دانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The relationship between family communication patterns and loneliness: The Mediating role of spiritual identityرابطه جهتگیریهای ارتباطی خانواده و احساس تنهایی: بررسی نقش واسطهای هویت معنوی1181259410.22055/jac.2016.12594FAبهرامجوکاردانشگاه شیرازراحلهرستمیدانشگاه شیرازJournal Article20150504Spiritual identity conceptualized as defining and identification of oneself based on spirituality and spiritual experiences. This study, in framework of a causal model, investigated the antecedents and outcomes of spiritual identity. In this model, family communication patterns were considered as the exogenous variables, spiritual identity as the mediating variable and loneliness as the endogenous variable. Participants were 400 M.A. and M.S. Shiraz University students (268girls and 132 boys) who completed Revised Family Communication Patterns (Fitzpatrick and Ritchie) and Social and Emotional Loneliness Scale for Adults: SELSA-S. A researcher-made questionnaire was used to measure spiritual identity. The Cronbach Alpha and factor analysis methods were used to verify the reliability and validity of the scales respectively. The SEM method was conducted to test the model and Bootstrapping method in AMOS was used to examine the mediating role of the variables. Results showed that conversation orietation predicted all three types of loneliness but conformity was only a positive significant predictor of family loneliness. Also, results revealed that conversation was a positive significant predictor of both moral and supernatural dimensions of spiritual identity. Furthermore, results demonstrated that both dimensions of spiritual identity mediated the relationship between conversation and all types of loneliness. Overall, findings suggest that conversation decreases family loneliness, romantic loneliness, and social loneliness through increasing spiritual identity.هویت معنوی به عنوان تعریف و شناسایی خود بر اساس معنویت و تجارب معنوی، معرفی شده است. پژوهش حاضر با ارائهی مدلی علّی پیرامون هویت معنوی به بررسی پیشایندها و پیامدهای آن پرداخته است. در این مدل جهتگیریهای ارتباطی خانواده به عنوان متغیر برونزاد، هویت معنوی به عنوان متغیر واسطهای و احساس تنهایی به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان این پژوهش 400 نفر (268 دختر و 132 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. و ابزار تجدیدنظر شدهی الگوی ارتباطات خانواده (ریچی و فیتزپاتریک) و مقیاس احساس تنهایی اجتماعی _ عاطفی (دیتوماسو و همکاران) را تکمیل نمودند، به منظور سنجش هویت معنوی نیز از پرسشنامه تهیهشده توسط محقق استفاده شد. به منظور تحلیل روابط، روش مدل معادلات ساختاری و برای تعیین نقش واسطهگری متغیر میانجی، روش بوتاسترپ در نرمافزار AMOS به کار گرفته شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد جهتگیری گفتوشنود پیشبین هر سه نوع احساس تنهایی بوده اما جهتگیری همنوایی فقط تنهایی خانوادگی را بصورت مثبت و معنیدار پیشبینی نموده است. همچنین نتایج روشن ساخت که جهتگیری گفتوشنود پیشبین مثبت و معنیدار هر دو بعد باورهای ماورایی و اخلاقی هویت معنوی است. علاوه بر این نتایج حاکی از آن بود که هر دو بعد هویت معنوی در رابطهی جهتگیری گفتوشنود با انواع احساس تنهایی نقش واسطهای معناداری دارد. در مجموع، میتوان بیان داشت که گفتوشنود به واسطهی افزایش ابعاد هویت معنوی موجب کاهش سه نوع احساس تنهایی رمانتیک، خانوادگی و اجتماعی در افراد میشود.https://jac.scu.ac.ir/article_12594_a09b83ec3832c16784a206c2405a2549.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The moderating role of conscientiousness in the emotional exhaustion-job performance relationshipنقش تعدیلکننده صفت شخصیتی وجدانی بودن در رابطه بین فرسودگی عاطفی و عملکرد شغلی19361259510.22055/jac.2015.12595FAنسرینارشدیگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازصالحهپیریاییدانشگاه الزهراJournal Article20140705The purpose of this study was to investigate the moderating role of conscientiousness personality trait in the relationship between emotional exhaustion and job performance (task performance, organizational citizenship behaviors). The participants of this study consisted of 400 high school teachers in Khuzestan province (260 male & 140 female) that were selected by relative multi-stage random sampling method. The instruments used in this study were Maslach Burnout Inventory (MBI), NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) and Job Performance Scale (JPS). Data were analyzed by Pearson correlation and moderated hierarchical regression. Results showed that emotional exhaustion negatively related to job performance (task performance, organizational citizenship behaviors).Data were analyzed by Pearson correlation and moderated hierarchical regression. Results showed that emotional exhaustion negatively related to job performance (task performance, organizational citizenship behaviors).Data were analyzed by Pearson correlation and moderated hierarchical regression. Results showed that emotional exhaustion negatively related to job performance (task performance, organizational citizenship behaviors).هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده صفت شخصیتی وجدانیبودن در رابطه بین فرسودگی عاطفی و عملکرد شغلی (عملکرد تکلیفی، رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) بود. شرکتکنندگان این پژوهش 400 نفر از دبیران دبیرستانهای استان خوزستان (260 مرد و 140 زن) بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (MBI)، پرسشنامه پنج عاملی نئو ((NEO-FFI) و مقیاس عملکرد شغلی (JPS) بودند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که فرسودگی عاطفی رابطه منفی و معنیداری با عملکرد شغلی (عملکرد تکلیفی، رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) دارد. همچنین، یافتههای تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیلگر صفت شخصیتی وجدانی بودن را در این روابط مورد تأیید قرار دادند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که فرسودگی عاطفی عامل مهمی در کاهش سطح عملکرد شغلی دبیران است و این رابطه در دبیرانی که روی صفت وجدانی بودن پایینترند، نیرومندتر است.همچنین، یافتههای تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیلگر صفت شخصیتی وجدانی بودن را در این روابط مورد تأیید قرار دادند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که فرسودگی عاطفی عامل مهمی در کاهش سطح عملکرد شغلی دبیران است و این رابطه در دبیرانی که روی صفت وجدانی بودن پایینترند، نیرومندتر است.https://jac.scu.ac.ir/article_12595_fcaf181bddf5f57fb25602d967b85732.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220MEDIATIONG ROLE OF MARITAL CONFLICTS FOR COGNITIVE EMOTIONAL REGUALTION AND QUALITY OF SEXTUAL RELATIONSHIPنقش واسطه گری تعارضات زناشویی در رابطه بین سبک های تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط جنسی37481259610.22055/jac.2015.12596FAنادرهسهرابی شگفتیهیئت علمی دانشگاه ازاد مرودشت0000-0002-0419-7440Journal Article20150429The purpose of this study was to clarify the mediating role of marital conflict in the relationship between cognitive emotion regulation styles and sex quality conflicting couples in Isfahan. Due to the nature and purposes of research is used of the practical and implementation of the correlation method. The research population was included all couples have a conflict of Isfahan in 1393- 94 that their had been married for at least one year That use convenient sampling method, of between married couples that marital conflict were referred to the clinic for consultation in Isfahan that 210 have been selected as the sample size. For data collection was used cognitive emotion regulation of Garnfsky (2002), marital conflict of Sanaei and Barati (1375) and the ethical quality sex of Samani (2011). For analyzing data is used of tests of Pearson correlation coefficients and stepwise multiple regression and path analysis method. The results showed that marital conflict, significant mediation role for cognitive emotion regulation Styles and quality sex.<br />Keywords: cognitive emotion regulation Styles, marital conflict, the quality of sexنقش واسطه گری تعارضات زناشویی در رابطه بین سبک های تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط جنسی<br />1 رویا درعلی 2 نادره سهرابی <br />1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه روانشناسی، (d_82512635@yahoo.com)<br /> 2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، گروه روانشناسی ، مرودشت ، ایران (sohrabi_sh2006@yahoo.com) (نویسنده مسئول) <br /><br />چکیده<br />هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه گری تعارضات زناشویی در رابطه بین سبک های تنظیم شناختی هیجان و کیفیت روابط جنسی در زوجین متعارض شهر اصفهان بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین دارای تعارض شهر اصفهان در سال 94- 1393 بود که حداقل یک سال ازمدت ازدواج آنها گذشته بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از بین زوجینی که به دلیل تعارضات زناشویی به کلینیک های مشاوره در شهر اصفهان مراجعه میکردند تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002)؛ تعارضات زناشویی براتی و ثنایی (1375) و کیفیت رابطه جنسی سامانی (2011) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه به شیوه سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تعارضات زناشویی، نقش واسطهگری معناداری در رابطه بین سبکهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت رابطه جنسی ایفا مینماید.<br />کلیدواژهها: سبکهای تنظیم شناختی هیجان، تعارضات زناشویی، کیفیت رابطه جنسیhttps://jac.scu.ac.ir/article_12596_59252289050f1351fd3b2cdf3d513556.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220Comparison of adolescents’ academic procrastination in different family types based on the contextual family and content modelاهمالکاری تحصیلی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده49681259710.22055/jac.2015.12597FAمهرانگیزطاهری نیادانشگاه شیرازفریدهیوسفیدانشگاه شیرازJournal Article20141005The purpose of the present study was to compare adolescents’ academic procrastination in different family types (healthy, unhealthy, content problematic and process problematic) based on the contextual family and content model. The sample included 493 high school students (212 girls; 281 boys) from grads seventh and eighth of 8 junior high schools who were from four educational districts of Shiraz City, Southern Iran, in the academic year 1392-93. Participants were selected randomly by multi-stage cluster sampling method. Data were collected through completion of conscientiousness and procrastination questionnaire, and self-report measures of family process and content. The conscientiousness and procrastination questionnaire has 6 subscales of conscientiousness labeled deliberation, competence, order, achievement-striving, self-discipline, dutifulness, procrastination, and one scale of procrastination. Reliability and validity of all research instruments were determined by Cronbach’s alpha coefficient, and internal consistency. To compare academic procrastination in different family types, it was used Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) by application of SPSS (version 16) software. The findings showed that the research instruments had acceptable reliability and validity. The results of MONOVA indicated that the mean scores of academic procrastination of children from unhealthy family was significantly higher than the mean scores of academic procrastination of healthy families’ children There were significant differences between mean scores of children’s performances in all subscales (except dutifulness subscale) of all family types. <br />Keywords: family, academic procrastination, conscientiousness, contextual family and content model.هدف پژوهش حاضر، مقایسه اهمالکاری تحصیلی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده (سالم، ناسالم، مشکلدار محتوایی و مشکلدار فرآیندی) بر اساس مدل بومی بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده بود. گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 493 دانشآموز (212 دختر؛ 281 پسر) دو سال اول دوره اول متوسطه مقدماتی (کلاسهای هفتم و هشتم) از 8 دبیرستان از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اهمالکاری و وظیفهشناسی، و مقیاس-های خودگزارشی فرآیند و محتوای خانواده استفاده شد. روایی همه ابزارها از طریق محاسبه همبستگی بین نمرات خردهمقیاسها با نمره کل، و پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی مطلوبی برای ابزارها بود. به منظور مقایسه اهمالکاری کلی در گونههای مختلف خانواده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه؛ و جهت مقایسه مولفههای مقیاس اهمالکای و وظیفه شناسی در گونههای مختلف خانواده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (آنووا) با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که اهمالکاری تحصیلی فرزندان خانواده ناسالم به نحو معناداری بیشتر از اهمالکاری تحصیلی فرزندان خانواده سالم است و بین گونههای مختلف خانواده از نظر همه مولفههای مقیاس اهمالکاری و وظیفهشناسی (به جز مولفهی وظیفه-شناسی) تفاوت معنادار وجود دارد. <br />واژههای کلیدی: خانواده، اهمالکاری تحصیلی، وظیفهشناسی، مدل بافت نگر فرآیند و محتوای خانواده.https://jac.scu.ac.ir/article_12597_307bbd529a0be272a0a7f2caf2929a7d.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The Relationships between parental bonding and self Assertiveness with Behavior At Risk among Students of Shahid Chamran University of Ahvazبرسی رابطهی پیوندهای والدینی و ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز69821259810.22055/jac.2015.12598FAغلامحسینمکتبیهیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالّهسلطانیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیمنیژهبو اسحاقیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیحسننوکاریزیکارشناس ارشد مشاوره خانوادهJournal Article20140601Abctract<br />Individual and social variety factors effect on risky behaviors that could note the domestic factors such as parenting style and individual features such as the ability to say no to youth and teens. The purpose of the present study was to examine the relationship between parental Bonding and self assertiveness with behavior at risk in students of shahid chamran university of ahvaz. The statistical population of this study consisted of all the students of shahid chamran university of ahvaz. Whthin the academic years of 2012-2013. The participants of this study included 244 students (122 female, 122 male) who were selected using a multiple randomly selected method. To testing studied variant, we use self assertiveness questionnaires for adolescents Dong u Lee-Lee & Kandler parental bondings questionnaire and at risk behaviours questionnaire. Correlation and regression analyses were used to analyze the collected data. Data analysis showed the there is a negative significant relationship of parental bonding and self assertiveness with students behavior at risk (p>0/001). In addition, regression analyses showed that there is a (parental bonding – self assertiveness) appropriate predictors of students behavior at risk. The results of the study was discussed in the article.<br />Keywords: parental bonding, self assertiveness, behavior at risk.چکیده<br />عوامل فردی و اجتماعی گوناگونی بر رفتارهای پرخطر مؤثر هستند که از این میان میتوان به عوامل خانوادگی مانند سبک تربیتی والدین و ویژگیهای فردی مانند قدرت نه گفتن جوانان و نوجوانان اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند والدینی و ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 244نفر (122نفر دختر و 122نفر پسر) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامهی ابراز وجود برای جوانان دانگ یولی لی و همکاران، پرسشنامهی پیوندهای والدینی کندلر و پرسشنامهی رفتارهای پرخطر در جوانان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که پیوندهای والدینی و ابراز وجود همبستگی منفی و معنی داری با رفتارهای پرخطر دارند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که با استفاده از این دو متغییر (پیوندهای والدینی و ابراز وجود) میتوان به میزان قابل ملاحظهای رفتارهای پرخطر را در جوانان پیش بینی کرد. نتایج و پیامدهای این پژوهش در مقاله تبیین شده است.<br />کلید واژگان: پیوند والدینی، ابراز وجود و رفتارهای پرخطر.https://jac.scu.ac.ir/article_12598_09e51044387a5c76c79af455abd4e4f0.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The Effectiveness of Family therapy based Bowen emotion System on love styles and Intimacy Among Counseling applicant Womenاثربخشی خانواده درمانی با تأکید بر نظام عاطفی بوون بر سبکهای عشق ورزی و صمیمیت در میان زنان83981259910.22055/jac.2015.12599FAجمیلهنبوی حصاردانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، سازمان آموزش و پرورش استان کردستان، سنندج، ایرانمختارعارفیاستادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0002-1844-1926ناصریوسفیدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایرانJournal Article20140529The objective of the study: This study sets out to examine of the effectiveness of family therapy based Bowen emotion System on love styles and Intimacy among counseling applicant women, Sanandaj city.<br />Methodology: The design of the study is as experimental and pre test and post test conducted on the control group. The data population includes all of counseling applicant women of Sanandaj city, one of the provinces of Kurdistan. 30 subjects were selected at random from among the data population. Using the tools of love styles and Intimacy, the scales of independent variables of love styles and Intimacy women were measured within counseling applicant women (pre test) and in the end, based on random situation sampling, subjects were arranged in two 15- groups i.e. Bowen emotion System therapy and evidence group. <br />Results: The results of Multi Analysis of covariance (MANCOVA) showed that controlling pre test of significance level, all tests of variables of groups indicate the existence of a significant difference, at least with regard to the one of the dependent variables- love styles and Intimacy-, between counseling applicant women of experimental and evidence groups(p<0.001). Therefore, all hypotheses concerning the effectiveness of family therapy based Bowen emotion System on love styles and intimacy among counseling applicant women, were confirmed. Also, the findings of the study, furthermore, showed that family therapy based Bowen emotion System have almost a Persistent and Stable effect on love styles and intimacy after two month.چکیده<br />هدف تحقیق: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوون بر سبکهای عشق ورزی و صمیمیت در میان زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره سنندج صورت گرفت.<br />روش تحقیق: پژوهش از نوع آزمایشی طرح آن به شیوة پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه تحقیق زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره سنندج بوده است. از این جامعه 30 آزمودنی به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند، با ابزارهای سبکهای عشق ورزی و صمیمیت میزان متغیرهای وابستة سبکهای عشق ورزی و صمیمیت در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اندازهگیری شد(پیش آزمون) و سپس به شیوة جایگزینی تصادفی، افراد در دو گروه 15 نفری(گروه آزمایش و گواه )گماشته شدند.<br />نتایج: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که بین زنان گروه های آزمایش و کنترل در متغیر های وابسته (سبکهای عشق ورزی و صمیمیت) تفاوت معنا داری وجود دارد(0001/0>p ). بدین ترتیب فرضیه های مبنی بر خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوون بر سبکهای عشق ورزی و صمیمیت در میان زنان مؤثر هستند، تائید شدند. همچنین نتایج پیگیری نشان داد که روش درمانی در اثر بخشی بر سبکهای عشق ورزی و صمیمیت و مولفه های آن، بعد از 2ماه ماندگار است.<br />کلید واژه ها: خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوون- سبکهای عشق ورزی - صمیمیت - زنانhttps://jac.scu.ac.ir/article_12599_426bcb09956324f14da3bc3f9adda384.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220Testing the model of the relationship between violence against women on aggressive behavior in preschool children with mediating mental healthآزمودن مدل رابطه بین خشونت علیه مادران بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان پیش دبستانی با میانجیگری سلامت روان مادران991101260010.22055/jac.2015.12600FAخالداصلانیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز0009-0004-4963-0297کوثرهاتف نیادانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهوازخدیجهشیرالی نیااستادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20140915The aim of this study was to test the model of the relationship between violence against women and aggressive behavior in children with mediation of maternal mental health. Research design used in this study, correlation and path analysis and the study population included all of preschool children in the city of Dezful. The sample was consisted of 250 pre-school children. The sampling method was the simple multi-stage random sampling technique. The participants completed questionnaires of Child Behavior Checklist, General Health Questionnaire and Violence against Women scale. According to the results, the proposed model had an acceptable fitness regarding the fitness indices. The results indicated that the direct relationships between physical and psychological violence against women and maternal mental health were significantly correlated with aggressive behavior and there were not relationships between sexual and economical violence with aggressive behavior. The results indicated the indirect relationships between physical and psychological violence against women with aggressive behavior with mediating maternal mental health were significant and the other indirect pathways were not significant.هدف پژوهش حاضر آزمودن مدل رابطه بین خشونت علیه زنان با بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان با میانجیگری متغیر سلامت روان زنان نگاشته شده است. طرح تحقیق مورد استفاده در این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده و جامعه آماری مورد بررسی کلیه کودکان مهدکودکی شهر دزفول می باشند قرار دارند که از این جامعه، نمونه ای 250 نفری با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ساده انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه سنجش خشونت نسبت به زنان، چک لیست مشکلات رفتاری بود. بر طبق نتایج، مدل پیشنهادی دارای برازش خوبی نسبت به داده های پژوهش است. نتایج میسرهای مستقیم نشان داد که بین خشونت روانی نسبت به مادران، خشونت فیزیکی نسبت به مادران و سلامت روانی مادران و پرخاشگری کودکان رابطه معنی دار وجود دارد و بین خشونت اقتصادی نسبت به مادران و جنسی نسبت به مادران و پرخاشگری کودکان رابطه به دست نیامد. نتایج تجریه و تحلیل بوت استراپ نشان داد مسیرهای غیر مستقیم خشونت روانی و فیزیکی نسبت به مادران به پرخاشگری کودکان با میانجی گری سلامت روانی مادران معنی دار بودند و مسیرهای غیر مستقیم خشونت اقتصادی و جنسی نسبت به مادران به پرخاشگری کودکان با میانجی گری سلامت روانی مادران معنی دار نبودند.https://jac.scu.ac.ir/article_12600_89468b42fcdd56bebef9ab7e27a461c2.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The Relationships between parental bonding and self Assertiveness with Behavior At Risk among Students of Shahid Chamran University of Ahvaz.رابطهی پیوندهای والدینی و ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز69821288710.22055/jac.2017.11740.1077FAغلامحسینمکتبیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالهسلطانیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازمنیژهبواسحاقیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه چمران اهوازحسننوکاریزیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده دانشگاه شهیدچمران اهوازJournal Article20140601Abctract<br /> Individual and social variety factors effect on risky behaviors that could note the domestic factors such as parenting style and individual features such as the ability to say no to youth and teens. The purpose of the present study was to examine the relationship between parental Bonding and self assertiveness with behavior at risk in students of shahid chamran university of ahvaz. The statistical population of this study consisted of all the students of shahid chamran university of ahvaz. Whthin the academic years of 2012-2013. The participants of this study included 244 students (122 female, 122 male) who were selected using a multiple randomly selected method. To testing studied variant, we use self assertiveness questionnaires for adolescents Dong u Lee-Lee & Kandler parental bondings questionnaire and at risk behaviours questionnaire. Correlation and regression analyses were used to analyze the collected data. Data analysis showed the there is a negative significant relationship of parental bonding and self assertiveness with students behavior at risk (p>0/001). In addition, regression analyses showed that there is a (parental bonding – self assertiveness) appropriate predictors of students behavior at risk. The results of the study was discussed in the article.چکیده<br /> عوامل فردی و اجتماعی گوناگونی بر رفتارهای پرخطر مؤثر هستند که از این میان می توان به عوامل خانوادگی مانند سبک تربیتی والدین و ویژگی های فردی مانند قدرت نه گفتن جوانان و نوجوانان اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند والدینی و ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونه ای به تعداد 244نفر (122نفر دختر و 122نفر پسر) با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه ی ابراز وجود برای جوانان دانگ یولی لی و همکاران، پرسشنامه ی پیوندهای والدینی کندلر و پرسشنامه ی رفتارهای پرخطر در جوانان استفاده شد. در ضمن برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که پیوندهای والدینی و ابراز وجود همبستگی منفی و معنی داری با رفتارهای پرخطر دارند. همچنین تحلیل رگرسیون نشان میدهد که با استفاده از این دو متغییر (پیوندهای والدینی و ابراز وجود) می توان به میزان قابل ملاحظهای رفتارهای پرخطر را در جوانان پیش بینی کرد. نتایج و پیامدهای این پژوهش در مقاله تبیین شده است.https://jac.scu.ac.ir/article_12887_41147a430dfb4e4ea9f7c050a7585d7e.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-72434شماره ی 220150220The moderating role of conscientiousness in the relationship of emotional exhaustion with job performance in high school teachersنقش تعدیلکننده وجدانی بودن در رابطه فرسودگی عاطفی با عملکرد شغلی دبیران19361288810.22055/jac.2015.12888FAصالحهپیریاییدانشگاه الزهرانسرینارشدیاستادیار، دانشکد علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20131208The present study examines whether the relationship between emotional exhaustion and job performance is moderated by conscientiousness personality trait. So, The purpose of this study was to investigate the moderating role of conscientiousness personality trait in the relationship of emotional exhaustion with job performance. The participants of this study consisted of 400 high school teachers in Khuzestan province (260 male & 140 female) that were selected by relative multi-stage random sampling method. Data was collected via the version of the Maslach Burnout Inventory (MBI), Five Factor Personality Inventory (NEO-FFI) and Job Performance Questionnaire. The results of hierarchical regression analysis indicated that emotional exhaustion was negatively related to job performance, and conscientiousness moderated this relationship, that is, the negative relationship between emotional exhaustion and job performance is stronger when teachers have low levels of conscientiousness. According to these findings, hiring teachers with high levels of conscientiousness personality trait can improve their job performance.از جمله موضوعات مهم در مطالعات سازمانی این است که کارکنان چگونه الزامات و شرایط موجود در محیط کار خود را تجربه میکنند و به آن واکنش نشان میدهند. به دلیل گستردگی و اهمیت این مطلب، توجه بسیاری از پژوهشگران به موضوع فرسودگی شغلی، موضوعی بسیار مهم در پژوهشهای روانشناختی طی سه دهه اخیر، معطوف شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده صفت شخصیتی وجدانی بودن در رابطه بین فرسودگی عاطفی و عملکرد شغلی بود. شرکتکنندگان این پژوهش 400 نفر از دبیران دبیرستانهای استان خوزستان (260 مرد و 140 زن) بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی (MBI)، پرسشنامه نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه عملکرد شغلی بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که فرسودگی عاطفی رابطه منفی و معنیداری با عملکرد شغلی دارد و صفت شخصیتی وجدانی بودن تعدیلکننده این رابطه است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که فرسودگی عاطفی عامل مهمی در کاهش سطح عملکرد شغلی دبیران است. همچنین، این رابطه در دبیرانی که روی صفت وجدانی بودن پایینترند، نیرومندتر است. بنابراین، استخدام دبیرانی که روی صفت شخصیتی وجدانی بودن در سطح بالایی هستند میتواند عملکرد شغلی آنان را بهبود ببخشد.https://jac.scu.ac.ir/article_12888_8359fb75d371dad8b39811244ba0e62f.pdf