دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
05
21
بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تابآوری و حلّ مسأله در نوجوانان تحت دیالیز
1
25
FA
مریم
مهبودی
گروه روان شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m.mehboodi63@gmail.com
شعله
امیری
گروه روان شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
s.amiri@edu.ui.ac.ir
حسین
مولوی
گروه روان شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
hsmolavi@gmail.com
10.22055/jac.2020.31618.1710
نوجوانان با نارسایی مزمن کلیوی با آسیبهای متعدّد روانی و هیجانی مواجهه هستند و تقویت تنظیم هیجان میتواند در کاهش فشار روانی در آنها مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود تابآوری و سبکهای حلّ مسأله در نوجوانان تحت دیالیز در یک طرح نیمه آزمایشی انجام شد. 30 نوجوان تحت درمان دیالیز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 n =) و کنترل (15n = ) واگذار شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفتند. شرکتکنندهها پرسشنامههای تابآوری و حلّ مسأله در مراحل قبل، بعد و دو ماه پس از جلسات مداخله تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس تکراری و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گرفت. برنامهی آموزشی در بهبود تابآوری و حل مسألهی سازنده و کاهش حل مسألهی غیرسازنده گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مؤثر است؛ یعنی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نمرات تابآوری و سبک حلّ مسألهی سازنده افزایش و حلّ مسألهی غیرسازنده کاهش یافته است. بنابراین، آموزش تنظیم هیجان میتواند در ارتقای تابآوری و سبک حلّ مسألهی سازنده در نوجوانان با بیماری مزمن کلیوی و تحت دیالیز مؤثر باشد
دیالیز,هیجان,تابآوری,حلّ مسأله
https://jac.scu.ac.ir/article_15590.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15590_7dd92dedad3af6d8b4e37199d826f18d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
07
15
بررسی تعارضهای حیطهی آموزشی دانشآموزان با اولیای مدرسه (معلمان، مدیران و معاونین)
25
42
FA
مهسا
قهاری
0000-0001-5993-894X
کارشناس ارشد مشاوره.دانشگاه ازاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران
ghaharim52@yahoo.com
نازنین
هنرپروران
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
nazanin48@gmail.com
10.22055/jac.2020.31034.1701
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دانشآموزان در خصوص تعارضهای حیطهی آموزشی با اولیای مدرسه (معلمان، مدیران، معاونین) در یک رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت. 12 دانشآموز متوسطه دوم شهر شیراز به روش نمونهگیری داوطلبانه و با استفاده از مصاحبهی نیمه ساخت یافته و تا اشباع نظری برگزیده شدند. پس از واکاوی مصاحبهها، دادههای بهدست آمده بر مبنای جدول کینگ و هاروکس (King & Horrocks) بررسی و تحلیل شدند. نتایج بررسی تعارضهای حیطهی آموزشی دانشآموزان و اولیای مدرسه نشان داد که هر کدام شامل مقولههای مفهومی خاص ازجمله تعهد اخلاقی، فّعالیّتهای دینی و فرهنگی، رویکردهای آموزشی، شیوههای ارتباطی با اولیای مدرسه بودند. دانشآموزان در حیطه فّعالیّتهای دینی و فرهنگی و شیوههای ارتباطی با اولیای مدرسه بیشترین تعارض با اولیای مدرسه داشتند و در زمینهی تعهدات اخلاقی و رویکردهای آموزشی تعارض کمتری را نشان دادند. در نتیجه با توجه به تعارضهای ذکر شده ضروری است که اولیای مدرسه با بالا بردن علم و اگاهی خود در زمینهی شیوههای نوین ارتباطی، فعالیتهای دینی و فرهنگی را با شیوهای جذابتر به اجرا در آورند تا تعارضهای کمتری مشاهده شود.
تعارض,دانش آموزان,اولیای مدرسه
https://jac.scu.ac.ir/article_15660.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15660_9d376a41b6e71c506bf35a726e339fe1.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
07
10
شناسایی عوامل رشدی- حرفهای دانشجویان در درس مشاورهی گروهی انسانگرا
43
64
FA
سعیده
صفری
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
saeedeh484@gmail.com
حسین احمد
برابادی
0000-0002-0464-209X
استادیار گروه راهنمایی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
habarabadi@gmail.com
10.22055/jac.2020.30411.1690
در حرفههای یاورانه بخصوص مشاوره و رواندرمانی، تربیت مشاوران کارآزموده برای ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه، امری بدیهی است و توجه به شیوههای تعلیم و تربیت آنها میتواند به ارتقای رشدی- حرفهای مشاوران بینجامد. پژوهش حاضر با هدف، شناسایی عوامل رشدی- حرفهای دانشجویان رشتهی مشاوره در درس مشاورهی گروهی با رویکرد انسانگرا انجام گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعهی این پژوهش شامل کلیّهی دانشجویان کارشناسی رشتهی مشاورهی دانشگاه بجنورد در درس مشاورهی گروهی بود. ده دانش جو (شش دختر و چهار پسر) از میان چهل و هشت دانشجو که در چهارده جلسهی دو ساعته درس مشاورهی گروهی شرکت کرده بودند به صورت داوطلبانه انتخاب گردیدند. جمعآوری دادهها با استفاده از شیوهی مصاحبه تا حد اشباع نظری انجام گرفت. دادهها با استفاده از روش کلایزی باعث شناسایی چهار مضمون اصلی (رشد مهارتهای ارتباطی، انسجام گروهی، الگوگیری و عمومیت و رشد مؤلّفههای هوش هیجانی)، سی و چهار مضمون فرعی و یکصد و هشتاد مفهوم اولیه شد. بر اساس یافتههای این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که عوامل شناسایی شده موجب تسهیل رشد شخصی و حرفهای دانشجویان رشتهی مشاوره میشود. نتایج این پژوهش میتواند برای ترغیب دانشجویان مشاوره به شرکت در تجارب عملی مشاورهی گروهی، تغییر نگرش اساتید در شیوه تدریس دروس مشاوره به صورت کاربردی و برنامهریزان دروس دانشگاهی رشته مشاوره، جهت ایجاد تغییراتی برای ارتقای کیّفیّت آموزشی و تربیت مشاورانِ کارآمد و رشد یافته، سودمند باشد.
عوامل رشدی- حرفهای,مشاورهی گروهی,انسانگرا
https://jac.scu.ac.ir/article_15665.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15665_cc8d8f3684f03272ed0c25be138b3ca0.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
07
10
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر تنظیم هیجان بر بهبود علایم، نگرانی و نقص در تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی
65
88
FA
آرش
عقیقی
0000-0002-0515-2201
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، بخش روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
aghighi.arash@gmail.com
نوراله
محمدی
0000-0002-0413-2743
استاد گروه روانشناسی بالینی بخش روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
nmohamadi@shirazu.ac.ir
چنگیز
رحیمی طاقانکی
استاد گروه روانشناسی بالینی بخش روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
crahimi2016@hotmail.com
مهدی
ایمانی
استادیار گروه روانشناسی ، بخش روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
dr.mahdiimani@gmail.com
10.22055/jac.2020.33169.1734
افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی نگرانی بیش از حد و مشکلات تنظیم هیجان را تجربه میکنند و درمان مبتنی بر تنظیم هیجان یک درمان چندوجهی و یکپارچه است که اثربخشی آن بر مؤلفههای اضطرابی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی تأیید شده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر تنظیم هیجان بر بهبود علایم، نگرانی و نقص در تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی در قالب یک طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعهی این پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی مراجعهکننده به مراکز اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 بود. 22 نفر مبتلا به اختلال وحشتزدگی بهطور داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. شرکتکنندههای گروههای آزمایش و کنترل در دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون از طریق مصاحبه بالینی ساختاریافته بر اساس DSM-5 (SCID)، برنامهی مصاحبهی ساختاریافته برای اختلالهای اضطرابی و اختلالات مرتبط بر اساس DSM-5 (ADIS-5)، پرسشنامهی نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها بار روش آماری تحلیل کوواریانس و از طریق نرمافزار 22-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر تنظیم هیجان علایم اضطرابی، نگرانی و نقص در تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی را بهطور معنیداری بهبود میبخشد. درمان مبتنی بر تنظیم هیجان با تمرکز بر راهبردهای تمرین ذهنآگاهی اسکن بدنی، آگاهی از حسهای جسمانی، تمرین تنفس و همچنین مداخله در سازههای نگرانی و نظامهای هیجان، علایم افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی را بهبود میبخشد.<br />
درمان مبتنی بر تنظیم هیجان,نگرانی,تنظیم هیجان,اختلال وحشتزدگی
https://jac.scu.ac.ir/article_15666.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15666_2ff50fe33a0895a19478050d514d31fd.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
09
05
واکاوی مدلی برای تبیین احساس تنهایی دانشجویان دختر و پسر بر اساس صفات سهگانههای تاریک شخصیت: مطالعهی نقش واسطهای سبکهای عشقورزی
89
112
FA
مرضیه
صادق زاده
0000-0003-3155-3188
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران (نویسندهی مسؤول)
sadeghzadeh.mr@gmail.com
فرهاد
خرمائی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
khormaee_78@yahoo.com
مریم
اسفندیاری
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
mohabbatm330@gmail.com
10.22055/jac.2020.34292.1757
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیشبینی احساس تنهایی دانشجویان بر اساس صفات سهگانههای تاریک شخصیت و واسطهگری سبک عشقورزی بوده است. روش این پژوهش همبستگی از نوع<br /> تحلیل مسیر بود. 551 دانشجو (295 دختر و 256 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از دانشگاههای شهر ساری انتخاب شدند و به پرسشنامهی سهگانههای تاریک (Jonason & Webster) <br /> و مقیاسهای نگرش نسبت به عشق (Hendrick, Hendrick, & Dick) و احساس تنهایی <br /> (Russel, Peplau, & Cutrona) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و نرم افزار آماری AMOS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در نمونهی دانشجویان دختر، صفت جامعهستیزی با واسطهی سبک عشقورزی رمانتیک بر احساس تنهایی و در نمونهی دانشجویان پسر، صفت خودشیفتگی با واسطهی سبک عشقورزی شیداگونه بر احساس تنهایی اثر دارد. بنابراین میتوان گفت که لااقل بخشی از رابطهی بین صفات سهگانهی تاریک شخصیت و احساس تنهایی در نمونههای دانشجویی به واسطهی اثر واسطهگری نگرشهای مختلف به روابط عاشقانه قابل تبیین است.
احساس تنهایی,سبکهای عشقورزی,سهگانه تاریک
https://jac.scu.ac.ir/article_15695.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15695_1ad3821416b8e1e4251ac3534b3bf314.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاوره کاربردی
2251-7243
2588-6606
10
1
2020
05
21
تأثیر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی بر هویت ملّی و دینی دانشآموزان دختر
113
130
FA
فریبا
فرازی
0000-0002-4944-1793
دانشجوی مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
farazi.edupsy@gmail.com
معصومه
اسمعیلی
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
masesmaeily@yahoo.com
حسین
اسکندری
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
sknd40@gmail.com
محمد
حاتمی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hatami513@gmail.com
10.22055/jac.2020.32263.1719
هویت، لازمهی نظام اجتماعی است و هرگونه تأخیر یا انحراف در شکلگیری هویت موفق، میتواند منجر به پراکندگی یا بحران هویت شود که خود بسیاری از نابهنجاریهای فردی و اجتماعی را در پی دارد. این هدف پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی بر تقویت هویت ملّی و دینی در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در دانشآموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستانهای شهر بیرجند انجام گرفت. 30 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان دانشآموزان دختر هنرستانی انتخاب شدند و شرکتکنندگان به پرسشنامهی هویت ملّی و دینی لطفآبادی پاسخ دادند. برنامهی آموزشی طی هشت جلسهی یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل تحت هیچ نوع آموزشی قرار نگرفتند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نتایج نشان داد که آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی باعث افزایش هویت ملّی و دینی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت در اثر آموزش الگوی مشاورهای تلفیقی تعلیمی-مولوی هویت ملّی و دینی در فرزندان تقویت میشود.
الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی,هویت ملی و دینی,دانش آموزان
https://jac.scu.ac.ir/article_15935.html
https://jac.scu.ac.ir/article_15935_8388573e20e3e4e7e2762640585fbb73.pdf