بررسی ویژگی‫های روان‫سنجی رغبت سنج شغلی مدل کروی فردی تریسی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‫های روان‫سنجی آزمون رغبت سنج شغلی مدل کروی فردی تریسی انجام شد. 633 معلم زن و مرد از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر‫کرد به صورت تصادفی طبقه‫ای‫ متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه فرم مشاغل، توانایی و تمایل به مشاغل و فعالیت‫ها بود. تحلیل داده‫ها با استفاده از آزمون گمارش تصادفی روابط فرضی مرتب (RTHOR) برای بررسی اعتبار مدل‫های دایره‫ای و نرم‫افزار RANDALL نشان داد: 1- مدل شش تیپی هالند در زنان و مردان و مقاطع سه‫گانه تحصیلی و کل نمونه از برازش مناسبی برخوردار می‫باشد. 2- مدل هشت تیپی رغبت‫های پایه در زنان، مردان، مقاطع سه‫گانه تحصیلی و کل نمونه دارای برازش مناسبی می‫‫باشد. 3- مدل کروی در هر سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی از برازش مناسبی برخوردار می‫‫‫باشد. و 4- ضرایب پایایی از طریق بازآزمایی و آلفای کرنباخ در حد قابل قبولی است. در مجموع، نتایج نشان دادند که از رغبت سنج شغلی که بر اساس مدل کروی فردی تریسی ساخته شده است، می‫توان برای اندازه‫گیری رغبت‫های شغلی معلمان استفاده کرد.

عنوان مقاله [English]

Investigation of Psychometric Properties of Tracy's Personal Globe Inventory

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rabiei 1
  • Iran Bagheban 1
  • Mohammad Reza Abedi 1
  • Seyedesmaeil Hashemi sheykhshabani 2
1
2
چکیده [English]

The present study aims at investigating psychometric properties of Tracy's Personal Globe Inventory (PGI). For this purpose, 633 male and female teachers from Shahrekord elementary, middle and high schools were selected through stratified random sampling. The research instrument was Occupation, Abilities and Occupational Interests Forms of Tracy's Personal Globe Inventory. Data analyses, using RANDALL software and Randomization Test of Hypothesized Order Relations (RTHOR), examining the validity of the circular model, revealed that: 1) The fit of Holland's Six Type Model to the data from male and female; elementary, middle, and high schools; and the total samples were significant, 2) The fit of eight type model of basic interests to data from male and female; elementary, middle, and high schools; and the total samples were significant, 3) Spherical model in all three occupations, abilities and occupational interests' forms fitted the data significantly, and 4) The reliability coefficients, obtained both through test-retest and Cronbach's alpha, showed that PGI is a reliable instrument.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tracy's personal globe inventory
  • psychometric properties
  • Validity
  • Reliability
اکبر‫زاده، مهدی. (1388). هنجاریابی، تعیین پایایی و روایی فرم رجحان به مشاغل سیاهه کروی فردی در دانشجویان دانشگاه اصفهان.پایان‫نامه کارشناسی ارشد مشاوره شغلی،
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. ##
حق‫شناس، لیلا. (1385). انطباق، هنجاریابی و بررسی پایائی و روائی رغبت سنج استرانگ در دانشآموزان دبیرستانی شهر اصفهان. پایان‫نامه کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. ##
یزدی، سیده منوره‎‏؛ حسینیان، سیمین. (1377). بررسی مقدماتی آزمون رغبت سنج تحصیلی ـ شغلی به منظور ارایه روش نمرهگذاری جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نظام جدید. تازه‫ها و پژوهش‫های مشاوره 1 (1)، صص. 97-71. ##
Brown, S., & Lent, R. (2005).Career Development And Counseling : putting theory and research to work. New Jersey.Hoboken. ##
Darcy, M. (2005). Examination of the structure of irish students’ vocational interests and competence perceptions. Journal of Vocational Behavior, 67, 321–333. ##
Darcy, M. U. A., & Tracey, T. J. G. (2007).Circumplex structure of Holland’s RIASEC: Interests  across gender and time.Journal of Counseling Psychology, 54, 17-31##
Gati, I. (1991). The structure of vocational interests. Psychological Bulletin, 109, 309–324. ##
Gottfredson, G. D. (1996). Prestige in vocational interests. Journal of Vocational Behavior, 48, 68–72. ##
Gupta, S., & Tracey, T. J. ( 2008).  Structural examination of RIASEC scales in high school students: Variation across ethnicity and method. Journal of Vocational Behavior, 72, 1-13. ##
Hedrih, V. (2008). Structure of vocational interests in srebia: Evaluation of the spherical model, Journal of Vocational Behavior, 73, 13-23. ##
Holland, J. L. (1985). Vocational Preference Inventory Manual. Odessa, FL: Psychological assessment. ##
Long, L., Watanabe, N., & Tracey, T. J. G. (2006). Structure of interests in Japan: Application of the personal globe inventory occupational scales. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 38, 222–235. ##
Long, L., Adams, R., & Tracey, T. (2005). Generalizability of interest structure to china: Application of the personal globe inventory. Journal of Vocational Behavior, 66, 66–80. ##
Long, L., Tracey, T. J. (2006). Structure of RIASEC scores in china: A structural meta-analysis. Journal of vocational Behavior, 68, 39-51. ##
Nagy, G., Trautwein, U. & Ludtke, O. (2010). The structure of vocational interests: How different methodologies lead to different conclusions. Journal of Vocational Behaviour, 76, 153-169. ##
Roe, A. (1956). The psychology of occupations.New   York: Wiley
Rounds, J., & Tracey, T. J. (1993). Prediger’s dimensional representation of Holland’s RIASEC circumplex. Journal of Applied Psychology, 78, 875–890. ##
Rounds, J., & Tracey, T. J. (1996). Cross-cultural structural equivalence of RIASEC models and measures. Journal of Counseling Psychology, 43, 310–329. ##
Rounds, J., & Tracey, T. J., & Hubert, L. (1992). Methods for evaluating vocational interest structural hypotheses. Journal of vocational Behavior, 40, 239-259. ##
Sverko, I. (2008). Spherical model of interests in Croatia. Journal of Vocational Behavihodor, 72, 14–24. ##
Sodano, S. M. & Tracey, T. J. G. (2008). Prestige in interest activity assessment. Journal of Vocational Behavior, 73, 310-317. ##
Spokane.A. R . (1985). A review of research on person-environment congruence in Holland’s theory of careers. Journal of Vocational Behavior, 26, 306-343. ##
Soh, S., & Leong, F. T. L. (2001). Cross- Cultural Validation of Holland’s theory in Singapore: Beyond Structural Validity of RIASEC. Journal of career assessment, 9 (2), 115-133 ##
Tak, J. (2004). Structure of vocational interests for korean college students. Journal of career assessment, 12 (3), 298-311. ##
Tracy, T. J. (2002). Development of interests and competency beliefs: A 1- year longitudinal study of fifth to eighth- grade students. Journal of counseling Psychology, 49, 143-163. ##
Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interest and competence beliefs [Monograph]. Journal of Vocational Behavior, 60, 113–172. ##
Tracey, T. J. G., Rounds, J. B. (1993). Evaluating Holland’s and Gati’s vocational interest models: A structural meta-analysis. Psychology Bulletin, 113, 229-246##