شادکامی نوجوانان درگونه‫های مختلف خانواده براساس مدل بافت‫نگر فرآیند و محتوای خانواده

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین شادکامی در گونه‫های مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده در دانش‫آموزان دوره متوسطه شهر شیراز بود. در این پژوهش 312 دانش‫آموز دبیرستانی به شیوه نمونه‫گیری ‫‫خوشه‫ای‫ چند مرحله‫ای‫ انتخاب شدند. در این پژوهش از سه مقیاس خودگزارشی فرآیند خانواده (SFP)، مقیاس خودگزارشی محتوای خانواده (SFC) و مقیاس شادکامی آکسفود (OHI) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشانگر تفاوت معنادار گونه‫‫های ‫مختلف خانواده در ابعاد رضایت از زندگی، خلق مثبت، ،سلامتی و کارآمدی شادکامی بود. این مطالعه نشان داد که بعد فرایندها در مدل بافت‫نگر ‫‫فرایند و محتوای خانواده نقش بسزایی در شادکامی نوجوانان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Adolescence's Happiness in Different Family Types Based on the Contextual Family Process and Content Model

نویسندگان [English]

  • Seyamac samani
  • Atta Torabi
چکیده [English]

The purpose of this study was to exam the happiness among different family types based on Family Process and Content Model (FPC Model). The sample of the study consisted of 312 high school students in Shiraz. Sampling method was cluster sampling. Self-Report Family Process Scale (SFPS), Self-Report Family Content Scale (SFCS), and Oxford Happiness Inventory (OHI) were used in this study. The results of MANOVA revealed that there is a significant difference among family types in happiness. Also the results showed that there are significant differences among family types in different dimensions of Oxford Happiness Inventory: life satisfaction, efficacy, health, and positive manner. In sum, the research clarified that family processes is an important factor to determine the happiness in high school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Happiness
  • family process
  • family content
  • adolescence
آیزنک، م. (بدون تاریخ). ‎‎‏ْروان‫شناسی شادی. ترجمه مهرداد فیروزبخت، خشایار بیگی(1375)، انتشارات بدر.‏‎ْ
پرویزی، سرور‎‏‎‏ٌْ‎‎‎‎‏ًٌٌٌَُ‎؛ امینی‫زاده، خدیجه؛ ثناگو، اکرم؛ سپهوند، فریبا. (1388). تبیین خانواده‫های
سالم از دیدگاه نوجوانان زنجانی. مجله پرستاری. دوره 4 شماره 12و 13، صص17-7
پورزارعی، محسن. (1382). بررسی رابطه هوش هیجانی ،سلامت روان و شادکامی در بین دانشآموزان متوسطه فراشبند، پایان‫نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.
جعفری، محمدعلی. (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گونه‫های مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده، پایان‫نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
جوکار، بهرام؛ رحیمی، مهدی. (1386). تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانش‫آموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله روانشناسی و روانپزشکی بالینی ایران، شماره 4، صص. 384-376.
سامانی، سیامک. (1387). تهیه و طراحی مقیاس فرایندهای خانوادگی برای خانواده‫های ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، شماره 3، صص. 162-168.
علی‫پور، احمد؛ نوربالا، احمدعلی. (1386). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، صص. 71-81.
میرشاه جعفری، ابراهیم؛ عابدی، محمدرضا؛ دریکوندی، هدایت‫الله. (1381)، شادمانی و عوامل مؤثر برآن، تازههای علومشناختی، سال 4، شماره سه، صص. 50-56.
یزدانی، فضل‫الله؛ آزاد، حسین. (1382)، بررسی رابطه‫ی بین نگرش دینی، سبک‫های مقابله‫ای‫ وشادکامی در دختران و پسران دبیرستانی اصفهان در سال تحصیلی 81-82. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 16، صص. 22-27.
Argyle, M. (2001). The Psychology of Happiness. Holland: Elsevier,
Argyle, M., Martin., & Lu, L. (1995). Testing For Stress and Happiness: The role of the social and cognitive factors. In C.D. Spielberger & I.G. Sarason (Eds), stress and emotion, Washington, DC: Taylor & Francis.
Brenber, J. (1998). Happiness and Personality. Personality and Individual Difference, 25, 279-296.
Car, A. (2003). Positive Psychology. Handbook of Psychology. New York : Brunner – Routledge Press.
Dickey, M. T. (1999).The Pursuit of Happiness. Retrieved from: http://: www.imdb.com/ title/tt0454921.
Erikson, K. (2003). Should Happiness be Our Ultimate Goal? Retrieved from.  http://: www.primechoice.com/philosophy/shelp/ hapgoal. htm enter prices.
Flower, J. H., & Christakis, N. A. (2008). Dynamic spread of happiness in large social network: longitudinal analysis over 20 years in the framingham heart study, British Medical Journal, 337, 2338, 1-12.
Karin, G., Albrektsen, G., & Qvarnstrom, U. (2003). Associations between psychosocial factors and happiness among school adolescents. International Journal of Nursing Practice, 9, 166-175.
Koenig, H. G., McCullough, M. E., & Larson, D. B. (2001). Handbook of Religion and Health. New York, Oxford University Press.
Lingren, G. (1995). Creating Sustainable Families. G95-1269 -A. London rout ledge.
McMahon, D. M. (2006). Happiness: A history. New: Atlantic Monthly Press.
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Samani, S. (2005). Family Process and content Model: A Theoretical Model. Paper presented in 53rd British Psychological Society & Social   Psychology. Annual Conference: Birmingham, 6th – 8th September, UK.
Samani, S.(2008).Validity and Reliability of Family Process and Content Scales. Paper Presented in 29th International Congress of Psychology. Berlin,20-25 July.
Samani, S. (2010). Family types in the family process and content model. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 727-732.
Samani, S., & Sadeghzadeh, M, (2010). Family types in the Family Process and Content Model. Psychological Reports, 106, 539-547.
Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2007). Is it possible to become happier? (And, if so, how?) Social and Personality Psychology Compass, 1,129-145.
Uchida,Y., Norasakkunit, V., & Shinobu, K. (2004). Cultural constructions of happiness: theory and empirical evidence. Journal of Happiness Studies, 5,223-239.
Veenhoven, R. (1992). Happiness in Nations. Erasmus University. Rotterdam, Netherlands.