per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
1
22
10.22055/jac.2016.12586
12586
Original Research
الگوی توانمندسازی مشاوران مدرسه یک مطالعه آمیخته
School Counselors Empowerment Model: A Qualitative
لقمان ابراهیمی
counseling.atu@gmail.com
1
کیومرث فرحبخش
karshenasiarshad.ma@gmail.com
2
معصومه اسمعیلی
karshenasiarshad.phd@gmail.com
3
حسین سلیمی بجستانی
ebrahimi.loghman@yahoo.com
4
دانشگاه زنجان
دانشگاه علامه
دانشگاه علامه
دانشگاه علامه
چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگو برای توانمندسازی مشاوران در مدارس بود. این پژوهش به استفاده از روشهای آمیخته انجام شد. جامعهی این پژوهش مدیران، مشاوران، معلمان و دانشآموزان شاغل درآموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود. نمونه بخش کیفی براساس اشباع نظرها 48 نفر و نمونه بخش کمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 370 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه جمعآوری شدند و پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده، الگوی اولیه طراحی گردید. یافتهها نشان داد که عوامل درون فردی بیشتر از عوامل بین فردی و فرافردی، آسیبپذیری فعالیتهای مشاوره را پیش بینی میکند و این امر حاکی از آن است که در بین انواع آسیبها بیشترین آسیبها به حوزهی درون فردی فعالیتهای مشاوره، یعنی، عملکرد مشاوران مدرسه برمیگردد. برهمین اساس، تدوین و معرفی یک الگوی توانمندسازی برای مشاوران مدرسه که میتواند منجر به بهبود عملکرد مشاوره مدرسه شود برای تعدیل این عوامل ضرورت دارد.
Abstract The aim of the current study was to design a model to empower school counselors. This study was conducted using mixed methods. The population of this study consisted of administrators, counselors, teachers and students in western Azarbaijan. The sample of the study included 48 subjects in the academic year 2012-2013. For the qualitative part of the study, the samples were determined by Saturated Comments and for the quantitative part of the study, 370 subject were randomly selected. The data were collected through semi-structured interviews After analyzing the obtained data, the initial model was designed and showed that intrapersonal factors predicted Vulnerability of Counseling Activities more than any other factors. This shows that among the traumatic factors, most of damages are related to intrapersonal factors such as consulting activities, i.e., school counselor’s performance. Thus, development and introduction of an empowerment model for school counselors which can lead to improved performance in school counseling is suggested to modify these factors.
https://jac.scu.ac.ir/article_12586_84c15aaa82fb8fd8744659439c98a53a.pdf
واژههای کلیدی: فعالیتهای مشاورهی مدرسه
عوامل آسیبزا
توانمندسازی مشاوران مدرسه
Keywords: school counseling activities
traumatic factors
empowerment of school counselors
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
23
40
10.22055/jac.2016.12587
12587
Original Research
تاثیر مشاوره گروهی راه حل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان
The Effect of Solution-Focused Group Counseling on Family Function and Marital Satisfaction
ایمان سیدمحرمی
iman_moharrami@yahoo.com
1
محمد جواد اصغری ابراهیم آباد
mjasghari@gmail.com
2
بهرامعلی قنبری هاشم آبادی
bghanbari@fum.ac.ir
3
دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
افراد در زندگی به دلیل مواجهه با موقعیتهای غیرقابل پیش بینی و شرایط دشوار زندگی بهطور پیوسته در زندگی به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد راهحل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان شهر مشهد اجرا گردید. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود (طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل). جامعه پژوهش شامل کلیه زنان متاهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 بود، که 20 زن متأهل از میان شرکتکنندگان با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیها پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و مقیاس عملکرد خانواده (FAD-1) در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون را تکمیل کردند. زنان گروه آزمایش در 8 جلسه درمان با رویکرد راه حل مدار و هر جلسه به مدت 2 ساعت شرکت کردند و زنان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و نرمافزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مشاوره گروهی راهحل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر است. به هر حال، میتوان نتیجه گرفت که به کارکرد نامناسب خانواده و رضایت زناشویی پایین در زنان متاهل میتواند تحت تاثیر مشاوره گروهی راهحل مدار بهبود پیدا کند. همچنین این رویکرد میتواند برای ارتقای رضایت زناشویی و عملکرد خانواده بهعنوان یک روش کارآمد در حوزه خانواده بهکار گرفته شود.
Due to unpredictable situations and difficult living conditions, people continuously need advice and guidance in life. The current study aimed to determine the effect of solution-focused group counseling on family function and marital satisfaction of married women in Mashhad city. The present study is an applied research of a quasi experimental-type (pre and post-test design with control group). The study population includes all married women referred to the Counseling center of Faculty of Education & Psychology of Ferdowsi University of Mashhad in 1393; using voluntary sampling method, 20 married women were selected and were randomly assigned in experiment group and control group. The participants completed Marital Satisfaction Questionnaire and Family Functioning Scale (FAD-1) in the pre-test and post-test. The experiment group women participated in eight 120-minute sessions with solution-focused approach, and the control group received no intervention. Data were analyzed using one-way covariance analysis and SPSS-21 software. The results showed that solution-focused group counseling on family function and marital satisfaction is effective significantly higher than experiment group. However, it can be concluded that family dysfunction and low marital satisfaction in married women could improve by solution-focused group counseling. Also, this approach can be used in the family area to promote marital satisfaction and family function as an efficient method to be employed in the family field.
https://jac.scu.ac.ir/article_12587_d0cd9bb1cba30f2666bf8959e0431cff.pdf
مشاوره گروهی راهحل مدار
عملکرد خانواده
رضایت زناشویی
Solution-focused group counseling
family function
Marital satisfaction
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
41
62
10.22055/jac.2016.12588
12588
practical
رابطه ی علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی دانشآموز و کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز در دانشآموزان پسرسال دوم دبیرستان شهر اهواز: یک مدل پیسنهادی
The Effect of Solution-Focused Group Counseling on Family Function and Marital Satisfaction
راضیه منصوری نژاد
razieh.mansoory@gmail.com
1
ناصر بهروزی
behroozyn@yahoo.com
2
منیجه شهنی ییلاق
mshehniyailagh@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
افراد در زندگی به دلیل مواجهه با موقعیتهای غیرقابل پیش بینی و شرایط دشوار زندگی بهطور پیوسته در زندگی به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد راهحل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان شهر مشهد اجرا گردید. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود (طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل). جامعه پژوهش شامل کلیه زنان متاهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 بود، که 20 زن متأهل از میان شرکتکنندگان با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیها پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و مقیاس عملکرد خانواده (FAD-1) در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون را تکمیل کردند. زنان گروه آزمایش در 8 جلسه درمان با رویکرد راه حل مدار و هر جلسه به مدت 2 ساعت شرکت کردند و زنان گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و نرمافزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مشاوره گروهی راهحل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر است. به هر حال، میتوان نتیجه گرفت که به کارکرد نامناسب خانواده و رضایت زناشویی پایین در زنان متاهل میتواند تحت تاثیر مشاوره گروهی راهحل مدار بهبود پیدا کند. همچنین این رویکرد میتواند برای ارتقای رضایت زناشویی و عملکرد خانواده بهعنوان یک روش کارآمد در حوزه خانواده بهکار گرفته شود.
Due to unpredictable situations and difficult living conditions, people continuously need advice and guidance in life. The current study aimed to determine the effect of solution-focused group counseling on family function and marital satisfaction of married women in Mashhad city. The present study is an applied research of a quasi experimental-type (pre and post-test design with control group). The study population includes all married women referred to the Counseling center of Faculty of Education & Psychology of Ferdowsi University of Mashhad in 1393; using voluntary sampling method, 20 married women were selected and were randomly assigned in experiment group and control group. The participants completed Marital Satisfaction Questionnaire and Family Functioning Scale (FAD-1) in the pre-test and post-test. The experiment group women participated in eight 120-minute sessions with solution-focused approach, and the control group received no intervention. Data were analyzed using one-way covariance analysis and SPSS-21 software. The results showed that solution-focused group counseling on family function and marital satisfaction is effective significantly higher than experiment group. However, it can be concluded that family dysfunction and low marital satisfaction in married women could improve by solution-focused group counseling. Also, this approach can be used in the family area to promote marital satisfaction and family function as an efficient method to be employed in the family field.
https://jac.scu.ac.ir/article_12588_fc4e8c1dbc2540352b39dad3e675e45e.pdf
مشاوره گروهی راهحل مدار
عملکرد خانواده
رضایت زناشویی
Solution-focused group counseling
family function
Marital satisfaction
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
63
80
10.22055/jac.2016.12589
12589
practical
تأثیر آموزش تفکّر مثبت بر رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلال های برونی سازی شده
Effect of Positive Thinking Training on Life Satisfaction and Sense of Meaning in Life of Mothers of Children with Externalized Disorders
سیده سمیرا موسوی
moosavi.samira.66@gmail.com
1
معصومه بیرانوند
masomebeyranvand@yahoo.com
2
علیرضا کاکاوند
alireza_kakavand@yahoo.com
3
اعظم غفوری
anahita.zartosht@gmail.com
4
عارفه اوحدی
owhadi89@gmail.com
5
مربی دانشگاه
دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره)
دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشگاه علوم و تحقیقات فارس
چکیده هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت بر میزان رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده بود. در این تحقیق نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه) 30 مادر کودک 6 تا 11 ساله از میان کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازی شده مراجعهکننده به کلینیک مشاوره و روانشناسی دانشآموزی منطقه 9 شهر تهران که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندهها پرسشنامههای رضایت از زندگی و معناجویی را تکمیل کردند. برنامه آموزش تفکر مثبت سلیگمن و همکاران در 8 جلسه 120 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار 21 spss-تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میزان رضایت از زندگی و معنی در زندگی مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است. از آنجا که رفتارهای تخریبگرانه کودکان میتواند بر بهزیستی روانشناختی والدین مخصوصاً مادران تأثیر منفی داشته باشد، آموزش تفکر مثبت به والدین کمک میکند تا نگرشایشان خود را تغییر داده و دیدگاه واقع بینانهای را در زندگی اتخاذ کنند و رضایت بیشتری را تجربه کنند.
The aim of current study was to investigate the effect of positive thinking training on life satisfaction and sense of meaning in life of the mothers of children with externalized disorder. In this semi-experimental (pretest-posttest and follow-up with control group), using random sampling method, among mothers referring to counseling and psychology clinics in area 9 of Tehran city 30 mothers of children aged 6 to 11 were selected. Mothers were placed in two groups, experiment (n=15) and control groups(n=25). The Participants completed the Satisfaction of Life and the Meaning in Life Questionnaires, Seligman et al. Positive thinking training program was administered to the experiment group in eight 120-minute sessions and control group received no training. Data were analyzed using Covariance statistics method and spss-21 software. The findings showed significant increases in life satisfaction and meaning in life of experiment group as compared with that of control group. Since disruptive behaviors of children may have negative effect on psychological wellbeing of their parents, especially mothers, positive thinking training can help parents to change their attitudes and take realistic viewpoint in the life and experience more satisfaction with their lives. Keywords: positive thinking training, life satisfaction, sense of meaning in life, externalized disorder
https://jac.scu.ac.ir/article_12589_4f105eea5d578c0ec3c7f82549131801.pdf
واژههای کلیدی: آموزش تفکر مثبت
رضایت از زندگی
احساس معنی در زندگی
اختلال برونی سازی شده
Keywords: positive thinking training
Life Satisfaction
sense of meaning in life
externalized disorder
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
81
94
10.22055/jac.2016.12590
12590
practical
تاثیر برنامههای آموزش خانواده بر فرزندپروری والدین: یک مطالعه فرا-تحلیل
Effect of Family Education Programs in Parenting: A meta-analysis Study
علی محمد نظری
amnazary@yahoo.com
1
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)
پژوهش حاضر با هدف استفاه از روش فرا-تحلیل، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشها در مورد میزان تأثیر آموزش خانواده بر فرزندپروری والدین انجام گردید. از میان 26 پژوهش در مورد آموزش برنامههای تأثیر خانواده، 20 پژوهش برای مطالعه فراتحلیل برحسب بخشهای مختلف روششناختی تحقیق مانند پرسشها و فرضیههای پژوهش، اهداف، جامعه آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روشهای آماری، روایی و پایاییِ پرسشنامهها انتخاب شدند. نتایج با استفاده از ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت و هانتز نشان داد که برنامه آموزش خانواده در ابعاد کنترل ناهنجاری رفتاری فرزندان، تربیت دینی و اخلاقی فرزندان، تربیت جنسی، افزایش آگاهی تربیتی والدین، بهبود ارتباط والدین با مدرسه، بهبود روابط خانوادگی و افزایش آگاهی والدین در مورد مراحل رشد فرزندان مؤثر است، اما آموزش خانواده در ابعاد تربیت عاطفی/اجتماعی، عملکرد تحصیلی فرزندان و افزایش آگاهی والدین در زمینه مراقبت بهداشتی مؤثر نیست. بنابر این با استفاده از این اطّلاعات میتوان در زمینه طرح ریزی برنامههای آموزش والدین، دانش آموزان و مداخلات پیشگیرانه اقدامات مفید را به عمل آورد.
The current research analyzed and combined the results of research on the effect of family education in parenting using meta-analysis method. Among 26 studies about family education 20 were selected, for meta-analysis study in terms of different parts of research methodology such as research and hypotheses questions, statistic society, sampling, and research method, instruments statistical methods and reliability and validity. Using the effect size by Schmitt and Hunts method the results showed that family education program is effective in dimensions of controlling children in abnormality behavior, religious and moral upbringing, sexual upbringing, increasing parents educational knowledge, improvement of parent with school communication, improvement of family relationship and increasing parents knowledge about children growth stages, but it was not effective in dimensions of affective/social nurturing, children academic performance and increasing parents knowledge about healthcare. This information can be used in planning parents and students educational programs, as well as prevention and treatment interventions.
https://jac.scu.ac.ir/article_12590_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
واژههای کلیدی: فراتحلیل
برنامه آموزش خانواده
فرزندپروری والدین
دانش آموزان
Keywords: Meta-analysis
family education program
parenting
students
per
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
2016-01-21
5
1
95
111
10.22055/jac.2016.12591
12591
practical
بررسی رابطهی دلبستگی به خدا، مقدس دانستن ازدواج و صمیمیت معنوی با کیفیت زناشویی
The relationship between attachment to God, sanctification of marriage and spiritual intimacy with marital quality
عباس امان الهی
a.amanelahi@scu.ac.ir
1
محبوبه ایزدی پناه
m.izadi@yahoo.com
2
منصور سودانی
m.sodani@scu.ac.ir
3
هیات علمی
دانشجوی سابق
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران
مسائل مربوط به ازدواج مدام توسط محققان به منظور ایجاد و بهبود کیفیت آن مورد بررسی قرار میگیرند. کیفیت زناشویی یکی از متغیرهای مهم ازدواج است و دوام آن را پیشبینی میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی به خدا، مقدس دانستن ازدواج و صمیمیت معنوی با کیفیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه شهیدچمران اهواز انجام شد. 192 دانشجوی زن متاهل به روش نمونهگیری داوطلب انتخاب شدند، و پرسشنامههای دلبستگی به خدا، مقدس دانستن ازدواج، صمیمیت معنوی و شاخص کیفیت زناشویی را تکمیل نمودند. روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با استفاده از نرم افزار 21-SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی به خدا با کیفیت زناشویی رابطه منفی و بین مقدس دانستن ازدواج و صمیمیت معنوی با کیفیت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مقدس دانستن ازدواج، صمیمیت، دلبستگیهای اجتنابی و اضطرابی به خدا پیشبینهای معنادار کیفیت زناشویی هستند (32% واریانس). بر این اساس میتوان چنین نتیجهگیری کرد که دلبستگی ناایمن به خداوند، مقدس دانستن ازدواج و صمیمیت معنوی میتوانند بر کیفیت زناشویی تأثیرگذار باشند.
Issues of marriage are continuously investigated by researchers in order to create and improve the quality of marriage. Marital quality is one important marriage variable which predicts durability of marriage. This study aimed to investigate the relationship between attachment styles to God, sanctification of marriage and spiritual intimacy with marital quality in married women among Shahid Chamran University of Ahvaz students. The sample included 192 subjects selected by voluntary sampling method. The participants completed four questionnaires Attachment to God Inventory (AGI), Sacred Marriage Inventory, Spiritual Intimacy Inventory, and Quality of Marriage Index. The data were analyzed using Pearson correlation coefficients, and multiple regression method. The results showed that attachment styles to God indicated negative correlation with quality of marriage. The sanctification of marriage and spiritual intimacy indicated positive relationship with quality of marriage. The result of multiple regression showed multiple correlation coefficients between predictive and criterion variables and this variables predicted 32% of quality of marriage variance. It is concluded that insecure attachment to God, sanctification of marriage and spiritual intimacy may affect marital quality.
https://jac.scu.ac.ir/article_12591_854c1badc91771579bf58d3bfc3b63a5.pdf
واژههای کلیدی: دلبستگی به خدا
اضطرابی
اجتنابی
مقدس دانستن ازدواج
صمیمیت معنوی
کیفیت زناشویی
Keywords: attachment styles to God
sanctification of marriage
spiritual intimacy
Marital quality