اثربخشی مشاوره راه‌حل‌محور به شیوه گروهی بر کاهش تعارضات والد-فرزندی در نوجوانان

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران

2 دانشیار گروه مشاوره‌، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران

3 استادیارگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

تعارض مولفه­ای اجتناب­ناپذیر در روابط­خانوادگی به­ شمار می­رود و به­کارگیری شیوه­های موثر جهت حل آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی راه­حل­محور بر کاهش تعارضات والد- فرزندی نوجوانان شهر کرج بود. نمونه اولیه این پژوهش شامل 180 نفر بودند که مقیاس های تاکتیک­های حل­ تعارض (CTS) را تکمیل نمودند. از کسانی که نمره آنها در مقیاس های تاکتیک­های حل­تعارض یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود 30 نفر به روش تصادفی انتخاب و مجددا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به صورت هر هفته یکبار در معرض 8 جلسه 90 دقیقه­ای مشاوره گروهی راه­حل محور قرار گرفتند. در پایان همزمان از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد. داده­های حاصل از پژوهش با استفاده از روش کواریانس چند­متغیری و تک­متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راه­حل­محور بر کاهش پرخاشگری­کلامی، کاهش پرخاشگری­فیزیکی و افزایش مهارت استدلال موثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Group Solution-focused Counseling in Reducing Parent-child Conflicts in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Khabat Karami 1
  • Ali Mohammad Nazari 2
  • Kiyanoush Zahrakar 3
1
2
3
چکیده [English]

Conflict is an undeniable component of family relationships and using effective methods of conflict reduction is necessary. The purpose of this study was to investigate the effects of solution-focused counseling in reducing parent-child conflicts among adolescents in Karaj, Iran. 180 students completed the Conflict Tactics Scales (CTS). 30 students were selected randomly from among those who were one standard deviation above the mean. The students were randomly assigned to control and experimental groups. After administering the pre-test to both groups, the solution-focused counseling which lasted for 8 weekly 90- minute sessions was carried out in the experimental group. The data were analyzed using MONCOVA & ANCOVA. The results showed that the solution-focused counseling not only decreased verbal aggression and physical aggression but also it promoted the reasoning ability in the subjects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • solution-focused counseling
  • Conflict
  • parent-child relationships
باصری­باغ­سیاه، وحیده (1390). تاثیر آموزش مهارت خود­آگاهی بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در دانش­آموزان دختر. پایان­نامه   کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
بخشی پور، باب الله، آرین، خدیجه، کرمی، ابوالفضل، فرخی، نور­علی (1390). اثر بخشی درمان راه­حل­محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان شهر ساری. تازه­ها و پژوهش­های مشاوره، شماره37، 23-7.
پور­ابراهیم، تقی، خوش­کنش، ابوالقاسم، صالحی، فاطمه (1390). اثربخشی مشاوره گروهی راه­حل­محور بر افزایش عملکرد تحصیلی و خودکارآمد پنداری دانش­آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 6، 80-62.
تلخابی،علیرضا (1389). بررسیتاثیربرنامهآموزشمهارت هایزندگیبرتعارضاتوالد-نوجوان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
ثنائی، باقر (1387). مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج. تهران: نشر بعثت.
حسینی، بیتا (1390). مقایسه اثربخشی آموزش روش­های زوج­درمانی هیجان مدار و راه­حل- محوربر میزان سازگاری و صمیمیتزوجین. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
داودی، زهرا، اعتمادی، عذرا، بهرامی، فاطمه (1391). تاثیر رویکرد کوتاه مدت ر­اه­حل- محور بر کاهش گرایش به طلاق در زنان و مردان مستعد طلاق شهر اصفهان. مجله اصول بهداشت روانی، شماره 3، 199-190.
دست باز، انور (1392). مقایسه‌ی  اثر بخشی مشاوره‌ی گروهی راه حل محور و روایت درمانی بر سازگاری و خود کارآمدی دانش­آموزان  پایه اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
دیویس، توماس­ای و آزبون، سینتا­جی (2000). مشاوره مدرسه با رویکرد راه حل محور. ترجمه ادیب راد، نسترن و نظری­، علی محمد1389). تهران­: علم­.
زارب، جی (1992). ارزیابیوشناخترفتاردرمانینوجوانان. ترجمه محمد خدایاری فرد و یاسمین عابدینی (1383). تهران: رشد.
سلامی، مونا (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله به شیوه دزوریلاو و گلدفرید بر تعارضات والد-فرزند در بین آموزان دختر سا ل اول دوره دبیرستان شهرستان بهبهان .فصلنامهاندیشه هایتازهدرعلومتربیتی، شماره2، 47-31.
سموعی، راحله و اسماعیلی، رضا (1383). بررسی نوع، میزان و علل پدیده گسست ارتباطی بین دانش آموزان دوره راهنمایی و اولیای آن­ها در شهر اصفهان. فصلنامه آموزه، شماره 22، 79-72.
سمیعی، الهام (1390) بررسی تاثیر برنامه آموزش هوش هیجانی بر تعارضات والد – فرزندی در دانش آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهرستان علی آباد کتول. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
شاهمرادی، سمیه، فاتحی زاده، مریم، بهرامی، فاطمه (1390). درمان کوتاه مدت راه حل مدار. فصلنامه تازه­های رواندرمانی، شماره 62، 51-59.
شعاری نژاد، علی اکبر (1386). روانشناسی رشد2: نوجوانی و بلوع. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
عبداله­زاده، عادل (1391)­. بررسیتأثیرآموزشبرنامهغنی­سازیارتباطبرکاهش تعارضاتوالد- نوجوان. پایان نامهکارشناسیارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
گاترمن، جفری­تی (2006). هنر مشاوره راه حل مدار. ترجمه فاتحی­زاده­، مریم و میرنیام، مریم (1391). اصفهان: نشر نهفت.
گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت (2000). خانواده درمانی. ترجمه حسین­شاهی­برائتی، حمید­رضا ونقشبندی، سیامک (1389). تهران: روان .
لطفی، بهناز و رحمتی، عباس (1387). بررسی تاثیر آموزش مهارت­های هوش هیجانی بر کاهش تعارضات والد- فرزند در دختران نوجوان کرمان. تازه­ها و پژوهش­های مشاوره،
شماره 28، 117-131.
مرادی، امید (1384). بررسیاثربخشیآموزشمهارتحلمسئلهبرتعارضوالد - فرزنددردانش آموزانپسرمقطعمتوسطهشهرتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره.
دانشگاه تربیت معلم.
مینوچین، سالوادور (1974). خانواده و خانواده درمانی. ترجمه باقر ثنایی (1389). تهران: امیرکبیر.
نظری، علی محمد (1390). مبانیزوجدرمانیوخانوادهدرمانی. تهران: علم.
نظری، علی محمد و بیرامی، منصور (1387). بررسی تاثیر مشاوره راه حل محور بر رضایت زناشویی در ابعاد پرخاشگری­، زمان با هم بودن­، توافق درباره مسایل مالی و رضایت زناشویی در زوجین هر دو شاغل. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. شماره 9. 119-97.
نظری، علی محمد (1383). بررسیتأثیربرنامه­یغنیسازیارتباطومشاوره­یراهحلمحوربررضایتزناشوییزوجینهردوشاغل. رساله­ی دکتری. دانشگاه تربیت معلم.
نیکولز، مایکل­پی و شوارتز، ریچارد­سی (1945). خانواده درمانی: مفاهیم و روش­ها. ترجمه محسن دهقانی (1387). تهران: دانژه.
 
 
Branje, S., van Doorn, M., van­der­Valk, I., & Meeus, W. (2009). Parent–adolescent conflicts,conflict resolution types, and adolescent adjustment. Journal of AppliedDevelopmental Psychology, 30, 198-204.
Brzezowskl, K. M. (2012).­ A solution-focused groupe treatment approach for individuals  maladaptiveely expressing anger. Doctoral Dissertation. Ohio: the schoole of professional psycholohy wright stste university.
Burwell, R., Chen, CP. (2006). Applying the principles and techniques of  solution  focused therapy to career counseling. Counselling Psychology Quarterly, 19, 189-203.
Chang, L. R., Chiu, Y. N., Wu, Y. Y., & Shur-Fen Gaub, S. (2012). Father's parenting and father–child relationship among children and adolescents with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Comprehensive Psychiatry, 54, 128-140.
Chaplin, T. M., Sinha, R., Simmons, J. A., & Healy, S. M. (2012). Parent–adolescent conflict interactions and adolescent alcohol use. Addictive Behaviors, 37, 605–612.
Conoley, C. W., Graham, J. M., Neu, T., Craig, M. C., Pry, A., Cardin, S., A, Brossart, D. F., & Parker, R. I. (2003). Solution-focused family therapy with three aggressive and oppositional-acting children: an N = 1 empirical. study family process, 42, 361-374.
Corcoran, J. (2006). A Comparison Group Study of Solution-Focused Therapy versus “Treatment-as-Usual” for Behavior Problems in Children. Journal of Social ServiceResearch, 33, 69-81.
Faircloth, B. (2012). Children and Marital Conflict: A Review. Journal of Information  About Early Childhood & Family Support Practices, 6, 1-5.
Herrenkohl, T. I., Kosterman, R., & Hawkins, J. D. (2009). Effects of Growth in Family  Conflict in Adolescence on Adult Depressive Symptoms: Mediating and Moderating Effects of Stress and School Bonding.  Journal of Adolescent Health, 44, 146–152.
Jeremy, W. L., Farhat, T., & Iannotti, P. J. (2010). Parent–child communication and   substance use among adolescents: Do father and mother communication play a different role for sons and daughters. Addictive Behaviors, 35, 426–431.
Kim, J. S., Franklin, C. (2009). Solution-focused brief therapy in schools: A review of the  outcome literature. Children and Youth Services Review, 31, 467-470.
Koob, J. J., Love, S. M. (2010). The implementation of solution-focused therapy to incr foster care placement stability. Children and Youth Services Review, 32, 1346-1350.
Kvarme, L. G., Helseth, S., Sqrum, R., Luth-Hansen, V., Haugland, S. & Karin Natvig, G. (2010). The effect of a solution-focused approach to improve self-efficacy in socially withdrawn school children: A non-randomized controlled trial. International Journal ofNursing Studies, 47, 1389-1396.
Lee, M. Y. (1997). A study of Solution-Focused Brief family therapy: Outcome and Issuse. American Journal of family therapy, 25, 1-17.
Mudd, J. (2000). Solution-Focused Therapy and Communication Skills Training: An  integrated approach to couples therapy. Dissertation. Virginia University.
Nelson, T. (2001). solution-focused couple group. Journal of systemic Therapies, 15, 4-20.
Newsome, S. (2005). The Impact of Solution-Focused Brief Therapy with At-Risk Junior High School Students.  A Journal of the national association of social workers, 27, 83-90.
Pakrosnis, R. (2008). The changesin psychological functioning problems during solution-focused brief therapy among Adolescents in helth care settings. Doctoral Dissertation. Vytautas magnus university.
Pakrosnis, R., Cepukiene, V. (2011). The outcome of Solution-Focused Brief Therapy among foster care adolescents:The changes of behavior and perceived somatic and cognitive difficulties. Children and Youth Services Review, 33, 791-797.
Pursell, G. R., Laursen, B., Rubin, K. H., Boot-Laforce, C., Rose-Krasnor, L. (2008). Gender differences in patterns of association between prosocial behavior, personality, and externalizing problem. Journal of Research in personality, 42, 472-481.
Qin, D. B., Rak, E., Rana, M., & Brent Donnellan, M. (2012). Parent–child relations and psychological adjustment among highachieving Chinese and European American adolescents. Journal of Adolescence, 35, 863–873.
Riesch, S., Jacson, N., & Chanchong, W. (2003). Communication Approaches to Conflict: Young Adolescence to Young Adult. Journal of  Pediatric Nursing , 18, 244-256.
Susan, J.T. (2009). Parent-adolescent conflict, conflict resolution types, and adolescent adjustment. Journal of applied developmental psychology, 30, 195- 204.