ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری و بیوفیدبک بر عملکرد جنسی و وضعیت زناشویی مبتلایان به واژینیسموس
عملکرد جنسی و رضایت زناشویی بهعنوان عوامل مؤثر بر یکدیگر، از موضوعهای مهم حوزه بهداشت روان محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری (CBT) و بیوفیدبک بر عملکرد جنسی و وضعیت زناشویی بیماران واژِنیسموس بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل، 20 زن مبتلا به اختلال واژینیسموس مراجعهکننده به درمانگاه روانپزشکی- روانشناسی آتیه تهران به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفری جایگزین شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 90 دقیقهای، تحت درمان ترکیبی بیوفیدبک و شناختی-رفتاری قرار گرفت و شرکتکنندههای گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون در متغیرهای عملکرد جنسی و وضعیت زناشویی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اختلال جنسی و ناسازگاری زناشویی شرکتکنندهها در گروه آزمایش بهطور معناداری از گروه کنترل کمتر است. بنابراین با توجه به این حقیقت که اختلال واژینیسموس عملکرد جنسی و وضعیت زناشویی بیمار را بهطور گسترده مختل میسازد، بهکارگیری درمان ترکیبی شناختی-رفتاری و بیوفیدبک میتوان به بهبود عملکرد جنسی و وضعیت زناشویی آنها کمک کرد..
https://jac.scu.ac.ir/article_12565_9bf70547c3f1a053197fafa6b5f317f6.pdf
2016-11-21
1
22
10.22055/jac.2016.12565
بیوفیدبک
درمان شناختی-رفتاری
عملکرد جنسی
وضعیت زناشویی
واژینیسموس
سمیه
رامش
ramesh_somayeh@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
رضا
رستمی
rsstami@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
عفت
مرقاتی خویی
efat_mer@yahoo.com
3
دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
الهه
همت بلند
el.hemat@yahoo.com
4
دانشگاه شهید صدوقی یزد
AUTHOR
بابا پور خیرالدین، جلیل؛ نظری، محمدعلی و رشیدزاده، لیلا (1390). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 6، 24، 18-1.
1
بشارت، محمدعلی (1380). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با مشکلات زناشویی در زوجین نابارور. تازههایرواندرمانی، 19 و 20، 66-55.
2
بشارت، محمدعلی؛ حسین زاده بازرگانی، روحیه و میرزمانی، محمود (1382). مشکلات جنسی زوجین نابارور. فصلنامهیپژوهشدرعلومرفتاری، 2، 8-13.
3
جاویدی، نصیرالدین (1393). اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار بر بهبود رضایت زناشویی زوجین و کنترل رفتار خانواده. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 3، 2، 78-65.
4
رحمانی، اعظم؛ مرقاتی خویی، عفت السادات؛ صادقی، نرجس و الله قلی، لیلا (1390). ارتباط رضایت جنسی و رضایت از زندگی زناشویی. نشریه پرستاری ایران، 24، 70، 90-82.
5
سیدمحرمی، ایمان؛ قنبری هاشمآباد، بهرامعلی و اصغری ابراهیمآباد، محمدجواد (1394). تأثیر مشاوره گروهی راه حل مدار بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 5، 1، 40-23.
6
قره داغی، علی؛ شفیعآبادی، عبداله؛ حسین رشیدی، بتول؛ فرحبخش، کیومرث و اسماعیلی، معصومه (1393). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رواندرمانی بین فردی بر افزایش رضایت زناشویی زنان باردار. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 4، 4، 583-605.
7
قزلسفلو، مهدی؛ جزایری، رضوان السادات؛ بهرامی، فاطمه و محمدی، رحمتاله (1394). سبکهای زوجی و شفقت خود بهعنوان پیشبینهای رضایت زناشویی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 5، 2، 79-96.
8
موسوی، مریم السادات؛ رشیدی، علیرضا و گل محمدیان، محسن (1394). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت زناشویی همسران جانباز و آزاده. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 5، 2،112-97.
9
Al-Krenawi, A. (2012). A study of psychological symptoms, family function, marital and life satisfactions of polygamous and monogamous women: The Palestinian case. International Journal of Social Psychiatry, 58(1), 79-86
10
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical manual of mental disorders (5th Ed.). American Psychiatric Association.
11
Bergeron, S., Corsini-Munt, S., Aerts, L., Rancourt, K., & Rosen, N. O. (2015). Female sexual pain disorders: A review of the literature on etiology and treatment. Current Sexual Health Reports, 7(3), 159-169.
12
Bergeron, S., Morin, M., & Lord, M. J. (2010). Integrating pelvic floor rehabilitation and cognitive-behavioural therapy for sexual pain: What have we learned and where do we go from here? Sexual and Relationship Therapy, 25(3), 289-298.
13
Bertolasi, L., Frasson, E., Cappelletti, J. Y., Vicentini, S., Bordignon, M., & Graziottin, A. (2009). Botulinum neurotoxin type a injections for vaginismus secondary to vulvar vestibulitis syndrome. Obstetrics & Gynecology, 114(5), 1008-1016.
14
Bradley, R. P. C., Friend, D. J., & Gottman, J. M. (2011). Supporting healthy relationships in low-income, violent couples: Reducing conflict and strengthening relationship skills and satisfaction. Journal of Couple & Relationship Therapy, 10(2), 97-116.
15
Bravo, I. M., & Lmpkin, P. W. (2010). The complex case of marital infidelity: An explanatory model of contributory processes to facilitate psychotherapy. American Journal Family Therapy, 38, 421-432.
16
Ciocca, G., Limoncin, E., Di Tommaso, S. (2013). Alexithymia and veganism's: A preliminary correlation perspective. International Journal of Impotence Research, 25,113–116.
17
Crowley, T., Goldmeier, D., & Hiller, J. (2009). Diagnosing and managing veganism's. British Medical Journal, 338, 2284–94.
18
Danielsson, I., Torstensson, T., Brodda-Jansen, G., & Bohm-Starke, N. (2006). EMG biofeedback versus topical lidocaine gel: A randomized study for the treatment of women with vulvar vestibulitis.Tthe Journal Sex of Medicine, 85(11), 1360-1367.
19
Dionisi, B., & Senatori, R. (2011). Effect of transcutaneous electrical nerve stimulation on the postpartum dyspareunia treatment. Journal of Obstetrics and Gynecology Research, 37(7), 750-753.
20
Dogan, S., & Dogan, M. (2008). The frequency of sexual dysfunction in male partners of women with vaginismus in a Turkish sample. International Journal of Impotence Research, 20, 218–221
21
Elliott, S., & Umberson, D., (2008). The performance of desire: Gender and sexual negotiation in long-term marriages. Journal of Marriage and Family, 70, 391–406.
22
Engman, M., Wijma, K., & Wijma, B. (2010). Long-term coital behavior in women treated with cognitive behavior therapy for superficial coital pain and veganism's. Cognitive Behavior therapy, 39(3), 193-202.
23
Fugl-Meyer, K.S, Bohm-Starke, N., & Damsted Petersen, C. (2013). Standard operating procedures for female genital sexual pain. The Journal Sex of Medicine, 10, 83–93.
24
Glazer, H. I., Rodke, G., Swencionis, C., Hertz, R., & Young, A. W. (1995). Treatment of vulvar vestibulitis syndrome with electromyographic biofeedback of pelvic floor musculature. Obstetrical & Gynecological Survey, 50(9), 658-659.
25
Goldfinger, C., Pukall, C. F., Thibault-Gagnon, S., McLean, L., & Chamberlain, S. (2016). Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and physical therapy for provoked vestibulodynia: A randomized pilot study. The Journal of Sexual Medicine, 13(1), 88-94.
26
Gorchoff, S, M., John, O. P., & Helson, R. (2008). Contextualizing change in marital satisfaction during middle-age: An 18-year longitudinal study. Psychological Science, 19, 1194-1200.
27
Huber, J.D., & Pukall, C.F, Boyer, S.C, Reissing, E.D., Chamberlain, S.M. (2009). “Just relax”: physicians’ experiences with women who are difficult or impossible to examine gynecologically. The Journal of Sexual Medicine, 6,791–9.
28
Hummel, S. B., Van Lankveld, J. J., Oldenburg, H. S., Hahn, D. E., Broomans, E., & Aaronson, N. K. (2015). Internet-based cognitive behavioral therapy for sexual dysfunctions in women treated for breast cancer: Design of a multicenter, randomized controlled trial. The Journal of Sexual Medicine, 15(1), 1.
29
Jundt, K., Peschers, U., & Kentenich, H. (2015). The investigation and treatment of female pelvic floor dysfunction. Deutsches Ärzteblatt International, 112(33-34), 564.
30
Kaplan, H.S. (1974). The New Sex Therapy: Active treatment of sexual dysfunction. New York: Brunner-Mazel.
31
Macey, K., Gregory, A., Nunns, D., & Das Nair, R. (2015). Women’s experiences of using vaginal trainers (dilators) to treat vaginal penetration difficulties diagnosed as vaginismus: A qualitative interview study.Journal of Womens Health, 15, 49-59.
32
Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B., Schutte, N. S., Bhullar, N., & Rooke, S. E. (2010). The five-factor model of personality and relationship satisfaction of intimate partners: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 44(1), 124-127.
33
Masheb, R. M., Kerns, R. D., Lozano, C., Minkin, M. J., & Richman, S. (2009). A randomized clinical trial for women with vulvodynia: Cognitive-behavioral therapy versus supportive psychotherapy. The Journal of Pain, 141(1), 31-40.
34
McCool, M. E , Theurich, M.A, Apfelbacher, C. (2014). Prevalence and predictors of female sexual dysfunction: A protocol for a systematic review. Systematic Reviews, 3(75), 344-349.
35
Melles, R. J., Kuile, M. M., Dewitte, M., Lankveld, J. J., Brauer, M., & Jong, P. J. (2014). Automatic and deliberate affective associations with sexual stimuli in women with lifelong veganism's before and after therapist‐aided exposure treatment. The Journal of Sexual Medicine, 11(3), 786-799.
36
Melnik, T., McGuire, H., & Hawton, K. (2012). Interventions for vaginismus. Brazil: American Psychiatric.
37
Ortiz-Vigon Uriarte, I. D. L., Garcia-Zapirain, B., & Garcia-Chimeno, Y. (2015). Game design to measure reflexes and attention based on biofeedback multi-sensor interaction. Sensors, 15(3), 6520-6548.
38
Piassarolli, V. P., Hardy, E., Andrade, N. F. D., Ferreira, N. D. O., & Osis, M. J. D. (2010). Pelvic floor muscle training in female sexual dysfunctions. Journal of Gynecology and Obstetrics, 32(5), 234-240.
39
Ramezani, S., Keramat, A., Motaghi, Z., & Khosravi, A. (2015). The relationship of sexual satisfaction and marital satisfaction with domestic violence against pregnant women. International Journal of Pediatrics, 3(5.2), 951-958.
40
Rosen, N. O., Bergeron, S., Sadikaj, G., Glowacka, M., Delisle, I., & Baxter, M. L. (2014). Impact of male partner responses on sexual function in women with vulvodynia and their partners: A dyadic daily experience study. Health Psychology, 33(8), 823.
41
Rust, I., Bennum, I., & Crowe, M. (1988). The Golombok-Rust Inventory of Marital State. Sexual and Relationship Therapy, 25(1), 54-56.
42
Rust, J., & Golombok, S. (1985). The Golombok‐Rust Inventory of Sexual Satisfaction (GRISS). British Journal of Clinical Psychology, 24(1), 63-64.
43
Rust, J., Bennun, I., Crowe, M., & Golombok, S. (1990). The GRIMS. A psychometric instrument for the assessment of marital discord. Journal of Family Therapy, 12(1), 45-57.
44
Seo, J. T., Choe, J. H., Lee, W. S., Kim, K. H. (2005). Efficacy of functional electrical stimulation biofeedback with sexual cognitive-behavioral therapy as treatment of vaginismus. Urology, 66(2), 300-302.
45
Shindel, A. W., Nelson, C. J., Naughton, C. K., Ohebshalom, M., & Mulhall, J. P. (2008). Sexual function and quality of life in the male partner of infertile couples: Prevalence and correlates of dysfunction. The Journal of Urology, 179(3), 1056-1059.
46
Simonelli, C., Eleuteri, S., Petruccelli, F., & Rossi, R. (2014). Female sexual pain disorders: dyspareunia and vaginismus. Current Opinion in Psychiatry, 27(6), 406-412.
47
Ter Kuile M. M. 1., Melles, R., De Groot, H. E, Tuijnman-Raasveld, C.C, Van Lankveld, J. J. (2013). Therapist-aided exposure for women with lifelong vaginismus: A randomized waiting-list control trial of efficacy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81, 1127–1136.
48
Ter Kuile, M. M., Both, S., & Van Lankveld, J. J. (2010). Cognitive behavioral therapy for sexual dysfunctions in women. Psychiatric Clinics of North America, 33(3), 595-610.
49
Valeska, M.P., Oscar, A., Sergio, M., Antonio, E. N Adriana, C.S. (2013). Sex therapy for female sexual dysfunction. International Archives of Medicine, 6, 37-46.
50
Van Lankveld, J. J. D. M., & Van Koeveringe, G. A. (2003). Predictive validity of the Golombok Rust Inventory of Sexual Satisfaction (GRISS) for the presence of sexual dysfunctions within a Dutch urological population. International Journal of Impotence Research, 15(2), 110-116.
51
Van Lankveld, J. J., & Ter Kuile, M. M. (1999). The Golombok Rust Inventory of Sexual Satisfaction (GRISS): Predictive validity and construct validity in a Dutch population. Personality and Individual Differences, 26(6), 1005-1023.
52
Van Lankveld, J. J., Everaerd, W., & Grotjohann, Y. (2001). Cognitive‐behavioral bibliotherapy for sexual dysfunctions in heterosexual couples: A randomized waiting‐list controlled clinical trial in the Netherlands. Journal of Sex Research, 38(1), 51-67.
53
Van Lankveld, J. J., Ter Kuile, M. M., De Groot, H. E., Melles, R., Nefs, J., & Zandbergen, M. (2006). Cognitive-behavioral therapy for women with lifelong vaginismus: A randomized waiting-list controlled trial of efficacy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(1), 168.
54
Werner, M.A., Ford, T., Pacik, P. T., Ferrara, M., & Marcus, B. S. (2014). Botox for the treatment of vaginismus: A Case Report. Journal Women’s Health Care, 3(2), 132-137.
55
Wijma, B., & Wijma, K. (1997). A cognitive behavioral treatment model of vaginsmus. Scandinav Journal Behavioral Therapy, 26(4), 145-56.
56
ORIGINAL_ARTICLE
موفقیت شغلی ذهنی و عینی: نقش معنویت، شخصیت و آرزوهای شغلی
چکیده هدف این پژوهش، بررسی رابطهی آرزوهای شغلی صفات، شخصیت و معنویت در پیشبینی موفقیت مسیر شغلی عینی و ذهنی بود. 357 (242 زن و 115 مرد) دانشجوی دانشگاه اصفهان به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند و به پرسشنامههای موفقیت مسیر شغلی، آرزوهای شغلی، شخصیت و معنویت پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار 22-SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که متغیرهای آرزوهای شغلی، صفات شخصیتی وظیفهشناسی و برونگرایی و معنویت بهصورت مثبت و صفت شخصیتی روانرنجوری بهصورت منفی موفقیت مسیر شغلی را پیشبینی میکنند. بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که موفقیت مسیر شغلی تحت تأثیر آرزوهای شغلی، شخصیت و معنویت است و به منظور افزایش آن باید به این عوامل توجه نمود.
https://jac.scu.ac.ir/article_12566_d3939bf831158522ce3187fd3fc8dd26.pdf
2016-11-21
23
36
10.22055/jac.2016.12566
واژههای کلیدی: موفقیت مسیر شغلی
آرزوهای شغلی
صفات شخصیتی
معنویت
فاطمه
سمیعی
f.samiee@edu.ui.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه
LEAD_AUTHOR
فاطمه
رضوانیان
f.rezvanian@gmail.com
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آزاد مرزآبادی، اسفندیار؛ هوشمندجا، منیجه و پورخلیل، مجید. (1392). رابطه بین معنویت سازمانی و هوش معنوی با استرس شغلی کارکنان یک دانشگاه نظامی. طب نظامی، 16(3)، 43-50.
1
جوکار، بهرام و رستمی، راحله. (1393). رابطه بین جهت گیریهای ارتباطی خانواده و احساس تنهایی: بررسی نقش واسطهای هویت معنوی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 4 (2)، 1-18.
2
ربیعی، محمد. (1394). پایستگی تحصیلی: عوامل پایدار و ناپایدار روانشناختی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 5(2)، 56-37.
3
سامانی، یوسف؛ بابائیان، علی و کرمی، ذبیحاله. (1393). بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان رستههای مأموریتی ناجا. فصلنامه منابع انسانی ناجا، 9(37)، 9-28.
4
سلیمانپور، محمدرضا. (1393). تحلیل اثرات قابلیتهای حرفهای آموزشگران در موفقیت مسیر شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی کاربردی کشاورزی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(4)، 181-196.
5
سمیعی، فاطمه؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمد رضا و حسینیان، سیمین. (1390). نظریههای مشاوره مسیرشغلی. اصفهان: جهاد دانشگاهی.
6
سمیعی، فاطمه. (1391). شناسایی سیر تحول، موانع درک شده و عوامل موثر بر آرزوهای شغلی کودکان و نوجوانان شهر اصفهان. پایان نامه دکتری مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان.
7
سمیعی، فاطمه؛ صادقیان، علیرضا و عابدی، محمدرضا. (1393). آرزوها و موفقیت مسیر شغلی مدیران. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، 6 (1)، 53-77.
8
صالحی، رضوان؛ عابدی، محمدرضا؛ باغبان، ایران و عابدی، احمد. (1393). تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی براساس عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 4 (1)، 19-48.
9
طبیبی، مریم؛ احمری طهران، هدی؛ سلطان عربشاهی، کامران؛ حیدری، سعیده؛ عبدی، زهرا و
10
صفاییپور، روح اله. (1391). ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(2)، 72-78.
11
عبدالهپور، میثم؛ مفخمی، زهرا؛ رجایی، علیرضا؛ جوانمرد، جواد و محمدی، مرتضی. (1395). پیشبینی میزان موفقیت مسیر شغلی خلبانان براساس خردهمقیاسهای سیگانه پرسشنامهی شخصیت نئو NEO-PI-R. اصول بهداشت روانی، 18(6)، 366-375.
12
فتحی، فریبرز؛ محرمزاده، مهرداد و سید عامری، حسن. (1393). بررسی رابطهی بین آرزوهای شغلی و جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران. نشریهی مدیریت ورزشی، 6(2)، 303-323.
13
مولوی، حسین. (1390). راهنمای عملی SPSS در علوم رفتاری. اصفهان: انتشارات مهرقائم.
14
نجاری، رضا؛ کرمانی، بهناز و فرزاد، حسین. (1393). رابطه موفقیت مسیر شغلی درونی و بیرونی با تیپهای شخصیتی درونگرا و برونگرا. ماهانه علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 18(7)، 426-432.
15
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1392). نقش موفقیت مسیر شغلی ادراک شده در پیشبینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 3 (1)، 51-62.
16
Altaf, A., & Awan, M. (2011). Moderating affect of workplace spirituality on the relationship of job overload and job satisfaction. Journal of Business Ethics, 104, 93-99.
17
Atkinson, C., Ford, J., Harding, N., & Jones, F. (2015). The expectations and aspirations of a late-career professional woman. Work, Employment & Society, 29(6), 1019-1028.
18
Cheng, S., & Yuen, M. (2012). Education and career aspirations among Chinese high school students: Validation of the Career Aspiration Scale. The Asia Pacific Education Researcher, 21 (2), 394-401.
19
Cho, T., & Ryu, K. (2016). The impacts of family-work conflict and social comparison standards on Chinese women faculties’ career expectation and success, moderating by self-efficacy. Career Development International, 21(3), 299 – 316.
20
Cooper, D., & Robertson, I. (1995). The psychology of personnel selection: A quality approach. London: Routledge.
21
Costa, P., & McCrae, R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO PI- R) and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Personality and Individual Differences, 12, 887-898.
22
Gerli F., Bonesso S., & Pizzi, C. (2015). Boundaryless career and career success: The impact of emotional and social competencies. Frontiers in Psychology, 6, 1304-1314.
23
Gottfredson, L. (2002). Gottfredsons's theory of circumscription: compromise and self-creation. In D. Brown & Associates (Ed.), Career Choice and Development (4th) (pp. 85-148). Canada: Jossey-Bass.
24
Gregor, M. A., & O,Brien, K. M. (2016). Understanding career aspirations among young women: improving instrumentation. Journal of Career Assessment, 24(3), 559-572.
25
Holland, N. E. (2016). Partnering with a higher power: Academic engagement, religiosity and spirituality of African American Urban Youth. Education and Urban Society, 48(4), 299-323.
26
Ishak, S.H. (2015). Career success studies: An examination of indicators, approach and underlying theories in literature. Science Journal of Business and Management, 3(6), 251-257.
27
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
28
Malik, S., Riaz, N., & Nazir, S. (2015). Personal spirituality and work attitude among doctors. Journal of Behavioral Science, 1 (25), 136-149.
29
McNeil, S. h. (2016). Spirituality in adolescents and young adults with cancer: A review of literature. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 33(1), 55-63.
30
Milliman, J., Czaplewski, A., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47.
31
Mitroff, I., & Denton, E. (1999). A study of spirituality in the workplace. Sloan Management Review, 40(4), 83-92.
32
O’Brien, K. M., Friedman, S. M., Tipton, L.C., & Linn, S.G. (2000) Attachment, separation, vocational development: A longitudinal analysis. Journal of Counseling Psychology, 47 (3), 301-315.
33
Ramaswami, A., Carter, N. M., & Dreher, G. F. (2016). Expatriation and career success: A human capital perspective. Human Relations, 69, 1959-1987.
34
Rasdi, M. R., Maimunah, I., Uli, J., & Noah, S. M. (2009). Career aspirations and career success among managers in the Malaysian public sector. Research Journal of International Studies, 9, 21-35.
35
Santos, G. G. (2016). Career barriers influencing career success: A focus on academics’ perceptions and experiences. Career Development International, 21(1), 60-84.
36
Spurk, D., Abele, A., & Volmer, J. (2014). The career satisfaction scale in context: A test for measurement invariance across four occupational groups. Journal of Career Assessment, 10, 1-19.
37
Spurk, D., Keller, A. C., & Hirschi, A. (2016). Do bad guys get ahead or fall behind? Relationships of the dark triad of personality with objective and subjective career success. Social Psychological and Personality Science, 7(2), 113-121.
38
Turban, D. B., & Doherty, T. W. (1994). Role of protégé personality in receipt of mentoring and career success. Academy of Management Journal, 37(3), 688-702.
39
Turban, D. B., Moake, T. R., Yu-Hsien Wu, Sh., & Cheung, Y. Linking extroversion and proactive personality to career success: The role of mentoring received and knowledge. Journal of Career Development, (in press).
40
Walther, C. S., Sandlin, J. A., & Wuensch, K. (2016). Voluntary simplifiers, spirituality, and happiness. Humanity & Society, 40(1), 22-42.
41
Yang, Fu., & Chau, R. (2016). Proactive personality and career success. Journal of Managerial Psychology, 31(2), 467-482.
42
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش سازگاری عاطفی، سلامت روان و حرمت خود دانشآموزان کمتوان جسمی- حرکتی
هدف این پژوهش بررسی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش سازگاری عاطفی، سلامتعمومی و حرمتخود دانشآموزان کمتوان جسمی- حرکتی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل جامعهی این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کمتوانی جسمی-حرکتی 14 تا 18 ساله استان تهران در مراکز توانبخشی حرفهای، خدمات آموزشی و توانبخشی بود که 30 نفر از کودکان کمتوان جسمی-حرکتی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهطور تصادفی به گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) واگذار شدند. آنها سیاهه سازگاری عاطفی بل (BAI)، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) و مقیاس حرمت خود روزنبرگ (SES) پاسخ دادند. دادهها به روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی اثر مثبت و معنیداری به رشد عاطفی، سلامت عمومی و حرمت خود دانشآموزان کمتوان جسمی- حرکتی داد. این نتایج، کاربردهای بالینی مستقیم و ضمنی مهمی درزمینهی پیشگیری و بهبود سازگاری عاطفی، سلامت روان و حرمت دانش آموزان کمتوان جسمی-حرکتی دارد.
https://jac.scu.ac.ir/article_12567_1884200babfae095ff0b5d2c7cc0f91d.pdf
2016-11-21
37
58
10.22055/jac.2016.12567
واژههای کلیدی: مهارتهای اجتماعی
سازگاری عاطفی
سلامت عمومی
حرمت خود
کمتوان جسمی- حرکتی
دانشآموزان
زیبا
برقی ایرانی
kimia2010@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
محمدجواد
بگیان کوله مرز
2
LEAD_AUTHOR
فاطمه
شریفی
3
LEAD_AUTHOR
اوتادی، مریم. (1380). تأثیر اشتغال زنان بر سلامت روان همسرانشان. پایاننامه کارشناسی ارشد، راهنمایی و مشاوره، دانشگاه الزهرا (س).
1
آقاپورحصیری، سید فاطمه. (1393). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سازگاری و رابطه آن با هوش هیجانی دختران دبیرستانی شهر بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
2
برقی ایرانی، زیبا؛ بختی، مجتبی و بگیانکوله مرز، محمد جواد. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر بهزیستی اجتماعی، هیجانی، روانشناختی و کاهش نشانههای کودکان اختلال سلوک. دوفصلنامهعلمی پژوهشیشناختاجتماعی، 4 (1)، 157-176.
3
پورسید، سیدرضا؛ حبیبالهی و سعید فرامرزی، سالار. (1389). اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کمبینا. مجله راهبردهای آموزش، 3 (1)، 7-11.
4
تقوی، سید محمدرضا (1385). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 15 (28)، 1-13.
5
تقوی، محمدرضا. (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی. مجله روانشناسی، 4 (5)، 381-398
6
توکلی، امی تیس و فدائی، فربد. (1394). راهنمای مصاحبه بالینی بر مبنای DSM-5. تهران: انتشارات ابنسینا
7
حاتمیفرد، کافیماسوله و خوشروش. (1390). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابرازوجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 2 (7)، 67-83.
8
حسینخانزاده، عباسعلی (1392). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان و نوجوانان، انتشارات رشد فرهنگ: تهران.
9
خدایاری فرد، محمد؛ چشمه نوشی، میترا؛ رحیمی نژاد، عباس و فراهانی، حجت اله. (1390). اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی. مجله روانشناسی، 15 (4)، 353-368.
10
خلعتبری، جواد؛ قربان شیرودی، شهره؛ رهبر طارمسری، خدیجه و کیخای فرزانه، محمدمجتبی. (1389). مقایسهی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر ابراز وجود و سلامت روان دانشآموزان کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، 1 (4)، 71-86.
11
خوشحالرودپشتی، وجیهه و حسینخانزاده، عباسعلی (1394). تاثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر والدمحور بر مهارتهای اجتماعی کودکان کم شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی، 15 (6)، 45-55.
12
رجبی، غلامرضا و بهلول، نسرین. (1386). سنجش پایایی و روایی مقیاس عزتنفس روزنبرگ در دانشجویان سال اول دانشگاه شهید چمران. پژوهشهای تربیتی و روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 3 (2)، 48-33.
13
سلیمی، سیدحسن. (1376). بررسی عزتنفس در نوجوانان دارای مشکلات رفتاری، مجلهی روانشناسی، 1 (2)، 38-23.
14
صدرالسادات، سیدجلال. (1380). عزتنفس در افراد با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی و توانبخشی.
15
عاشوری، محمد؛ جلیل آبکنار، سیده سمیه؛ غباریبناب، باقر و حبیب پور، سمیه. (1392). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزتنفس نوجوانان با کمتوانی ذهنی. پژوهشدرعلومتوانبخشی، 9 (6)، 955-968.
16
فولادی، عزت الله. (1383). مشاوره همتایان: چشم اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهارت ها. چاپ سوم، تهران: انتشارات طلوع دانش.
17
قاسمی کهریز سنگی، غلامعلی؛ صالحی، حمید و حیدری، لیلا. (1391). تأثیر یک برنامه حرکات ریتمیک بر تواناییهای ادراکی–حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. نشریه رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 4 (1)، 75-92.
18
قاسمی، محمد (1377). روایی و پایایی پرسشنامه سازگاری بل. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
19
کمالی، سمیه و حسنی، فریبا. (1392). رابطه راهبردهای مقابله با استرس و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشآموزان دختر شرکتکننده در کلاسهای کنکور. مجله علوم رفتاری، 7 (1)، 15-16.
20
گنجی، حمزه. (1381). ارزشیابی شخصیت. پرسشنامهها. نشر ساوالان: تهران.
21
مرادی شهربانک، فاطمه؛ قنبری هاشمآبادی، بهرامعلی و آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا. (1389). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی برافزایش میزان عزتنفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11 (2)، 227-239.
22
مرادی، اعظم و رضایی دهنوی، صدیقه. (1391). بررسی مقایسهای اثربخشی آموزشهای گروهی عزتنفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزتنفس زنان با معلولیت جسمیـحرکتی 18-35 ساله شهر اصفهان در سال 1387. روانشناسی افراد استثنایی، 2 (5)، 65-98.
23
میناکاری، محمود، زالی، محمدرضا؛ میناکاری، محمد؛ حیدری، محمود و عرب علیدوستی، فاطمه (1385). بررسی کیفیت زندگی مربوط به سلامت در مبتلایان به نشانگان روده تحریکپذیر. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، 1 (2)، 13-23.
24
نریمانی، محمد؛ بگیانکولهمرز، محمدجواد و عباسی، مسلم. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر بهبود کیفیت روابط بین فردی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری خاص. پژوهشهایروانشناسیاجتماعی، 4 (13)، 77-151.
25
وحدتنیا، فاطمه. (1384). بررسی مقایسهای عزتنفس- خودپنداره و رضایت زناشویی در زنان آزار دیده توسط همسر و زنان غیر آزاردیده شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
26
یارمحمدیان، احمد و شرفیراد، حیدر. (1390). تحلیل رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان. جامعه شناسی کاربردی، 22 (4)، 35-50.
27
یزدخواستی، فریبا. (1390). بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان عادی و دارای لکنت مدارس ابتدایی شهر اصفهان و مقایسه این دو متغیر در دو گروه. پژوهش در علوم توانبخشی، 7 (4)، 532-539.
28
یگانه، طیبه. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کنشوری سازشی و اختلالهای هیجانی- رفتاری دانشآموزان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10 (40)، 409-419.
29
Asher. S., & Taylor, A. (2001). The social outcomes of mainstreaming: Sociometrist assessment and beyond. Exceptional Children Quarterly. 12(1), 12-39.
30
Batten, G.; Oakes, P. M., & Alexander, T. (2014). Factors associated with social interactions between deaf children and their hearing peers: A systematic literature review. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19, 285-302.
31
Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(6), 315–332.
32
Brown, R. L., & Turner, R. J. (2010). Physical disability and depression. Journal of Aging and Health. 22(7), 977- 1000.
33
Bryan, T. (2010). Effectiveness of cognitive process Approached social skills training program of research in learning disabilities. In H. L. Swanson (Ed.), Handbook the assessment of learning disabilities (pp. 285-312). Austin, Tex: Pro-Ed.
34
Burnet, S., & Wright, K. (2002).The relationship between connectedness with family and self-esteem in University students. Department of Sociology, Furnam University.
35
Carrasco, R., Eser, E., Hao, Y., Mcpherson, K. M., Green, A., Kullmann, L., …& Hawthorne, C. (2011). The quality of care and support (QOCS) for people with disability مقیاس: Development and psychometric properties. Research in Developmental Disabilities. 32(3), 1212-1225.
36
Coiro, M. J., Beth, A., & Kotchick, J. P. (2016). Youth social skills groups: A training platform for promoting graduate clinician interprofessional competence. Journal of Interprofessional Education & Practice, 4, 82-92.
37
Coopersmith. S (1967). The antecedent of self-esteem. New York: W. H. Freeman; 27-8.
38
Crnic, K. A., Gaze, C., & Hoffman, C. (2005). Cumulative parenting stress across the preschool period relations to maternal parenting and child behavior at age 5. Journal of Infant and Child Development. 14 (2), 117-132.
39
Deborah, C., Beidel, Candice, A., Alfano, Michael, J., Kofler, Patricia, A., Rao, Lindsay. S., Nina, W. S. (2014). The impact of social skills training for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. Journal of Anxiety Disorders, 28 (8) 908–918.
40
Devine, K. A., Holbein, C. E., Psihogios, A. M., Amaro, C. M., & Holmbeck, G. N. (2011). Individual adjustment, parental functioning and perceived social support in Hispanic and non-Hispanic white mothers and fathers of children with Spina Bifida. Journal of Pediatric Psychology, 8, 1-10.
41
Dorothy R. (2012). Keys of education of the basic life skills in the children and adolescent. Trans. Qytasy A. 1st ed. Tehran: Saberin Publication.
42
Emerson, E., & Liewellyn, G. (2008). Mental health of Australian mothers and fathers of young children at risk of disability. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 32, 53-59.
43
Evans, S.W., Mullett, E; Weist, M. D. L., & Franz. K (2005). Feasibility of the mind matters’ school mental health promotion program in American schools. Journal of Youth and Adolescence, 34, 51-58.
44
Franck, E., De Raedt, R., & Houwer, D. (2007). Implicit but not explicit self-esteem predicts future depressive symptomatology. Behavior Research and Therapy. 45(10), 2448-2455.
45
Frieson,T. C. (2008). Relationship Between hope and self-esteem in renal Transplant Recipients. Transplantation Proceeding, 29, 3739-3740.
46
George, N. I., & Ukpong, D. E. (2012). Adolescents’ sex differential social adjustment problems and academic performance of junior secondary school students in Uyo Metropolitan City. International Journal of Business and Social Science, 3(19), 245-251.
47
Goldberg, D. P., & Hillier V. F. (1979). A Scaled version of the General Health Questionnaire. Psychology Medical, 9(1), 139-45.
48
Harris, L.G. (2014). Social-emotional development in children with. Hearing loss. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in the College of Health Sciences at the University of Kentucky.
49
Jenaabadi, H., Issazadegan, A., Gorgij, H. C., & Dadkan, A. A. (2014). The relationship between emotional intelligence, mental hygiene and social adjustment of mentally retarded children’s parents and normal children’s parents. International. Journal of Psychology and Behavioral Research, 3(4), 243-251.
50
Kaplan, H. B.(1996). Psychological stress from the perspective of self- theory. In H.B. Kaplan (Ed). Psychological stress. Academic press.
51
Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74(11), 1344 –1367.
52
Makikangas, A., Kinnuen, U., & Feldt, T. (2004). Self-esteem. Dispositional optimism, and health: Evidence from cross-lagged data on employee. Journal Of Research in Personality, 38, 556-575.
53
Mruk, C. J (2006). Self-esteem research, theory, and practice: Toward a positive psychology of self-esteem. New York: Springer.
54
Nosek, M. A., Hughes, R. B., & Swdiund N. (2013). Self- esteem and women with disabilities. Social Science Medical, 56 (8), 1737-1747.
55
Nwankwo, C. B., Okechi and, B. C., & Prince O. (2015). Relationship between perceived Self-esteem and psychological well-being among student athletes. Academic Research Journal of Psychology and Counselling, 2(1), 8-16.
56
Oyebode, F. (2015). Normality and mental health. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (second Edition) (pp. 1-4). Oxford: Elsevier.
57
Poorna, K., Michael, M. Scott., R. Smith, M., Hopper, D., & Kavin, S. (2014). July Conceptual model for quality of life among adults with congenital or early deafness. Disability and Health Journal, 12, 123-212.
58
Raimundo, R., Carapito, E., Pereira, A. I., Marques Pinto, A., Lima, M. L., & Ribeiro, M. T. (2012). School Social Behavior Scales: An adaptation study of the Portuguese version of the Social Competence Scale from SSBS-2. Spanish Journal Psychology, 15(3), 1473-84
59
Salsali, M., & Silverston, P . H. (2003). Low self –esteem and demographic factors and psychosocial stressors in psychiatric patient's .Annals of General Hospital Psychiatry. Full text retrieved February 11, from PubMed central database.
60
Sideridis, G. D. (2006). Understanding low achievement and depression in children with learning disabilities: A goal orientation approach. International Review of Research in Mental Retardation, 31(4), 163–203.
61
Spencer T. (2007). The role of research in the lives of people with disability. Too little too late? The exceptional parent. European Journal of Developmental Psychology, 37(5), 78- 82.
62
Tiffany, L., Otero, M., Rochelle, B., Schatz, S., Anna, C., Merrill, B., & Scott, B. (2015). Social skills training for youth with Autism spectrum disorders: A follow-up. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 24, 99–115.
63
Vyskocilova, J., & Prasko, J. (2013). Social skills training in psychiatry. Activitas Nervosa Superior Rediviva, 54,159-170.
64
Walker, D., & Hopes J. (2003). Matson evaluation of social skills with youngsters. 1st ed. Cambridge, McGrow-Hill.
65
Word Health Report. (2001). Mental Health. New understanding. New Hope. Word Health Organization.
66
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی معنای زندگی در دانشجویان: یک مطالعهی پدیدارشناسی
چکیدهبسیاری از نظریهپردازان معتقدند یافتن معنای زندگی یکی از مهمترین نیازهای انسانهاست. پژوهشهای متعدد نیز آثار مثبت معنادار بودن زندگی در سلامت جسمانی و روانشناختی را نشان دادهاند. هدف پژوهش حاضر شناسایی معنای زندگی دانشجویان و تأثیر آن در رشد و اعتلای این گروه است. نوع پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. 20 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری داوطلب-هدفمند انتخاب، و از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته بررسی شدند. دادهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عواملی منجلمه خانواده، اهداف، معنویت، انساندوستی، عشق، دوستان و پیوند با طبیعت هفت عامل عمدهای هستند که به زندگیدانشجویان معنا میبخشند. بر اساس نتایج به دست آمده خانواده بنیادیترین نقش را در معنا بخشیدن به زندگی دانشجویان دارد و اهداف و معنویت نیز نقشی تعیینکنندهای دارند. لازم است بنابر این خانوادهها و مسئولان به این عوامل توجه ویژهای نمایند. در این صورت جامعه از خدمات نسلی با انگیزه که معنای زندگی خود را قبلاً پیدا کردهاند، بهرهمند خواهد شد.
https://jac.scu.ac.ir/article_12568_fc2ebccff5b7664cbc88e16b615e70cb.pdf
2016-11-21
59
76
10.22055/jac.2016.12568
واژههایکلیدی: معنای زندگی
پدیدارشناسی
لیلا
طالب زاده شوشتری
l.talebzade@alzahra.ac.ir
1
مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
مرتضی
منادی
mmonadi@alzahra.ac.ir
2
عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
ملوک
خادمی اشکذری
m.khademi@alzahra.ac.ir
3
عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
احمد
خامسان
akhamesan@birjand.ac.ir
4
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
ادیب حاجباقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1389). روشهای تحقیق کیفی. تهران: مرکز نشر علوم پزشکی (بشری).
1
آزاد یکتا، مهرناز. (1394). بررسی میزان اثربخشی معنادرمانی در سلامت روان مادران دارای کودکان استثنایی. مطالعات ناتوانی، 5(1)، 77-83.
2
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمود رضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 15-44.
3
فاطمه سادات؛ حمیدیپور، رحیم و بهاری، فرشاد. (1394). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر میزان امید و سلامت عمومی بیماران دیالیزی: شواهدی از ایران. تحقیقات علوم رفتاری، 13(2)،
4
پور ابراهیم، تقی؛ اعتمادی، احمد؛ شفیعآبادی، احمد و صرامی، غلامرضا. (1386). مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی معنادرمانی با مشاوره فردی چندالگویی بر کاهش افسردگی سالمندان ساکن آسایشگاههای تهران. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 6(21)، 49-68.
5
حسنزاده، احمد؛ زهراکار، کیانوش و زارع، مهدی. (1391). بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنادرمانی بر کاهش ناامیدی در زندگی معلولان ضایعه نخاعی پس از زلزله شهرستان زرند. مطالعات روانشناختی، 8(1)، 67-94.
6
فرانکل، ویکتور. (1965). انسان در جستجوی معنا. ترجمهی نهضت صالحیان و مهین میلانی (1385). تهران: درسا.
7
فلیک، اووه. (1956). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی (1394). چاپ هشتم. تهران:
8
آوای نور.
9
منادی، مرتضی؛ عابدی، فاطمه و طالبزاده شوشتری، لیلا. (1394). روش پژوهش کیفی کاربردی (در علوم اجتماعی و علوم رفتاری). تهران: جامعهشناسان.
10
نواب، زهراسادات؛ کلانتری، مهرداد و جوادزاده، افسانه. (1394). اثربخشی معنادرمانی گروهی با رویکرد اسلامی بر هدفمندی زندگی زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره. پژوهشنامه اسلامی زنان و مطالعات خانواده، 3(4)، 35-44.
11
هومن، حیدر علی. (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
12
Audi, R. (2005). Intrinsic value and meaningful life. Philosophical Papers, 34(3), 331–355.
13
Bernaud, J. L. (2016). Meaning of life as a paradigm for career counseling. Psychologie Française, 61(1), 61-72.
14
Bhattacharya, A. (2011). Meaning in Life: A Qualitative inquiry into the life of young adults. Psychology Studies, 56(3), 280–288.
15
Fegg, M. J., Kramer, M., Bausewein, C., & Borasio, G. D. (2007). Meaning in life in the Federal Republic of Germany: results of a representative survey with the schedule for meaning in life evaluation. Health and Quality of Life Outcomes, 5(1), 59.
16
Flanagan, O. (2007). The really hard problem: Meaning in a material world. Cambridge, MA: MIT Press.
17
Gopnik, A. (2009). The philosophical baby: What children’s minds tell us about truth, love & the meaning of life? London: Bodley Head.
18
Haidt, J. (2006). The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books.
19
Hemphill, K. (2015). Man’s search for meaning: Viktor Frankl's psychotherapy. Journal of Biblical Counseling, 29(3), 59-68.
20
Henry, K. L., Lovegrove, P. J., Steger, M. F., Chen, P. Y., Cigularov, K. P., & Tomazic, R. G. (2014). The potential role of meaning in life in the relationship between bullying victimization and suicidal ideation. Youth and Adolescence, 43, 221–232.
21
Hill, C. E., Bowers, G., Costello, A., England, J., Houston-Ludlam, A., Knowlton, G., …., & Thompson, B. J. (2013). What’s it all about? A qualitative study of undergraduate students’ beliefs about meaning of life. Humanistic Psychology, 53(3), 386-414.
22
Hill, C. E., Kline, K., Bauman, V., Brent, T., Breslin, C., Calderon, M., …., & Knox, S. (2015). What’s it all about? A qualitative study of meaning in life for counseling psychology doctoral students. Counselling Psychology Quarterly, 28(1), 1-26.
23
Hong, S. S., & Park, H. R. (2015). Predictors of meaning in life in adolescents with leukemia. Child Health Nursing Research, 21(1), 74-81.
24
Hood, R. W., Hill, P. C., & Spilka, B. (2009). The psychology of religion: An empirical approach (4th Ed.). New York: Guilford.
25
Howell, A. J., Passmore, H. A. & Buro, K. (2013). Meaning in nature: Meaning in life as a mediator of the relationship between nature connectedness and well-being. Happiness Studies, 14, 1681–1696.
26
James, L. (2005). Achievement and the meaningfulness of life. Philosophical Papers, 34(3), 429–442.
27
Kernes, J. L., & Kinnier, R. T. (2008). Meaning in psychologists' personal and professional lives. Humanistic Psychology, 48(2), 196-220.
28
Kang, K. A., Im, J. I., Kim, H. S., Kim, S. J. Song, M. K., & Sim, S. (2009). The effect of logo therapy on the suffering, finding meaning, and spiritual well-being of adolescents with terminal cancer. Child Health Nursing Research, 15(2), 136-144.
29
King, L. A., Hicks, J. A., Krull, J. L., & Del Gaiso, A. K. (2006). Positive affect and the experience of meaning in life. Personality and Social Psychology, 90(1), 179-196.
30
Krause, N., & Hayward, R. (2012). Religion, meaning in life, and change in physical functioning during late adulthood. Adult Development, 19(3), 158–169.
31
Krause, N. & Hayward, R. (2014). Assessing stability and change in a second-order confirmatory factor model of meaning in life. Happiness Studies, 15(2), 237–253.
32
Lambert, N. M., Stillman, T. F., Baumeister, R. F., Fincham, F. D., Hicks, J. A., & Graham, S. M. (2010). Family as a salient source of meaning in young adulthood. Positive Psychology, 5(5), 367-376.
33
Lent, R. W. (2004). Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment. Counseling Psychology, 51(4), 482–509.
34
Makola, S. & Berg, H. (2009). The development of a sense of meaning in children. The International Forum for Llogotherapy, 32, 13-20.
35
Muijnck, W. (2013). The meaning of lives and the meaning of things. Happiness Studies, 14(4), 1291–1307.
36
Pinjarkar, R., & Mehrotra, S. (2014). Meaning in life and well-being in the lives of college going Indian youth. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 40(2), 237-245.
37
Reker, G. T., & Woo, L. C. (2011). Personal meaning orientations and psychosocial adaptation in older adults. SAGE Open.
38
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic wellbeing. Annual Review of Psychology, 52(1), 141–166.
39
Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A new understanding of happiness and well-being and how to achieve them. London: Nicholas Brealey Publishing.
40
Schreiber, A. (2015). Loghotherapy in educational systems. Romanian Review of Social Sciences, 5(9), 3-20.
41
Stavrova, O., & Luhmann, M. (2016). Social connectedness as a source and consequence of meaning in life. Positive Psychology, 11(5), 470-479.
42
Steger, M. F., & Frazier, P. (2005). Meaning in life: One link in the chain from religiousness to well-being. Counseling Psychology, 52 (4), 574–582.
43
Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Counseling Psychology, 53(1), 80–93.
44
Van Tongeren, D. R., Hook, J. N., & Davis, D. E. (2013). Defensive religion as a source of meaning in life: A dual mediational model. Psychology of Religion and Spirituality, 5(3), 227-232.
45
Wolf, S. (2016). Meaning in life: Meeting the challenges. Foundations of Science, 21(2), 279-282.
46
Wong, P. T. P. (2010). What is existential positive psychology? International Journal of Existential Psychology and Psychotherapy, 3(1), 1-10.
47
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سبکهای حل تعارض سازنده و غیر سازنده در نامزدها
هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سبک حل تعارض سازنده و غیرسازنده در نامزدها بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی این پژوهش شامل کلیهی نامزدهایی بود که در سال 1394 به مرکز بهزیستی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند، که از میان این افراد با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه، 30 نامزد انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) جایگزین شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش، طی هفت جلسه، تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند. گروههای آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری کوواریانس و نرمافزار آماری 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نامزدهای گروه آزمایش نسبت به نامزدهای گروه کنترل از سبکهای حل تعارض سازگارانه بهتر و از سبکهای حل تعارض ناسازگارانه کمتری استفاده کردند. بنابر این، آموزش مهارتهای ارتباطی در مراحل پیش از ازدواج برای جوانان به منظور ارتقای کیفیت زندگی زناشویی، اهمیت بسزایی دارد.
https://jac.scu.ac.ir/article_12569_0851f5c57d3bf03199860eeedfca781d.pdf
2016-11-21
77
88
10.22055/jac.2016.12569
واژههایکلیدی: مهارتهای ارتباطی
سبک حل تعارض سازنده
سبک حل تعارض غیرسازنده
نامزد
سارا
اسدی شیشهگران
r.g.a.asadi@gmail.com
1
دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
حسین
قمری
h_ghamari@uma.ac.ir
2
پروفسور/ دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
علی
شیخالاسلامی
a_sheikholslamy@yahoo.com
3
استادیار/دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
اعتمادی، عذرا؛ جابری، سمیه؛ جزایری، رضوان السادات و احمدی، سیداحمد. (1393). بررسی رابطهی مهارتهای ارتباطی، الگوهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض با صمیمیت زناشویی در زنان شهر اصفهان. فصلنامه زن و جامعه، 5، 1، 63-74.
1
بنیجمالی، شکوه؛ نفیسی، غلامرضا و یزدی، منور. (1383). ریشهیابی علل از هم پاشیدگی خانواده در رابطه با ویژگیهای روانی- اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج. مجله علوم تریبتی و روانشناسی، 3، 11، 170-143.
2
حاجلو، نادر؛ علیزاده گورادل، جابر؛ قطبی، محمدرضا و دلاورقوام، سیما. (1393). مقایسه ابعاد عشقورزی بر اساس مدت ازدواج در بین زنان و مردان متاهل. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، 4، 1، 48-63.
3
حسینی، سیدمحمد؛ نظری، علی محمد؛ رسولی، محسن؛ شاکرمی، محمد و حسینی، سیدمحسن. (1393). رابطهی سلامت خانوادهی اصلی با صمیمیت زناشویی: بررسی نقش واسطهای سبکهای حل تعارض سازنده و غیرسازنده. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 8، 32، 67-76.
4
حقیقی، حمید؛ زارعی، اقبال و قادری، فواد. (1391). بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 1، 4، 557- 534.
5
خجستهمهر، رضا؛ کوچکی، رحیم و رجبی، غلامرضا. (1391). نقش واسطهای اسنادهای ارتباطی و راهبردهای حل تعارض غیرسازنده در رابطه بین سبکهای دلبستگی و کیفیت زناشویی. دو فصلنامهروانشناسی معاصر، 7، 2، 14-3.
6
خسروجاوید، مهناز؛ اصلیپور، عادله؛ فیروزشاد، ماریا و هدایتصفا، راضیه. (1394). تاثیر آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر مهارتهای ارتباطی و حل مسئله در دختران شاهد و ایثارگر. فصلنامه طب جانباز، 7، 4، 196- 190.
7
خوشکام، سمیرا؛ سیداحمدی، سیداحمد و عابدی، محمدرضا. (1386). تاثیر آموزش ارتباط بر روابط زوجین شهر اصفهان. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 6، 24، 136-123.
8
میرمحمدصادقی، مهدی. (1393). ازدواج، آموزش پیش از ازدواج. جلد هفتم، اصفهان: انتشارات سازمان بهزیستی کشور: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
9
میلر، شراد؛ میلر، فیلیپس؛ نانالی، الام و واکمن، دانیل. (1992). آموزش مهارتهای ارتباط زناشویی، ترجمهی فرشاد بهاری. (1391). چاپ چهارم، تهران: انتشارت رشد.
10
Ben-Ari, R., & Hishberg, I. (2009). Attachment style, conflict perception and adolescents, strategies of coping with Interpersonal conflict. Negotiation Journal, 25(1), 59-82.
11
Bryant, C. M., Conger, R. D., & Meehan, J. M. (2001). The influence of in-laws on change in marital success.Journal of Marriage and Family, 63(3), 614-626.
12
Buehler, C. (2014). Interparental conflict styles and youth problem behavior: a two-sample replication study. Journal of Marriage and Family, 60(1), 119–132.
13
Cheng, C. C. (2010). A study of inter-cultural marital conflict and satisfaction in Taiwan. International Journal of Intercultural Relations,34(4), 354-362.
14
Datta, P., Poortinga, Y. H., & Marcoen, A. (2003). Parental care by Indian and Belgian caregivers in their roles of daughter/daughter-in-law.Journal of Cross- Cultural Psychology, 34(6), 736-749.
15
Dildar, S., Aisha, S., & Sumaira, Y. (2013). Intimate enemies: marital conflicts and conflict resolution styles in dissatisfied married couples. Middle-East Journal of Scientific Research, 15(10), 1433-1439.
16
Hahlweg, K., & Richter, D. (2010). Prevention of marital instability and distress, results of an 11-year iongitudinal follow-up study. Behaviour Research and Therapy, 48(5), 83-377.
17
Helms, S. W., Sullivan, T. M., Corona, R., & Taylor, K. A. (2013). Adolescents recognition of potential positive and negative outcomes in risky dating situations. Jornal of Interpersonal Violence, 28(15), 3084-3106.
18
Horrocks, M. A. (2010). Financial management Practices and conflict management styles of couples in great marriages. (Master thesis). Utah State University.
19
Hosseinkhanzadeh, A. A., & Yeganeh, T. (2013). The effects of life skills training on marital satisfaction. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84(9), 769-772.
20
Manap, J., Chekassim, A., Hoesni, S., Nen, S., Idris, F., & Ghazali, F. (2013). The purpose of marriage among single malaysian youth. Procedia - Social and Behavioral Sciences,82(3), 112 – 116.
21
Morita, H. (2003). Conflict management style of Americas and Japanese with close friendships: Differences and intriguing similarities. (Master thesis). Hawaii University.from: http:// scholarspace.manoa-hawaii.edu.
22
Nagaraja, A., Rajamma, N. M., & Reddy, S. V. (2012). Effect of parents' marital satisfaction, marital life period and type of family on their children mental health status. Journal Psychology, 3(2), 65-70.
23
Pence, E., & Dasgupta, S. D. (2006). Re-examining battering: Are all acts of violence against intimate partners the same? Duluth, MN: Praxis International.
24
Schudlich, T., Papp, L., & Cummings, E. (2011). Relations between spouses' depressive symptoms and marital conflict: a longitudinal investigation of the role of conflict resolution styles. Journal of Family Psychology, 25(4), 531–540.
25
Scott, S. B., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., Allen, E. S., & Markman, H. J. (2013). Reasons for divorce and recollections of premarital intervention: implications for improving relationship education. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 2(2), 131-45.
26
Somohano, V. C. (2013). Mindfulness, attachment style and conflict resolution behaviors in romantic relationships. (Master thesis). Humboldt State University.
27
Sullivan, K. T., & Cobb, R. J. (2015). Relationship education and marital satisfaction in newlywed couples: a propensity score analysis. Journal Family Psychology, 29(5), 667-78.
28
Tam, C., Lee, T., Foo, Y., & Lim, Y. (2011). Communication skills, conflict tactics and mental health: a study of married and cohabitating couples in Malaysia. Asian Social Science,7(6), 79-87.
29
Tavakolizadeh, J., Nejatian, M., & Soori, A. (2015). The effectiveness of communication skills training on marital conflicts and its different aspects in women. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 171,
30
Weisskirch, R., & Delevi, R. (2013). Attachment style and conflict resolution skills technology use in relationship dissolution. Computers in Human Behavior, 29(6), 2530- 2534.
31
Wheeler, L. A., Kimberly, A. U., & Shawna, M. T. (2010). Conflict resolution in Mexican-origin couples: Culture, gender, and marital quality. Journal of Marriage Family, 72(4), 991–1005.
32
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش هوش معنوی بر سازگاریهای خانوادگی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان
چکیده پژوهش حاضر با هدف آموزش هوش معنوی بر سازگاریهای خانوادگی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی در میان بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام گرفت. پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. 30 بیمار مبتلا به سرطان پستان به صورت داوطلب انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش واگذار شدند، و پرسشنامههای هوش معنوی کینگ و سازگاری بل را تکمیل نمودند. شرکتکنندهها در گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرمافزار آماری 19-SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش هوش معنوی منجر به افزایش سازگاری خانوادگی، عاطفی و اجتماعی و نه جسمانی در شرکتکنندههای گروه آزمایش شده است. نتیجهی پژوهش حاضر، بر تأثیر مفید بودن آموزش مهارتهای معنوی در پیشرفت دیدگاه بیماران به معنویت و کاهش ضربههای روانی و سازگار شدن با شرایط، تأکید دارد.
https://jac.scu.ac.ir/article_12592_8d5b691b57b403cf0196f6f5162a5f7e.pdf
2016-11-21
89
110
10.22055/jac.2017.12592
واژههای کلیدی: هوش معنوی
سازگاری خانوادگی
عاطفی
اجتماعی
جسمانی
سرطان پستان
پریسا
معاضدیان
pmoazedyan@yahoo.com
1
مشاور/آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
مسعود
باقری
2
هیئت علمی/دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
احمدی ابهری، علی؛ میرزایی، الهه و افتخار اردبیلی، حسن (1384) .روان شناسی سلامت. تهران: رشد.
1
احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، حمیدرضا و اسد زاده، حسن (1391). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 5، 2، 99-115.
2
اسلامی نسب، علی (1373). روانشناسی سازگاری. تهران: بنیاد.
3
امیریان، محمدالیاس (1390). رابطه ساده و چند متغیر هوش معنوی با سلامت روان و شادکامی دانشجویان دانشگاه باهنر. پایاننامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، گرایش تحقیقات آموزشی، دانشگاه باهنر کرمان.
4
توکلی زاده، جهانشیر، سلطانی، علیرضا و پناهی، محمود. (1392). سازگاری زناشویی: نقش پیشبین هوش معنوی و راهبردهای مقابلهای با استرس. فصلنامه افق دانش. 19، 5، 305-311
5
جوکار، بهرام و رستمی، راحله (1394). رابطه بین جهتگیریهای ارتباطی خانواده و احساس تنهایی: بررسی نقش واسطهای هویت معنوی. دوفصلنامهمشاورهکاربردی، 4، 2، 1-18.
6
داوری، صفورا و باقری، مسعود (1390). رابطه دینداری و ابعاد شخصیت و سلامت روان معلمان. مطالعات اسلام و روان شناسی، 9، 5، 7-32.
7
سجادی هزاوه، محبوبه؛ صالحی، بهمن و مشفقی، کامران (1387). مقایسه دارو درمانی – شناخت درمانی در کاهش افسردگی زنان مبتلا سرطان پستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، 3، 44، 55–61.
8
سودانی، منصور؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و ضرغامیان، ضرغام (1391). اثربخشی آموزش کسب معنا بر حیطههای کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیاز ویژه. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 2، 1، 19-34.
9
طالقانی، فریبا؛ پارسا یکتا، زهره و نیکبخت نصرآبادی، علیرضا (1385). مقابله با سرطان پستان در زنان تازه تشخیص: یک بررسی کیفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 3، 12، 282-288.
10
طاولی، آزاده؛ منتظری، علی؛ محققی، محمدعلی؛ روشن، رسول؛ طاولی، زهرا و ملیانی، مهدیه (1386). نقش اطلاع از تشخیص سرطان در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش، فصلنامه پایش، 3،6 ، 257-264.
11
عبدالله زاده، حسن؛ باقرپور، معصومه؛ بوژمهرانی، سمانه و لطفی، محدثه (1388). هوش معنوی (مفاهیم، سنجش و کاربردهای آن). تهران: روانسنجی.
12
فتحی آشتیانی؛ علی و داستانی؛ محبوبه (1388). آزمونهای روانشناختی - ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. انتشارات: بعثت
13
لطفی کاشانی، فرح؛ مفید، بهرام و سرافرازمهر، سعید (1392). اثربخشی معنویت درمانی بر کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، 7، 27، 27-94.
14
مرادی، اعظم و عابدی، احمد (1389). فرا تحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون میزان سازگاری خانوادگی خانوادههای شاهد و ایثار. فصلنامه خانواده پژوهی، 22، 6، 193-210.
15
معلمی، صدیقه؛ رقیبی، مهوش و سالاری درگی، زهره (2010). مقایسه هوش معنوی و سلامت روان در افراد معتاد و غیرمعتاد. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، 3، 242 -235.
16
موسوی، ولیالله؛ اسلام دوست، فاطمه و غباری بناب، باقر (1390). بررسی ارتباط بین سبکهای اسناد و گرایش به سوءمصرف مواد در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 3،2، 100-80.
17
مهرابی، طالقانی، شیما. (1387). بررسی رابطه هوش معنوی، جهتگیری دینی و سخت رویی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران.
18
هادی تبار، حمیده؛ نوابی نژاد، شکوه و احقر، قدسی (1390). بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر کیفیت زندگی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 89-90. طب جانباز، 4، 14، 1-11.
19
هروی کریموی، مجید؛ پور دهقان، مریم؛ فقیه زاده، سقراط و منتظری، علی (1385). بررسی تأثیر مشاوره گروهی بر مقیاس عملکردی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت درمان به شیمی درمانی. دانشور، 62 ، 13، 69-78.
20
Alacacioglu, A., Yavuzsen, T., Dirioz, M., & Yilmaz, U. (2009). Quality of life, anxiety and depression inTurkish breast cancer patients and in their husband. Medical Oncology, 26(4), 415-419.
21
Bediako, S. M., &Neblett, E. W. (2011). Optimism and perceived stress in Sickle-cell disease: The role of an afrocultural social Ethos. Journal of Black Psychology, 37(2), 234-253.
22
Bernstein, D. A., Borkovec, T. D., & Hazlett Stevens, H. (2000). New direction in progressive relaxation training: A guidebook for helping professionals. New York, Praeger Publishing.
23
Betton, A. C. (2004). Psychological well-being and spirituality among Africa American and European American college student Ph.D. dissertation. Ohio state university.
24
Boeving, A.C. (2003). Coping and adjustment in child cancer survivors: An investigation into spirituality as a predictor of psychosocial outcome. Ph.D. dissertation, faculty of Virginia Polytechnic institute and State University.
25
Buzan, T. (2001). The power of spirituality intelligence: 10 ways to tap into your spiritual genius. London: Thorsons.
26
Dunn, J., Brown, J., Slomkowski, C., Tesla, C., & Youngblade, L. (1991). Young children's understanding of other people's feelings and beliefs: Individual differences and their antecedents. Child Development, 62(6), 1352-1366.
27
Gielssen, M. F., Verhagen, S., Witjes, F., & Bleijenberg, G. (2006). Effect of cognitive behavior therapy in severely fatigued disease- free cancer patients compared with patients waiting for cognitive behavior therapy: A randomized controlled trial. American Society of Clinical Oncology, 24(30), 4882-4887.
28
Howell, D. (2008). My child has cancer: A parent’s guide to diagnosis, treatment and survival. United State: Praeger Publishing.
29
Karademas, E. C. (2010). Illness cognitions as a pathway between religiousness and subjective health in chronic cardiac patients. Journal of Health Psychology, 15(2), 239-247.
30
Kim, Y., & Seidlitz, L. (2002). Spirituality moderates the effect of stress on emotional and physical adjustment. Personality and Individual Differences, 32(8), 1377-1390.
31
King, D. B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition model and measure. Ph.D. dissertation. Trent University Canada. Peterborough, Ontario.
32
Kirkpatrick, L. A., Shillito, D. J., & Kellas, S. L. (1999). Toward an evolutionary psychology of religion and personality. Journal Personal, 67: 921- 52.
33
Klocker, N., Trenerry, B., & Webster, K. (2011). How does freedom of religion belief affect health and well-being? Australia: Victorian health promotion foundation.
34
Laubmeier, K. K., Zakowski, S. G., & Bair, J. P. (2004). The role of Spirituality in the psychological adjustment to cancer: A test of the transactional model of stress and coping. International Journal of Behavioral Medicine, 11( 1), 48-55.
35
Maguire, P., Walsh, S., Jeacock, J., & Kingeston, R. (1999). Physical and psychological needs of patients dying from colo-rectal cancer. Journal of Palliative Medication, 13(1), 45-50.
36
Neimeyer,R. A., Currier, J. M., Coleman, R., Tomer, A., & Samuel, E. (2011). Confronting suffering and death at the end of life: The impact of religiosity, psychosocial factors, and life regret among hospice patients. Death Studies, 35(9), 777-800.
37
Richards, P. S., Hardman, R. K., & Berrett, M. (2007). Spiritual approaches in the treatment of women with eating disorders. Washington: American Psychological Association.
38
Romero, C., Friedman, L. C., Kalidas, M., Elledge, R., Chang, J., & Liscum, K. R.(2006). Self-forgiveness, spirituality, and psychological adjustment in woman with breast cancer. Journal of Behavioral Medicine, 29(1), 29-36.
39
Schnoll, R. A. Harlow, L. L., & Brower, L. (2008). Spirituality, demographic and disease factors, and adjustment to cancer. Cancer Practice, 8(6), 298–304.
40
Sedikides, C.,&Gebauer, J.E. (2010). Religiosity as Self-enhancement: A meta-analysis of the relation between socially desirable responding and religiosity. Personality and Social Psychology Review, 14(1), 17-36.
41
Simoni, J. M., Marton, M. G., & Kerwin, J. F. (2002). Spirituality and psychological adaptation among women with HIV/AIDS: Implications for counseling. Journal of Counseling Psychology, 49(2), 139-147.
42
Smith, S. K., Herndon, J. E., Lyerly, H. K., Coan, A., Wheeler, J. L., Staley, T., Abernethy, AP. (2011). Correlates of quality of life related outcomes in breast cancer patients participating in the path finder's pilot study. Psychooncology, 20(5) 559-564.
43
Taleghani, F., Yekta, Z.F., & Nasrabadi, A. N. (2006). Coping with breast cancer in Iranian women new diagnosed. Journal of Advanced Nursing, 54(3) 265-272.
44
Tanyi, R.A., & Werner, J. S. (2003). Adjustment, spirituality, and health in women on hemodialysis. Clinical Nursing Research, 12(3), 229-245.
45
Thuné-Boyle, I. C., Stygall, J., Keshtgar, M. R., Davidson, T. I., &Newman, S. P. (2011). Religious coping strategies in patients diagnosed with breast cancer in the UK. Psychooncology, 20(7), 771-782.
46
Wills, M. (2007). Connection, Action, and hope: An invitation to reclaim the spiritual in health care. Journal of Religion and Health, 46(3), 423-436.
47
Yeh, C. J., Borrero, N. E., & Shea, M. )2011). Spirituality as a cultural asset for culturally diverse youth in urban schools. Counseling and Values, 55(2), 185-198.
48