%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی درمان خودشفقتی بر خودکنترلی و ابراز وجود دانش‌آموزان دختر دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان %J مشاوره کاربردی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2251-7243 %A محمدی, کبری %A شهبازی, مسعود %A غلامزاده جفره, مریم %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 12 %N 2 %P 129-146 %! بررسی اثربخشی درمان خودشفقتی بر خودکنترلی و ابراز وجود دانش‌آموزان دختر دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان %K درمان خودشفقتی %K خودکنترلی %K ابراز وجود %K رفتارهای خودآسیب‌رسان %R 10.22055/jac.2023.42426.1915 %X هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان خودشفقتی بر خودکنترلی و ابراز وجود دانش­آموزان دختر دارای رفتارهای خودآسیب­رسان ارجاع داده شده به مرکز مشاوره ناحیه ۳ شهرستان اهواز بود. بر این اساس، چهار دانش­آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. درمان خودشفقتی طی 10 جلسه اجرا و آزمودنی‌ها در سه مرحله خط پایه، درمان و پیگیری به پرسشنامه­های خودکنترلی تانجنی و همکاران (Tangney, 2004) و ابراز وجود هرزبرگر و همکاران ((Herzberger et al., 1984 پاسخ دادند. داده­ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که درمان خودشفقتی باعث افزایش خودکنترلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر شد. با توجه به نتایج بدست آمده توصیه می­شود ­مشاوران مدارس از این روش برای ارتقای خودکنترلی و ابراز وجود دانش­آموزان دارای رفتارهای خود‌آسیب‌رسان استفاده نمایند. %U https://jac.scu.ac.ir/article_18174_08bb94fdcabd21c9598e97f6cddb4198.pdf