per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
1
18
10.22055/jac.2014.12558
12558
practical
آیا دیدگاه فهمی، برابرنگری و رفتارهای فداکارانه شوهران ادراک انصاف زنان را پیش بینی می کند؟
Can Husband’s Perspective–Taking, Egalitarian Ideology and Sacrifice Behaviors Predict Wife's Perception of Equity?
رضا خجسته مهر
khojasteh_r@scu.ac.ir
1
حسن نوکاریزی
hasan.nokarizi307@yahoo.com
2
خدیجه شیرالی نیا
khshirali @ scu.ac.ir
3
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده دانشگاه شهیدچمران اهواز
عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز
ادراک انصاف، یکی از متغیرهای تعیینکننده خشنودی زوجین از رابطه است. آیا دیدگاه فهمی، برابرنگری و رفتارهای فداکارانه شوهران میتوانند ادراک انصاف زنان را تحت تأثیر قرار دهند؟ پژوهش حاضر، در پاسخ به این پرسش رابطهی بین دیدگاه فهمی، برابرنگری و رفتارهای فداکارانه شوهران با ادراک انصاف زنان را مورد بررسی قرار داد. از شرکت کنندگان در پژوهش (244 زن) خواسته شد که مقیاس دیدگاه فهمی همسر(ODPT) ، مقیاس ایدئولوژی برابری جنسیتی (EGIS)، سنجه ادراک رفتارهای فداکارانه(PSBM) و سنجه ادراک انصاف(PEM) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که دیدگاه فهمی، رفتارهای فداکارانه شوهران با ادراک انصاف زنان همبستگی مثبت و معنادار و برابرنگری شوهران با ادراک انصاف زنان همبستگی منفی معنادار دارند. همچنین نتیجهی تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین دیدگاه فهمی، برابرنگری و رفتارهای فداکارانه شوهران 26 درصد واریانس متغیر ادراک انصاف زنان را تبیین می کنند.
Perception of equity is considered as one of the determinant factors of relationship satisfaction within couples. Can husband’s perspective–taking, eqalitrian ideology and sacrifice behaviors have an influence on women’s Perception of Equity? In response to this question, the present study was designed. All participants (244 females) were asked to complete the Other Dyadic Perspective-Taking Scale (ODPT), the Egalitarian Gender Ideology Scale (EGIS), the Perception of Sacrificing Behaviors Measure (PSBM) and the Perception of Equity Measure (PEM). The results showed that the husband’s perspective–taking and sacrifice behaviors had a significantly positive correlation with wife’s perception of equity, whereas husband’s egalitarian ideology had a significantly negative correlation with wife’s perception of equity. The results of multiple regression also showed that husband’s perspective–taking, egalitarian ideology and sacrifice behaviors explained 26 percent of the total variance in wife’s perception of equity.
https://jac.scu.ac.ir/article_12558_ac233296bea0075d5dd19cca70dceec8.pdf
دیدگاه فهمی
برابرنگری
رفتارهای فداکارانه
ادراک انصاف
perspective -taking
egalitarian ideology
sacrifice behaviors
perception of equity
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
18
48
10.22055/jac.2017.12559
12559
practical
تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی
Developing a Theoretical Model of Academic Counseling Based on the Effective Factors on Academic Success
رضوان صالحی
salehi1353r@yahoo.com
1
محمدرضا عابدی
dr.mr.abedi@gmail.com
2
ایران باغبان
baghban_i@yahoo.com
3
پریسا نیلفروشان
panilfo@yahoo.com
4
احمد عابدی
a.abedi44@yahoo.com
5
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی بوده است جامعه آماری دانش آموزان سال اول دبیرستان شهرستان شهرکرد بودند. نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام شد. این پژوهش که در دو مرحله انجام شد شامل دو نمونه بود. هدف از مرحله اول پژوهش شناخت مهمترین عوامل پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی بود که تعداد نمونه 437 نفر بود. هدف از مرحله دوم پژوهش، تدوین مدل مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل بدست آمده از مرحله اول پژوهش بود که تعداد نمونه 203 نفربودند. در مرحله اول، برای جمع آوری داده ها 14 پرسشنامه اجرا شد که 28 متغیر آشکار را اندازهگیری میکرد. نتایج یافته ها در این مرحله با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مهمترین عوامل پیش بینی کننده بعد عینی موفقیت تحصیلی، به ترتیب عبارتند از: مهارتهای تحصیلی، خودپنداره تحصیلی، هوش، رغبت، انگیزه پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی که رویهمرفته 55 درصد از واریانس موفقیت تحصیلی را تبیین میکردند. مهمترین عوامل پیشبینی کننده بعد ذهنی موفقیت تحصیلی نیز، به ترتیب عبارت بودند از: خودپنداره تحصیلی، مهارتهای تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، شیوه فرزندپروری مادر، شخصیت و انطباق پذیری مسیر شغلی که رویهمرفته 45 درصد از واریانس موفقیت تحصیلی را تبیین میکردند. بر اساس این یافته ها، در مرحله دوم پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر، مدلهای جداگانهای بر اساس دو بعد موفقیت تحصیلی فرض شد که در آن روابط بین این متغیرها مشخص شده و آزمون شد. نتایج حاصله نیز مورد بحث قرار گرفت.
The purpose of the present study was to develop a theoretical model of academic counseling based on the effective factors on academic success for first-year high school students which had two objective and subjective dimensions. The samples were chosen by Multi-stage cluster sampling. The study was conducted with two sample groups in two phases. The purpose of the first phase was to identify the most important predictors of academic success that the sample was 437 students. The purpose of the second phase was to develop a model of academic counseling based on the obtained factors. This sample consisted of 203 students. The data was collected by 14 questionnaires which measured 28 obvious variables. The results of this step analyzed by stepwise regression showed that the most important predictive factors for the objective dimension are academic skills, academic self-concept, intelligence, interest, achievement motivation and academic procrastination that Overall, explained 55% of objective dimension variance. Also, the most important predictors of the subjective dimension are academic self-concept, academic skills, academic engagement, perceptions of Parenting Styles, personality and career adaptability, that explained 45% of subjective dimension variance. According to these findings, in the second phase a separate model based on two dimensions of academic success was presumed using path analysis, in which the relations between variables were specified and tested. Key Words: theoretical model, academic counseling, academic success
https://jac.scu.ac.ir/article_12559_ff87f8e6bffa4ae8049a2ddbf6f45d94.pdf
"مدل نظری"
"مشاوره تحصیلی"
"موفقیت تحصیلی"
“theoretical model”
“academic counseling”
“academic success”
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
49
66
10.22055/jac.2014.12562
12562
practical
رابطه ی سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی با رضایت و تعارض زناشویی در معلمان زن متاهل
Relationships Attachment Styles and Emotional Intelligence with Marital Satisfaction and Marital Conflict in Married
Female Teachers
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی با رضایت زناشویی و تعارض زناشویی معلمان زن متاهل مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر اهواز بود. شرکت کنندگان پژوهش 250 نفر از این جمعیت بهصورت بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس های رضایت زناشویی(MSC)، خصومت آشکار اولری و پورتر ((OPS، دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (AAS) و هوش هیجانی (EIS) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با رضایت زناشویی و با تعارض زناشویی رابطه مثبت، و با هوش هیجانی با رضایت زناشویی رابطه مثبت و با تعارض زناشویی رابطه منفی وجود دارد (001/0 < p). تحلیلهای رگرسیون نیز نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا به صورت منفی و هوش هیجانی به صورت مثبت و سبکهای دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی به صورت مثبت و هوش هیجانی به صورت منفی به ترتیب پیش بین های رضایت زناشویی و تعارض زناشویی هستند (001/0 p<).
The purpose of this study was to determine the relationships among attachment styles (avoidant, secure and ambivalent), emotional intelligence, marital satisfaction and marital conflict in married female teachers of elementary schools in Ahvaz. In this descriptive-correlational study, the sample consisted of 250 married female teachers who were selected through multi-stage random sampling. To gather the data, the the Marital Satisfaction Scale (MSS), the Overt Hostility O’Leary-Porter Scale (OPS), the Emotional Intelligence Scale (EIS) and Adult the Attachment Scale (AAS) were used. In order to analyze the data, simple and multiple correlations were obtained using SPSS(version 16). There were significantly negative correlations between avoidant and ambivalent attachment styles and marital satisfaction as well as significantly positive correlations between avoidant and ambivalent attachment styles and marital conflict. The results showed that the ambivalent attachment style and emotional intelligence were respectively negative and positive predictors of marital satisfaction, while the ambivalent and avoidant attachment styles and emotional intelligence were positive and negative predictors of marital conflict.
https://jac.scu.ac.ir/article_12562_dc9b263bf37c4bb7f83b91a60552bb43.pdf
واژه های کلیدی: سبکهای دلبستگی (اجتنابی
ایمن و دوسوگرا)
هوش هیجانی
رضایت زناشویی
تعارض زناشویی
Keywords: Attachment styles
emotional intelligence
Marital satisfaction
Marital Conflict
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
67
84
10.22055/jac.2014.12560
12560
practical
بررسی رابطه معیارهای ارتباطی غیرواقعی با الگوهای ارتباطی و نقش آنها در پیش بینی دلزدگی زناشویی زنان متقاضی طلاق
Investigating the Relationship Between Unrealistic Relationship Standards and Communication Patterns and their Roles in Predicting Marital Burnout in Divorce Seeking women
محسن بابایی گرمخانی
babay.mohsen@yahoo.com
1
یاسر مدنی
yasen.m@ut.ac.ir
2
مسعود لواسانی
lavasin@yahoo.com
3
دانشگاه تهران
تهران
تهران
رابطة زناشویی منبع حمایت، صمیمیت و لذّت انسان است و عوامل مؤثر در موفقیت و شکست آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. رابطة زناشویی منبع حمایت، صمیمیت و لذّت انسان است و عوامل مؤثر در موفقیت و شکست آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه معیارهای ارتباطی غیر واقعی با الگوهای ارتباطی و نقش آنها در پیش بینی دلزدگی زناشویی زنان متقاضی طلاق میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه زنان مراجعه کننده به شعب داد گاههای خانواده مناطق شهر تهران در سال 92 بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 188 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامههای معیارهای ارتباطی ویژه (ISRS)، الگوهای ارتباطی (CPQ) و دلزدگی زناشویی (CBM). یافتهها نشان داد معیارهای ارتباطی غیر واقعی به طور معناداری با الگوهای ارتباطی دارای رابطه هستند و فقط در یک مورد رابطه معیار مرز و الگوی اجتناب متقابل معنادار نبود. همچنین معیارهای ارتباطی غیر واقعی و الگوهای ارتباطی به طور معناداری توانستند دلزدگی زناشویی را در زنان متقاضی طلاق پیش بینی کنند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با افزایش معیارهای ارتباطی غیر واقعی به احتمال بیشتری زنان متقاضی طلاق در الگوهای ارتباطی غیر سازنده گرفتار میشوند و بر عکس. همچنین با افزایش الگوی ارتباطی سازنده متقابل در بین زنان متقاضی طلاق، آنها دلزدگی زناشویی کمتری را تجربه میکنند. معیارهای ارتباطی غیر واقعی نیز در صورتی که افزایش یابند دلزدگی زناشویی زنان متقاضی طلاق نیز بالا میرود و برعکس.
Marital relationship is a source of support, intimacy, and pleasure, and hence, many researchers have focused on studying the factors that play a role in its success or failure. The purpose of this study was to investigate the relationship between unrealistic relationship standards with communication patterns and their role in predicting marital burnout in divorce seeking women. This was a descriptive research using correlational methodology. The research population consisted of all the women who had referred to family courts in the city of Tehran during 2013, of whom 188 were selected through multi-stage cluster sampling to participate in this study. The research tools used were the Inventory of Specific Relationship Standards (ISRS), the Communication Patterns Questionnaire (CPQ), and the Couple Burnout Measure (CBM). Findings showed that unrealistic relationship standard and communication patterns were significantly related, and only in mutual avoiding patterns with border criteria a non-significant relationship was observed. Also, unrealistic relationship standards and communication patterns could significantly predict marital burnout in divorce seeking women. Results indicated a positive and meaningful correlation between unrealistic relationship standards and counterproductive communication patterns in divorce seeking women. Moreover, as seeking women divorce engage in more mutual constructive communication patterns, they experience less marital burnout, and vice versa.
https://jac.scu.ac.ir/article_12560_6e11bccdcac0121993c5f0c7301014dc.pdf
واژه های کلیدی: معیارهای ارتباطی غیر واقعی
الگوهای ارتباطی
دلزدگی زناشویی
زنان متقاضی طلاق
unrealistic relationship standards
Communication Patterns
marital burnout
women
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
85
102
10.22055/jac.2014.12563
12563
practical
تهیه و ارزیابی ویژگی های روانسنجی مقیاس عملکرد جنسی زناشویی
Codifying and Examine Psychometric Properties of Marital
Sexual Function Scale(MSFS)
سعیده فرج نیا
saeidehfarajnia@gmail.com
1
سیمین حسینیان
hossein1381@yahoo.com
2
شهریار شهیدی
3
منصوره السادات صادقی
m_sadeghi20097@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه الزهرا
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا
داانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر تهیه و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس عملکرد جنسی زناشویی بود. ابتدا روایی صوری و محتوایی سئوالات از طریق نظرخواهی از 6 نفر از اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت. سپس مقیاس در 2 مرحله و برای دو گروه از افراد متأهل اجرا شد. در مرحله اول به منظور تحلیل عامل تأییدی، این مقیاس توسط 364 نفر از افراد نمونه تکمیل شد و در مرحله دوم به منظور محاسبه ضریب پایایی مجدداً پس از 5 هفته این مقیاس بر روی 50 نفر از 364 نفر اجرا شد. همچنین به منظور ارزیابی روائی سازه مقیاس، پرسشنامه رضایت جنسی لارسون توسط نمونه اخیر پاسخ داده شد. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی مدل 7 عاملی مقیاس مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بررسی همسانی درونی مقیاس عملکرد جنسی زناشویی نشان داد که مؤلفه های مقیاس شامل مشارکت جنسی، ابراز جنسی، هیجان و احساس جنسی، تمایل جنسی، تحقق جنسی، نگرش جنسی و آگاهی جنسی از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند. بکارگیری روش بازآزمایی نیز نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا است. نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد بین نمره های پرسشنامه رضایت جنسی لارسون و مقیاس عملکرد جنسی زناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بدین ترتیب روایی سازه مقیاس عملکرد جنسی زناشویی تأیید شد. با توجه به نتایج بدست آمده مقیاس عملکرد جنسی زناشویی از پایایی و روایی مناسب برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری مناسب در زمینه پژوهش و ارزیابی روابط جنسی استفاده شود.
The goal of this study was to develop and evaluate the psychometric of the properties of the Marital Sexual Function Scale (MSFS). Utilizing the opinions of 6 expert professors, the face validity and the content validity of the items were investigated. The scale was then conducted on two groups of married people in two stages. In the first stage was administered to 364 people and the results were utilized for the confirmatory factor analysis. In the second stage, to assess the reliability of the scale, it was readministered to 50 of the same people after a period of five weeks. The Construct validity of the scale was investigated using the answers given to the Larson's Sexual Satisfaction Scale by the sample. According to the confirmatory factor analysis, the 7-factor scale was confirmed. The results of the internal consistency of the MSFS revealed that the components of the scale, including sexual partnership, sexual assertiveness, sexual and emotional excitement, sexual desire, sexual realization, sexual attitudes and sexual awareness were all of a good internal consistency. A test- retest method also showed that was a reliable scale. Also, a significantly positive correlation between the scores of the Larson's scale and the MSFS indicated the construct, validity of the MSFS. According to the results, This scale is of a good reliability and validity and can be confidently used as a measuring tool in investigating sexual relations.
https://jac.scu.ac.ir/article_12563_ac439799f54f73527ae6fbbdf7742fc8.pdf
واژه های کلیدی: رضایت جنسی
مقیاس عملکرد جنسی
ویژگیهای روان سنجی
Keywords: sexual function scale
sexual excitement
sexual feelings
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
103
119
10.22055/jac.2015.12561
12561
practical
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) در درمان پریشانی زوجها
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in the Treatment of Distressed Couples
عباس امان الهی
a.amanelahi@scu.ac.ir
1
نرگس حیدری
mehransh1359@yahoo.com
2
رضا خجسته مهر
khojasteh_r@scu.ac.ir
3
مهدی ایمانی
mahdiimani80@yahoo.com
4
هیات علمی
کارشناس
هیات علمی
هیات علمی
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یک پیشرفت انقلابی در روانشناسی است که ابتدا برای درمان اضطراب و افسردگی به وجود آمده است. اصول برآمده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در دامنه وسیعی از مشکلات انسان از جمله ازدواج و زوجدرمانی مورد استفاده قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش پریشانی و پریشانی بین فردی زوجها در میان زوجهای مراجعهکنندهی شهرستان دزفول بود. جامعهی پژوهش شامل کلیهی زوجهای مراجعهکننده به کلینیک روان شناختی اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول در سال 1392 بود. نمونهی پژوهش شامل 3 زوج (6 نفر) از افراد مراجعه کننده به این کلینیک بود که با توجه به پرسش نامهی نتایج (پیآمد) 45.2 (45.2-OQ) و مقیاس سازگاری زوجی(DAS) جزء زوجهای پریشان قرار گرفتند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود، به این صورت که زوجها پس از احراز شرایط ورود و پر کردن پرسشنامهها وارد دورهی درمانی میشدند. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در سه مرحلهی خط پایه، مداخلهی 12 جلسهای و پیگیری 1 ماهه اجرا گردید و آزمودنیها قبل از درمان، میانهی درمان، پایان درمان و 1 ماه پس از پایان درمان به پرسش نامه نتایج (برآمد) 45.2 (45.2-OQ) پاسخ دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همهی متغیرهای مورد مطالعه تأثیر مطلوب دارد.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is a revolutionary new development in human psychology. Originally developed for treating anxiety and depression, the principles of ACT can be applied to a broad range of human concerns, including marriage and couple therapy.The aim of this study was to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) to reduce psychological distress and interpersonal distress among couples of Dezful. The population included all the couples that refered to the counseling center of the Education office. The sample consisted of 3 couples that were selected according to the results of the Outcome Questionnaire 45.2 (45.2-OQ) and the Dyadic Adjustment Scale (DAS). Non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study. The Acceptance and Commitment Therapy protocol was carried out in three phases of the intervention (Baseline, 12 sessions, and a one- month follow-up). Participants completed the Outcome Questionnaire 45.2 (45.2-OQ). before the treatment, during the treatment, and one month after the treatment had ended. Data were analyzed using visual inspection, the improvement percentage formula and the reliable change index (RCI) strategies. Results showed that the Acceptance and Commitment Therapy (ACT) has positive effects on all the variables of the study.
https://jac.scu.ac.ir/article_12561_4bfeb5cc0bb77052b4793105d4617928.pdf
پریشانی بین فردی
درمان پذیرش
پریشانی روانی
Keywords: acceptance antherapy
distressed couples
interpersonal distressedd commitment
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2014-08-23
4
شماره ی 1
121
142
10267
Original Research
بررسی رابطه فرسودگی شغلی و سلامت عمومی معلمان زن مقطع راهنمایی
tThe Relationship between Job Burnout with General Health in Female Teachers of Guidance Schools
کیومرث بشلیده
kbeshlidehali@yahoo.com
1
منوچهر تقی پور
2
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
3
سیده زبیده جزایری
4
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطهی میان ابعاد سهگانه فرسودگی شغلی و ابعاد آن (خستگی هیجانی، شخصیتزدایی و عدم ارضای شخصی) با سلامت عمومی و ابعاد آن معلمان زن دوره راهنمایی شهرستان شادگان بود. 120 معلم زن دوره راهنمایی شهرستان شادگان به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و دو پرسشنامه فرسودگی شغلی و سلامت عمومی را تکمیل کردند. یافتههای این پژوهش نشان داد که میان نمره کل فرسودگی شغلی و ابعاد آن با نمره کل و سلامت عمومی و ابعاد آن همبستگی معنیداری وجود دارد. همچنین، بعد خستگی هیجانی بیشتر از ابعاد دیگر فرسودگی شغلی، سلامت عمومی معلمان را تحت تأثیر قرار داد. با توجه به بالا بودن ضریب همبستگی میان خستگی هیجانی و سلامت عمومی، لذا باید معلمان را در مقابل زیانهای ناشی از فرسودگی شغلی، به ویژه بعد خستگی هیجانی آن محافظت کرد.
The purpose of the present research was to study the relationship between three dimensions of job burnout, including emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal accomplishment, with teachers' general health. Participants consisted of 120 female teachers in Shadegan city who were selected using multi- stage random sampling method and the two inventories, General Health Questionnaire and Job Burnout, were filled by them. The results showed significant correlations between three aspects of burnout and subscales of general health. Other findings showed that emotional exhaustion correlated with general health more strongly than other dimensions of job burnout. The correlation coefficients of emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal accomplishment with general health were 0.677, 0.286 and 0.479, respectively. Regarding to high correlation between emotional exhaustion and general heath, it is recommended to help teachers against emotional exhaustion.
https://jac.scu.ac.ir/article_10267_61881e6b10e68d8eb6197edaa53360c1.pdf
فرسودگی شغلی
سلامت عمومی
job burnout
general health
Teachers
guidance Schools