دانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220124Effectiveness of floor time play therapy on the oppositional defiant and hyperactivity disorders on reducing of preschool childrenبررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر کاهش نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی کودکان پیش دبستانی1201713810.22055/jac.2021.38375.1828FAمصطفیبُلقان آبادیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.0000-0002-5916-8217بیتاعرفانی فرکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.Journal Article20210826Misbehaviors<strong> </strong>of childhood are important. Ignoring these misbehaviors and not solving them can cause serious problems in adulthood. This research to aim was conducted study the effectiveness of Floor time play therapy on the oppositional defiant disorder (ODD) and hyperactivity reducing of preschool children, in a semi- experimental design with a pretest and posttest, and control group. Thirty of the children with ODD and hyperactivity in Neyshabur were selected using purposeful sampling method from preschools of Gole Bita, Seteregan Pooya, Parnian day cares. The experimental group participants received 13 sessions of the Floor time play therapy three days a week and the control group not participants received any therapy. The data were collected using the Child Symptoms Inventory-Fourth Edition (CSI-4), and were analyzed using analysis of covariance analysis of statistical menthod. The findings indicated that the Floor time play therapy is effective in reducing the oppositional defiant disorder and hyperactivity of preschooler children. According to findings, it can be concluded that the Floor time play therapy leads to improvement of the preschooler children with oppositional defiant and hyperactivity disorder.<br /><strong> </strong><br /> <strong><sup> </sup></strong>مشکلات و بدرفتاریهای دوران کودکی اهمیت زیادی دارند. توجه نکردن به این بدرفتاریها و عدم رفع مشکلات دوران کودکی میتواند مشکلات جدی در بزرگسالی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر کاهش نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی کودکان پیشدبستانی در یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون، و گروه کنترل انجام گرفت. 30 کودک پیشدبستانی مبتلا به نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی شهر نیشابور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین پیش دبستانیهای گل بیتا، ستارگان پویا و پرنیان انتخاب شدند. کودکان شرکت کنندهی گروه آزمایش سیزده جلسهی مداخله مبتنی بر بازی درمانی فلورتایم به صورت سه روز در هفته دریافت کردند و شرکت کنندگان گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی علایم مرضی کودکان-نسخه چهارم (CSI-4) جمعآوری و با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که بازی درمانی فلورتایم باعث کاهش نافرمانی مقابلهای و فزون کنشی در کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش شده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که این روش درمانی باعث بهبود و کاهش نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی کودکان میشود.https://jac.scu.ac.ir/article_17138_0ec6cd25da82cabae5843ed59097f1ed.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220124The effect of parent alliance learning self-regulation and social competence in girl adolescents: The Mediating Role of parental involvementتأثیر اتحاد والدین بر تنظیم یادگیری و شایستگی اجتماعی نوجوانان دختر: نقش میانجی مشارکت والدین21441714410.22055/jac.2021.38430.1829FAسیده فاطمهموسویدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران0000-0002-4790-4010فیروزهجعفریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانغلامرضادهشیریدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایرانشهرهروشنیاستادیار گروه علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایرانJournal Article20210920This study investigates the role of parental involvement as a mediator of the relationship between parental alliance and self-regulation of learning and social competence in female adolescents in a correlational design. The study population included all adolescent girls living in Islamshahr, Tehran province. Among these girls, 158 adolescent girls were selected voluntarily to participate in the study. Measurements included the Parental Alliance Scale, Parental Involvement Rating Scale, the Multidimensional Social Competence Scale, and the Learning Self-Regulation Scale. Data analysis was performed using path analysis. The results showed that direct paths are all positively significant, the indirect path showed that parental alliance is significant through parental involvement on self-regulation of learning and the indirect effect of parental alliance through parental involvement on social competence is not significant. Therefore, creating empathy between parents in adopting parenting practices by increasing their level of involvement in performing or advising children for academic and non-academic activities can have positive academic achievements such as increasing self-regulation in learning and social competenceاین مطالعه مشارکت والدین به عنوان میانجی رابطه بین اتحاد والدین و خودنظمدهی یادگیری و شایستگی اجتماعی در نوجوانان دختر در یک طرح همبستگی بررسی کرده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی نوجوانان دختر ساکن اسلامشهر استان تهران بود که از میان این دختران، 158 دختر نوجوان به روش داوطلبانه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری متغیرهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس اتحاد والدینی و مقیاسهای رتبهبندی مشارکت والدین، چندبُعدی شایستگیهای اجتماعی و خودنظمدهی یادگیری. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر تحلیل شدند.. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم همگی به صورت مثبت معنادارند و مسیر غیرمستقیم نشان داد که اتحاد والدینی از طریق مشارکت والدینی بر خودنظمدهی یادگیری معنیدار است و اثر غیرمستقیم اتحاد والدینی از طریق مشارکت والدینی بر شایستگی اجتماعی معنیدار نیست. بنابراین ایجاد همدلی بین والدین در اتخاذ شیوههای والدگری با افزایش سطح مشارکتشان در انجام یا مشاوره به فرزندان برای فعالیتهای تحصیلی و غیر تحصیلی میتواند دستاوردهای تحصیلی مثبتی چون افزایش خودگردانی در امر یادگیری و شایستگی اجتماعی در فرزندان در پی داشته باشد.https://jac.scu.ac.ir/article_17144_6ed999f5e89663403c06159e87d2f3c2.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220124Study of the causal model of perceptions of classroom quality and motivational orientations with academic burnout: The mediating role of academic procrastinationادراکات کیفیت کلاسی، جهتگیریهای انگیزشی، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی45761721310.22055/jac.2021.38961.1839FAهوشنگگراونداستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.0000-0001-5228-5413Journal Article20211026The current research to aim was purpose conducted the mediating role of academic procrastination in relationship between perceptions of classroom quality and motivational orientations with academic burnout in a correlation design. The population of this study included all students of senior high schools in Sanandaj city. 250 of student (138 female students and 112 male students) were selected using random multi-stage cluster sampling method and responded to the Student Perceptions of Classroom Quality, Savari's Academic Procrastination, School Burnout and Academic Motivation Questinnaires. Data analysis was performed using path analysis statistical method and by the SPSS-22, and AMOS-24 statistical softwares and bootstrapping method was used to examine the mediating role of the variables. The findings indicated that after removing two direct paths from intrinsic academic motivation to procrastination and academic burnout, and eliminating the direct path of extrinsic motivation to academic burnout, the model of perception of class quality, extrinsic motivation and amotivation to academic burnout was confirmed through the mediation of academic procrastination. According to the results obtained, it is recommending for reduce procrastination and burnout, develop appropriate perceptions based on challenging, engaging, meaningful tasks with choice and self-efficacy; and also, adjusting the competitive atmosphere and evaluation system in schools can lead to a decrease in students' amotivation.<br />Keywords:پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین ادراکات کیفیت کلاسی و جهتگیریهای انگیزگی با فرسودگی تحصیلی در یک طرح همبستگی انجام گرفت جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان متوسطهی دوم شهر سنندج در سال تحصیلی بود. 250 دانشآموز متوسطهی دوم (138 دانشآموز دختر و 112 دانشآموز پسر) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ادراک دانشآموزان از کیفیت کلاس درس، اهمالکاری تحصیلی سواری، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و مقیاس انگیزش تحصیلی پاسخ دادند. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای متغیرها از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. یافتهها نشان داد که پس از حذف دو مسیر مستقیم از انگیزش درونی به اهمالکاری و فرسودگی تحصیلی و حذف مسیر مستقیم انگیزش بیرونی به فرسودگی تحصیلی، مدل ادراکات کیفیت کلاسی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی به فرسودگی تحصیلی از طریق اهمالکاری تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه میشود برای کاهش اهمالکاری و فرسودگی تحصیلی، ادراکات مناسبی بر اساس تکالیف چالشانگیز، جذاب، معنادار، توأم با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد؛ و همچنین تعدیل جو رقابتی و نظام ارزشیابی در مدارس، میتواند به کاهش بیانگیزشی دانشآموزان منجر شود.https://jac.scu.ac.ir/article_17213_a84102cac3b10c0df0704c803f42e2bd.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220124The mediating role of cognitive factors in relationship between childhood maltreatment and sexual dysfunction in womenنقش میانجی عوامل شناختی در رابطهی بین بدرفتاریهای دورهی کودکی و کژکاری جنسی771041724310.22055/jac.2021.39198.1844FAنسیبهمنصوریدانشجوی دکتری مشاوره، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران0000-0001-6059-5446محمدرضاصفاریان طوسیاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)0000-0003-3554-5919احمدمنصوریاستادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران0000-0003-3944-4082Journal Article20211116Sexual dysfunction, as one of the most common disorders among women can affect their marital relationships and have negative consequences. Although the relationship between childhood maltreatment and sexual dysfunction has been confirmed, but little attention has been paid to the mediating factors. Therefore, this study aimed to investigate was conducted the mediating role of cognitive factors in the relationship between childhood maltreatment and female sexual dysfunction in a correlational study. The population of this study included all married female students of Shahroud universities. Four hundred married female students of Shahroud universities were selected using cluster sampling method, and participants responded to the Female Sexual Function index, Cognitive Avoidance Questionnaire , Intolerance of Uncertainty Scale, Acceptance and Action Questionnaire-II, Cognitive Emotion Regulation questionnaire and Repetitive Thinking Questionnaire-10. Research data were analyzed using structural equation modeling, and SPSS and LISREL softwares. The results showed that there are correlations between the direct paths of the model, and cognitive factors mediate the relationship between childhood maltreatment and sexual dysfunction in females. Based on the results of this study, it can be concluded that childhood maltreatment and cognitive factors are risk factors for female sexual dysfunction; Therefore, it is important to pay attention to these factors in the prevention and treatment of sexual dysfunction.کژکاری جنسی بهعنوان یکی از اختلالهای بسیار شایع در بین زنان میتواند روابط زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد و پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. اگرچه رابطه بین بدرفتاریهای دورهی کودکی و کژکاری جنسی تأیید شده است، امّا توجه اندکی به عوامل میانجی این رابطه شده است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی عوامل شناختی در رابطه بین بدرفتاریهای دورهی کودکی و کژکاری جنسی زنان در یک طرح همبستگی انجام پذیرفت. جامعهی این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان زن متأهل دانشگاههای شهر شاهرود بود. چهارصد دانشجوی زن متأهل دانشگاههای شاهرود به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و شرکتکنندگان به شاخصهای عملکرد جنسی زنان، اجتناب شناختی، تحملناپذیری بلاتکلیفی، پذیرش و عمل، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افکار تکرارشونده و خود گزارشی کودکآزاری پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مسیرهای مستقیم مدل همبستگی وجود دارد و عوامل شناختی میانجی رابطهی بین بدرفتاریهای دورهی کودکی و کژکاری جنسی زنان هستند. بهطورکلی میتوان گفت که بدرفتاریهای دورهی کودکی می توانند با افزایش عوامل شناختی ازجمله اجتناب شناختی، تحملناپذیری بلاتکلیفی، اجتناب تجربهای، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و افکار تکرارشونده، باعث افزایش کژکاری جنسی زنان شوند.https://jac.scu.ac.ir/article_17243_5e225cbc281638eaad21112bd467e212.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220124Study of school counselors’ perceptions on their professional roleبررسی ادراک مشاوران مدرسه از نقش حرفهایشان1051361724810.22055/jac.2021.38252.1824FAمهدیوجدانی همتدانش آموخته دکتری تخصصی رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران0000-0002-3273-328Xآتوساکلانتر هرمزیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20211017Despite the developed movement of guidance and counseling programs in Iranian schools over the past 50 years, the professional status of counselors in schools is not optimal. This study aimed to investigate was conducted the perception of school counselors from their professional role, using qualitative method and theme analysis of type. In this study, 9 school counselors were selected using purposives and snow ball sampling method. Data collected from semi-structured interviews were analyzed, using Brown and Clark theme analysis method. According to the results obtained, four main themes were obtained which include; professional role functions, role facilitators, role ambiguity and role confusion. The correct and effective perception of school counselors from their professional role will lead to their greater effectiveness and comprehensive cooperation with teachers, principals and families in order to promote the development of students. The result of this awareness will be achieved successfully in the areas of academic, professional and personal/social development areas of students<br /><strong> </strong><br /> <br /> علیرغم حرکت توسعهیافتهی برنامههای راهنمایی و مشاوره در مدارس ایران در طی پنجاه سال گذشته، هنوز جایگاه حرفهای مشاوران در مدارس، در وضعیت مطلوب نیست. این مطالعه با هدف بررسی ادراک مشاوران مدارس از نقش حرفهایشان، به روش کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام شده است. در این مطالعه نُه نفر از مشاوران مدارس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهی برفی انتخاب شدند. دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، بر اساس روش تحلیل مضمون براون و کلارک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده چهار مضمون اصلی به دست آمد که عبارتند از: کارکردهای حرفهای نقش، تسهیلکنندههای نقش، ابهام نقش و سردرگمی نقش. ادراک صحیح و اثربخش مشاوران مدرسه از نقش حرفهای خود، به تأثیرگذاری بیشتر آنها و همکاری همه جانبه با معلمان، مدیران و خانوادهها در جهت ارتقا رشدی دانشآموزان خواهد انجامید. نتیجهی این آگاهی بخشی در حوزههای رشد تحصیلی، شغلی و شخصی/اجتماعی داشآموزان بهطور موفقیتآمیزی نمایان خواهد شد.https://jac.scu.ac.ir/article_17248_4ee72dd9929f808fb61f3e84601bc3b3.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازمشاوره کاربردی2251-724311220220121Lived Experience Perception of Women with Interpersonal Dependent Husbands and Designing the Couple Therapy Package: An Exploratory Mixed Researchادراک تجربه زیستهی زنان با شوهران وابسته بین فردی و طراحی بستهی زوج درمانی: یک پژوهش آمیختهی اکتشافی1361621730610.22055/jac.2022.38829.1835FAسمیراحسین پورمقدمدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانمحمدحسینفلاحدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران0000-0001-8376-0854سعیدوزیریاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران0000-0002-8142-2904Journal Article20211023This study aims was conducted to validation the lived experience perception of women with dependent husbands and designing a couple therapy package in a exploratory mixed method research with development and classification pattern. The sample in qualitative part included 18 women resident in Isfahan city. 100 qualified experts were selected using purposive sampling method in the quantitative part. Qualitaive data were analyzed test using Colaizzi method in-depth semi-structured interview. Lived experiences of women were categorized in three main themes (psychological abuse, putting pressure on sexual relations, and physical maltreatment against wife) and sixteen subthemes. A couple therapy package was designed based on the extracted categories and a concept and in the quantitative part; the training package was examined in a survey of experts. The results of confirmatory factor analysis confirmed the extracted factors from the qualitative part, and Cohen's Kappa agreement coefficient among the evaluators, and content validity ratio (CVR) indicated the acceptable content of all therapeutic sessions. Research findings of the qualitative part based on the opinion of women with dependent husbands showed three categories of psychological-sexual and physical damage by their husbands, and in the quantitative part, the designed package had the acceptale validity and reliability on the based of consultants and experts' views. Therefore, it can be expect to that therapy package can be improve the marital adjustment of couples with the problem of dependency.پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی ادراک تجربه زیستهی زنان با شوهران وابسته و طراحی بستهی زوج درمانی با روش آمیخته از نوع اکتشافی و با الگوی تدوین و طبقه بندی انجام شد. نمونه در بخش کیفی شامل هیجده نفر از زنان ساکن در شهر اصفهان و در بخش کَمّی صد کارشناس به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق جمع آوری و به روش کُدگذاری کولایزی تحلیل گردیدند. تجربه زیستهی زنان با شوهران وابسته در سه مقولهی اصلی (آسیبهای روانی، اعمال فشار در روابط جنسی و خشونت فیزیکی بر علیه زنان) و شانزده مفهوم تبیین گردید. بر مبنای مقولهها و مفاهیم استخراج شده، بستهی زوج درمانی طراحی شد و در بخش کَمّی، بسته آموزشی در قالب نظرسنجی از کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، حاکی از تأیید عوامل استخراج شده از مرحله کیفی و ضریب توافق بین کُدگذاران، بیانگر توافق بین ارزیابان و ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) بیانگر محتوای قابل قبول جلسات درمان بود. یافتههای پژوهش بخش کیفی بر اساس نظر زنان با شوهران وابسته سه مقولهی آسیبهای روانی- جنسی و جسمی از سوی همسرانشان را نشان داد و در بخش کمّی، بر اساس نظر مشاوران و کارشناسان بسته طراحی شده، مبتنی بر یافتههای بخش کیفی، از روایی و پایایی لازم برخوردار بود، بنابراین میتوان انتظار داشت که مشاوران و زوج درمانگران بتوانند از این بسته جهت ارتقاء سازگاری زوجین با مشکل وابستگی استفاده کنند.
<strong> </strong>https://jac.scu.ac.ir/article_17306_12bd556b5b7b3a5053e84fdb7de0b583.pdf