت‌تری بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد (001/0p< ). بر اساس این نتایج می‌توان گفت که استفاده از روش‌های درمانی مبتنی بر معنویت به دلیل قرابت فرهنگی و دینی می‌تواند از سایر روش‌های درمانی از جمله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود کیفیت زندگی سالمندان کارایی بیشتری داشته باشد}, keywords_fa = {درمان معنویت محور,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,کیفیت زندگی,سالمند}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14605.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14605_7059eb770af0f43fbbd2d8794762182a.pdf} } @article { author = {Sadoughi, Leila and Salahyan, Afshin and Nasrolahi, Bita}, title = {Effect of mindfulness-based cognitive therapy on family functioning and communication patterns of divorce applicant couples}, journal = {Biannual Journal of Applied Counseling}, volume = {9}, number = {1}, pages = {111-130}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran Univercity of Ahvaz}, issn = {2251-7243}, eissn = {2588-6606}, doi = {10.22055/jac.2019.29629.1677}, abstract = {The present study was conducted to investigate the effect of mindfulness-based cognitive therapy on family functioning and communication patterns of divorce applicant couples. The study design was semi-experimental with pre-test and post-test and control group. The study population consisted of all divorce applicant couples referred to counseling centers in Tehran. 30 divorce applicant couple select using purposive voluntary sampling method and randomly were assigned to two experiment (15 couples) and control (15 couples) group. The mindfulness-based cognitive therapy was performed on experiment group once a week for 8 sessions of 120 minutes. The participants responded to Family Assessment Device Questionnaire and Family Assessment Device Questionnaire in pre-test and post-test stages. The data were analyzed using covariance analysis statistical method and SPSS-22 statistical software. The findings showed that controlling the pre-test effect, there was significant difference between mean of experiment and control groups in post-test in family functioning components (problem solving, emotional attachment, behavior control, and no to for role and communication) components and communication patterns components, except to constructive interactions component. In all, it was concluded that the mindfulness-based cognitive therapy impacted on family functioning and communication patterns of divorce applicant couples.}, keywords = {Cognitive therapy,Communication Patterns,mindfulness,Divorce,family functioning}, title_fa = {تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی زوجین متقاضی طلاق}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی زوجین متقاضی طلاق  انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل انجام گرفت. جامعۀ این پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر تهران بود. 30 زوج متقاضی طلاق به روش نمونه‌گیری هدفمند-داوطلبانه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) اختصاص یافتند. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به‌صورت گروهی، هفته‌ای یک‌بار در 8 جلسه 120 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. شرکت‌کننده‌ها به پرسش‌نامه‌های سنجش خانواده و الگوهای ارتباطی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون پاسخ دادند. داده‌ها به  روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار آماری 22-SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در مؤلفه‌های عملکرد خانواده (حل مشکل، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و کنترل رفتار و نه در مؤلفه‌های نقش و تعاملات)، و مؤلفه‌های الگوهای ارتباطی به‌جز مؤلفه ارتباط سازنده متقابل تفاوت معنادار وجود دارد. در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر شناخت درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی زوجین متقاضی طلاق بود}, keywords_fa = {شناخت درمانی,الگوهای ارتباطی,ذهن آگاهی,طلاق,عملکرد خانواده}, url = {https://jac.scu.ac.ir/article_14756.html}, eprint = {https://jac.scu.ac.ir/article_14756_3f32ff683d58351d7c5446e857ce73ae.pdf} }