Objective & subjective career success: Role of career aspirations, personality and spirituality

Document Type : Original Research

Author

Abstract

Abstract
The purpose of this research was to examine the relationship between career aspiration, personality traits, and spirituality in predicting objective and subjective career success. 357 students (242 females, and 115 males) were selected u statistical methods sing stratified proportional sampling method at the University of Isfahan who answered Career Success, Career Aspiration, Personality & Spirituality questionnaires. Data were analyzed using SPSS-22 software and the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The findings showed that career aspiration, conscientiousness, extraversion personality trait and spirituality variables positively but neuroticism personality trait negatively predict career success. Therefore, it can be concluded that the career success is affected by career aspiration, personality traits and spirituality and these factors must be considered in order to enhance the career success
 
 

Keywords


آزاد مرزآبادی، اسفندیار؛ هوشمندجا، منیجه و پورخلیل، مجید. (1392). رابطه بین معنویت سازمانی و هوش معنوی با استرس شغلی کارکنان یک دانشگاه نظامی. طب نظامی، 16(3)، 43-50.
جوکار، بهرام و رستمی، راحله. (1393). رابطه بین جهت گیریهای ارتباطی خانواده و احساس تنهایی: بررسی نقش واسطه‌ای هویت معنوی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 4 (2)، 1-18.
ربیعی، محمد. (1394). پایستگی تحصیلی: عوامل پایدار و ناپایدار روانشناختی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 5(2)، 56-37.
سامانی، یوسف؛ بابائیان، علی و کرمی، ذبیح‌اله. (1393). بررسی رابطه‌ی ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان رسته‌های مأموریتی ناجا. فصلنامه منابع انسانی ناجا، 9(37)، 9-28.
سلیمان‌پور، محمدرضا. (1393). تحلیل اثرات قابلیت‌های حرفه‌ای آموزشگران در موفقیت مسیر شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی کاربردی کشاورزی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(4)، 181-196.
سمیعی، فاطمه؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمد رضا و حسینیان، سیمین. (1390). نظریه‌های مشاوره مسیرشغلی. اصفهان: جهاد دانشگاهی.
سمیعی، فاطمه. (1391). شناسایی سیر تحول، موانع درک شده و عوامل موثر بر آرزوهای شغلی کودکان و نوجوانان شهر اصفهان. پایان نامه دکتری مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان.
سمیعی، فاطمه؛ صادقیان، علیرضا و عابدی، محمدرضا. (1393). آرزوها و موفقیت مسیر شغلی مدیران. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، 6 (1)، 53-77.
صالحی، رضوان؛ عابدی، محمدرضا؛ باغبان، ایران و عابدی، احمد. (1393). تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی براساس عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 4 (1)، 19-48.
طبیبی، مریم؛ احمری طهران، هدی؛ سلطان عربشاهی، کامران؛ حیدری، سعیده؛ عبدی، زهرا و
صفایی‌پور، روح اله. (1391). ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(2)، 72-78.
عبداله‌پور، میثم؛ مفخمی، زهرا؛ رجایی، علیرضا؛ جوانمرد، جواد و محمدی، مرتضی. (1395). پیش‌بینی میزان موفقیت مسیر شغلی خلبانان براساس خرده‌مقیاس‌های سی‌گانه پرسش‌نامه‌ی شخصیت نئو NEO-PI-R. اصول بهداشت روانی، 18(6)، 366-375.
فتحی، فریبرز؛ محرم‌زاده، مهرداد و سید عامری، حسن. (1393). بررسی رابطه‌ی بین آرزوهای شغلی و جامعه‌پذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران. نشریه‌ی مدیریت ورزشی، 6(2)، 303-323.
مولوی، حسین. (1390). راهنمای عملی SPSS در علوم رفتاری. اصفهان: انتشارات مهرقائم.
نجاری، رضا؛ کرمانی، بهناز و فرزاد، حسین. (1393). رابطه موفقیت مسیر شغلی درونی و بیرونی با تیپ‌های شخصیتی درون‌گرا و برون‌گرا. ماهانه علمی‌پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 18(7)، 426-432.
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1392). نقش موفقیت مسیر شغلی ادراک شده در پیش‌بینی تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 3 (1)، 51-62.
Altaf, A., & Awan, M. (2011). Moderating affect of workplace spirituality on the relationship of job overload and job satisfaction. Journal of Business Ethics, 104, 93-99.
Atkinson, C., Ford, J., Harding, N., & Jones, F. (2015). The expectations and aspirations of a late-career professional woman. Work, Employment & Society, 29(6), 1019-1028.
Cheng, S., & Yuen, M. (2012). Education and career aspirations among Chinese high school students: Validation of the Career Aspiration Scale. The Asia Pacific Education Researcher, 21 (2), 394-401.
Cho, T., & Ryu, K. (2016). The impacts of family-work conflict and social comparison standards on Chinese women faculties’ career expectation and success, moderating by self-efficacy. Career Development International, 21(3), 299 – 316.
Cooper, D., & Robertson, I. (1995). The psychology of personnel selection: A quality approach. London: Routledge.
Costa, P., & McCrae, R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO PI- R) and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Personality and Individual Differences, 12, 887-898.
Gerli F., Bonesso S., & Pizzi, C. (2015). Boundaryless career and career success: The impact of emotional and social competencies. Frontiers in Psychology, 6, 1304-1314.
Gottfredson, L. (2002). Gottfredsons's theory of circumscription: compromise and self-creation. In D. Brown & Associates (Ed.), Career Choice and Development (4th) (pp. 85-148). Canada: Jossey-Bass.
Gregor, M. A., & O,Brien, K. M. (2016). Understanding career aspirations among young women: improving instrumentation. Journal of Career Assessment, 24(3), 559-572.
Holland, N. E. (2016). Partnering with a higher power: Academic engagement, religiosity and spirituality of African American Urban Youth. Education and Urban Society, 48(4), 299-323.
Ishak, S.H. (2015). Career success studies: An examination of indicators, approach and underlying theories in literature. Science Journal of Business and Management, 3(6), 251-257.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Malik, S., Riaz, N., & Nazir, S. (2015). Personal spirituality and work attitude among doctors. Journal of Behavioral Science, 1 (25), 136-149.
McNeil, S. h. (2016). Spirituality in adolescents and young adults with cancer: A review of literature. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 33(1), 55-63.
Milliman, J., Czaplewski, A., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-47.
Mitroff, I., & Denton, E. (1999). A study of spirituality in the workplace. Sloan Management Review, 40(4), 83-92.
O’Brien, K. M., Friedman, S. M., Tipton, L.C., & Linn, S.G. (2000) Attachment, separation, vocational development: A longitudinal analysis. Journal of Counseling Psychology, 47 (3), 301-315.
Ramaswami, A., Carter, N. M., & Dreher, G. F. (2016). Expatriation and career success: A human capital perspective. Human Relations, 69, 1959-1987.
Rasdi, M. R., Maimunah, I., Uli, J., & Noah, S. M. (2009). Career aspirations and career success among managers in the Malaysian public sector. Research Journal of International Studies, 9, 21-35.
Santos, G. G. (2016). Career barriers influencing career success: A focus on academics’ perceptions and experiences. Career Development International, 21(1), 60-84.
Spurk, D., Abele, A., & Volmer, J. (2014). The career satisfaction scale in context: A test for measurement invariance across four occupational groups. Journal of Career Assessment, 10, 1-19.
Spurk, D., Keller, A. C., & Hirschi, A. (2016). Do bad guys get ahead or fall behind? Relationships of the dark triad of personality with objective and subjective career success. Social Psychological and Personality Science, 7(2), 113-121.
Turban, D. B., & Doherty, T. W. (1994). Role of protégé personality in receipt of mentoring and career success. Academy of Management Journal, 37(3), 688-702.
Turban, D. B., Moake, T. R., Yu-Hsien Wu, Sh., & Cheung, Y. Linking extroversion and proactive personality to career success: The role of mentoring received and knowledge. Journal of Career Development, (in press).
Walther, C. S., Sandlin, J. A., & Wuensch, K. (2016). Voluntary simplifiers, spirituality, and happiness. Humanity & Society, 40(1), 22-42.
Yang, Fu., & Chau, R. (2016). Proactive personality and career success. Journal of Managerial Psychology, 31(2), 467-482.