اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری گروهی به شیوه الیس بر کاهش باورهای محدودکننده انتخاب همسر در دانشجویان دختر

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی به شیوه الیس بر کاهش باورهای محدودکننده­ی انتخاب همسر در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد انجام شد. 500 دانشجو از بین دانشجویان به روش تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند و مقیاس باورهای محدودکننده­ی انتخاب همسر (CBMS) را تکمیل نمودند. از این تعداد 30 دانشجو که نمره­ی آن­ها در این مقیاس 5/1 انحراف معیار بالاتر از میانگین و فاقد سابقه­ی بیماری روانی بودند، به روش انتساب تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. پرسشنامه باورهای محدودکننده انتخاب همسر به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. به گروه آزمایش 8 جلسه آموزش شناختی-رفتاری گروهی به مدت 90 دقیقه، دوبار در هفته ارائه شد. دو هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری، باعث کاهش چهار تا از شش باور محدود­کننده­ی انتخاب همسر «هم خوابی»، «یکی و تنها یکی»، «متضادها یکدیگر را کامل می‌کنند» و «آرمان گرایی» در دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است و این آموزش تأثیری در باورهای «اطمینان کامل» و «آسانی تلاش» نداشته است.بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش شناختی-رفتاری به شیوه‌ی الیس می­تواند تاحدودی قید و بندها و  باورهای غیرمنطقی انتخاب همسر را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Ellis’s group cognitive- behavioral training in reducing the constraining beliefs of mate selection in female college students

نویسندگان [English]

  • Gholam Reza Rajabi
  • Masomeh Pirdaye
  • Reza Khojasteh Mehr
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Ellis’s cognitive-behavioral training in reducing the constraining beliefs of mate-selecion in female students of Boroujerd Islamic Azad University. 500 students were selected based on multi-stage sampling method and completed the Constraining Beliefs of Mate Selection scale (CBMSQ). 30 female students were selected who were 1.5 SD above the mean and had no history of mental illnesses. They were randomly assigned to the experimental and control groups. The CBMS was administered to both groups prior to the treatment.  During eight sessions the students in the experimental group followed a cognitive-behavioral training program. They were post tested 2 weeks later using the same questionnaire. The results showed significant differences in "cohabitation", "the one and only", "opposites compliment" and "idealism" subscales in favor of the experimental group.  Howerer, the results of the subscales of "the perfect confidence" and "choosing should be easy" did not change significantly. According to the results, group cognitive-behavioral training, based on Ellis’s method could reduce the constraining beliefs of mate selection in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive-behavioral group training
  • the constraining beliefs of mate-selection
رجبی، غلامرضا؛ فردوسی، سیما؛ شهبازی، مسعود (1390). بررسی کفایت روان‫سنجی مقیاس باورهای محدود‫کننده انتخاب همسر. دو فصلنامه مشاوره کاربردی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار و تابستان، دوره‌ی اول، سال اول، شماره‌ی 1، صص. 54- 35.
رجبی، غلامرضا؛ کارجو کسمایی، سونا؛ جباری، حوا. (1390). تاثیر زوج درمانی شناختی در کاهش میزان افسردگی و افزایش رضایت زناشویی. مجله روانشناسی بالینی، شماره 4 (پیاپی 8)، صص.  17-9.
فرامرزی، عالیه؛ اسماعیلی، معصومه؛ فرحبخش، کیومرث.  آموزش درک متقابل ماهیت جنسیتی بر تغییر نگرش دانشجویان دختر (18- 24 ساله) نسبت به نحوه انتخاب همسر (1385). مجله تازه‌های مشاوره و روان درمانی، شماره 5، جلد 20، صص.  94-81.
Baggarozzi, D., & Rauen, P. (1981). Premarital counseling: Appraisal and status. American Journal of Family Therapy, 9 (3), 13-20.
Cobb, N. P., Larson, J. H., & Watson, W. L. (2003). Development of the Attitudes about Romance and Mate Selection Scale. Family Relations, 52, 3, 222-231.
Crosby, J. (1985). Reply to Myth: Perspectives on intimacy: New York: Wily.
Kerjcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Larsen, A. S., & Olson, D. H. (1989).  Predicting marital satisfaction using PREPAPRE: A replicating study. Journal of Marital and Family Therapy, 15, 311-322.
Larson, J. H. (1988). The Marriage Quiz: College student's beliefs in selected myths about marriage. Family Relations, 37, 30-11.
Larson, J. H. (1992). You're my one and only: Premarital counseling for unrealistic beliefs about mate selection. American Journal Family Therapy, 20, 242-253.
Larson, J. H. (2000). Should We Stay Together? A scientifically proven method for evaluating your relationship and improving its chances for long-term success. San Francisco: Jossey-Bass.
Larson, J. H., & Holman, T. B. (1994). Premarital predictors of marital quality and stability. Family Relations, 43, 228-237.
Lazarus, A. A. (1985). Marital Myths. San Luis   Obispo, CA: Impact.
Lederer, W., & Jackson, D. (1986). The mirage of marriage. New York: W.W. Norton.
McGinnis, A. L. (1990). The Romance Factor. San   Francisco: Harpers.
Myers, N. (2008). Black college students attitudes towards romance and mate selection. Doctor dissertation. WidenerUniversity.
Priest, J., Burnett, M., Thompson, R., Vogel, A., & Schvaneveldt, P. (2009). Relationship dissolution and romance and mate selection myths. Family Science Review, 14, 48-57.
Seltzer, J. A. (2000). Families formed outside of marriage. Journal of Marriage and the Family, 62, 1247-1268.
Simpson, J. A., Campbell, B., & Bersheid, E. (1986). The association   between romantic love and marriage: Kephart (1967) Twice Revisited. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 3, 363-372.
Van Epp, M. C., Futris, T. G., Van Epp, J. C., & Campbell, K .(2008). The impact of the PICK a partner relationship education program on single army soldiers. Family and Consumer Sciences Research Journal, 36, 328-349.
Waite, L. J., & Gallagher, M. (2000). The Case for Marriage: Why marriage people are happier, healthier, and better off financially. New York: Doubleday.