2024-03-29T14:57:39Z
https://jac.scu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1191
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانههای افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته
رضا
خجسته مهر
خدیجه
شیرالی نیا
غلامرضا
رجبی
کیومرث
بشلیده
پژوهش ها نشان داده اند بین آشفتگی در رابطهی زناشویی و بروز علائم افسردگی و رفتارهایی مبتنی بر بی تنظیمی هیجانی همبستگی بالایی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانههای افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته مراجعه کننده به مراکز مشاورهی شهراهواز بود. بدین منظور 30 زوج از زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاورهی شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه با حجم مساوی (15 زوج) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامهی مشکلات در تنظیم هیجانی DERS)) و پرسشنامه افسردگی بک BDI)) استفاده شد. جلسات درمانی هفتهای یکبار و به مدت 10 هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین زوجین گروههای آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای افسردگی و تنظیم هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیههای پژوهش مبنی بر تأثیر زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر کاهش نشانههای افسردگی و بهبود تنظیم هیجانی زوجین تأیید شد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات زوج درمانی هیجانمدار با تاکید بر سبک های دلبستگی علائم افسردگی را کاهش داده و باعث می شود همسران روشهای نوینی را برای تنظیم هیجاناتشان پیدا کنند
زوج درمانی متمرکز بر هیجان
افسردگی
تنظیم هیجانی
2013
08
23
1
18
https://jac.scu.ac.ir/article_10668_ec5fdad421eca8d7dd6d75cd04b2d52d.pdf
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
تأثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی
مجید محمود
علیلو
ندا
یادگاری
فرزین
حق نظری
حمید
پورشریفی
تورج
هاشمی نصرت آباد
اختلالات اضطرابی از رایجترین مشکلات روانپزشکی است که توسط کودکان تجربه میشوند. از طرفی یکی از درمان های موثر برای اختلالات اضطرابی کودکان، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری خانواده محور (FCBT) در کاهش اضطراب کودکان انجام گردید. این پژوهش در چارچوب آزمایش تجربی تک موردی با استفاده از خطوط پایه چندگانه اجرا گردید. شرکت کنندگان پژوهش 3 کودک دختر مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران آنها بودند کودکان با استفاده از مصاحبه بالینی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه- در حال حاضر و در طول عمر (K-SADS-PL) برای پژوهش انتخاب گردیدند و برای هر سه شرکت کننده درمان شناختی رفتاری خانواده محور به مدت 14-16 جلسه اجرا شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای اضطراب اسپنس (SCAS) فرم کودک و والد و توانایی مقابله (CQ) فرم کودک و والد استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که درمان شناختی رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب و افزایش تواناییهای مقابلهای کودکان موثرند. پیگیری یک ماهه نیز بهبود علائم و افزایش توانایی مقابله را نشان داد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان شتاختی رفتاری خانواده محور توانایی مقابله ای کودکان را افزایش داده و موجب کاهش اضطراب کودکان شده است.
درمان شناختی رفتاری خانواده محور
اختلالات اضطرابی
توانایی مقابله ای
2013
08
23
19
34
https://jac.scu.ac.ir/article_10664_f91ff3de69294446604a2966c766b74d.pdf
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
بررسی رابطه تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان
غلامحسین
عبادی
رضا
برون
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانش آموزان سال اول دبیرستانهای شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاس تعارض زناشویی(PMCS)، مقیاس نظارت والدین(PMS)، سنجه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله ی پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجیرابطهی بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان است. نتایج پژوهش حاضر یک فرایند والدینی محتمل را نشان میدهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین میتواند بر انگیزه تحصیلی دانشآموز تاثیر بگذارد.
تعارض زناشویی
نظارت والدین
انگیزه تحصیلی
2013
08
23
35
50
https://jac.scu.ac.ir/article_10663_a8f81bd81e270fc15593a6e0ba0b94ab.pdf
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
نقش موفقیت شغلی ادراک شده در پیشبینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی
عبدالزهرا
نعامی
صالحه
پیریایی
تعارض کار-خانواده به عنوان نوعی از تعارض بین نقشی در میان حیطههای کار و خانواده است. افزایش سطح موفقیت شغلی ادراک شده میتواند تعارض کار-خانواده را کاهش داده و اثر مثبتی بر سطح عملکرد شغلی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش موفقیت شغلی ادراک شده در پیش بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی بود. نمونهای مشتمل بر 335 نفر (270 مرد و 65 زن) از یک شرکت صنعتی در شهر اصفهان به روش نمونهگیری تصادفیطبقهای انتخاب شد. جهت جمعآوری اطلاعات از مقیاس موفقیتشغلیادراکشده (SOSS)،مقیاس تعارضکار-خانواده(WFCS) و فهرست وارسی عملکردشغلی استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که تمامی ابعاد موفقیتشغلیادراکشده پیشبینهای معنیداری برای تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی هستند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بازخورد مثبت ادراک شده، موفقیت اجتماع یار و تحقق اهداف به عنوان ابعاد موفقیت شغلی ادراک شده نقش بیشتری در پیش بینی تعارض کار- خانواده دارند. براین اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که آثار منفی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی ضعیف در کارکنان می تواند به واسطه ارتقا سطح ادراک کارکنان از موفقیت شغلی کاهش یابد.
موفقیتشغلیادراکشده
تعارض کار-خانواده
عملکرد شغلی
2013
08
23
62
51
https://jac.scu.ac.ir/article_10667_e89baac828e9247f4156bf93adc40b4a.pdf
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
بررسی رابطهی عملکرد خانواده و ویژگیهای شخصیتی با آمادگی اعتیاد
عباس
امان الهی
خالد
اصلانی
ناصر
مضری ابراهیمی
فاطمه
درخور
سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات زیستی، روانی و اجتماعی است که همه جوامع به نوعی با آن دست به گریبانند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی ساده و چندگانهی عملکرد خانواده و ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانیبودن) با آمادگی برای اعتیاد در دانشآموزان پایهی اول متوسطهی شهر رامشیر بود. آزمودنیها در این پژوهش 218 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامههای آمادگی اعتیاد (IAP)، ابزار سنجش خانواده(FAD) و پرسشنامهی شخصیتی نئو(Neo-FFI) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندمرحلهای برای آزمودن فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده با آمادگی اعتیاد رابطه منفی وجود دارد. عامل شخصیتی روان رنجوری با آمادگی اعتیاد رابطهی مثبت دارد. عوامل شخصیتی (برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانیبودن) و آمادگی اعتیاد رابطهی منفی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عملکرد خانواده و ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری و توافق پیشبینهای معنیداری برای آمادگی اعتیاد هستند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که عملکرد خانواده و ویژگیهای شخصیتی در آمادگی به اعتیاد نقش دارند.
عملکرد خانواده
ویژگیهای شخصیتی
آمادگی اعتیاد
2013
08
23
63
76
https://jac.scu.ac.ir/article_10665_49a40c22cf41faafc4049a8cfee00a10.pdf
مشاوره کاربردی
2251-7243
2251-7243
1392
3
شماره ی 1
اثربخشی مشاوره راهحلمحور به شیوه گروهی بر کاهش تعارضات والد-فرزندی در نوجوانان
خبات
کرمی
علی محمد
نظری
کیانوش
زهراکار
تعارض مولفهای اجتنابناپذیر در روابطخانوادگی به شمار میرود و بهکارگیری شیوههای موثر جهت حل آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی راهحلمحور بر کاهش تعارضات والد- فرزندی نوجوانان شهر کرج بود. نمونه اولیه این پژوهش شامل 180 نفر بودند که مقیاس های تاکتیکهای حل تعارض (CTS) را تکمیل نمودند. از کسانی که نمره آنها در مقیاس های تاکتیکهای حلتعارض یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود 30 نفر به روش تصادفی انتخاب و مجددا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به صورت هر هفته یکبار در معرض 8 جلسه 90 دقیقهای مشاوره گروهی راهحل محور قرار گرفتند. در پایان همزمان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش کواریانس چندمتغیری و تکمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راهحلمحور بر کاهش پرخاشگریکلامی، کاهش پرخاشگریفیزیکی و افزایش مهارت استدلال موثر است.
مشاوره راهحلمحور
تعارضات والد-فرزند
تعارض
2013
08
23
77
92
https://jac.scu.ac.ir/article_10666_131a02721adc6f406f6626207f142119.pdf