شناسایی توانمندی‌های منش در کودکان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی پسادکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

شناسایی توانمندی‌های منش کودکان می‌تواند عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد و سپری در مقابل آسیب‌ها باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی توانمندی‌های منش در کودکان بود. پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان 7 تا 11 ساله، والدین و معلم‌های همین گروه سنی شهر تهران در سال 1402 بودند. با روش نمونه‌گیری هدفمند 40 کودک، 80 نفر از والدین و 17 معلم انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها به صورت مصاحبه نیمه‌ ساختاریافته چهر‌ه‌ به چهره بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل محتوا انجام شد. در یافته‌ها مشخص شد که بیست و چهار توانمندی منش در مصاحبه با کودکان، والدین و معلم‌ها وجود دارد. مثال‌هایی از 24 توانمندی‌ از زبان کودکان، والدین و معلم‌ها مطرح شدند. تعاریف توانمندی‌ها در کودکان، والدین و معلم‌ها بررسی شد. بیشترین توانمندی‌ها در مصاحبه با کودکان خلاقیت، پشتکار، رهبری، قدردانی، عشق به یادگیری، معنویت و مهربانی، در مصاحبه با والدین، خلاقیت، عشق به یادگیری، سرزندگی، عشق، مهربانی، هوش اجتماعی، کارگروهی، رهبری و قدردانی و در مصاحبه با معلم‌ها خلاقیت، کنجکاوی، عشق به یادگیری، مهربانی، هوش اجتماعی، رهبری، کارگروهی و فروتنی و تواضع یافته شد. براساس نتایج می‌توان گفت، بین تعاریف توانمندی‌ها در جامعه ایرانی با نظام طبقه‌بندی توانمندی‌ها شباهت دارد که می‌توان در آموزش مهارت‌های گوناگون به کودکان این توانمندی‌ها را آموزش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Character Strengths in Children

نویسندگان [English]

  • zahra khosrojerdi 1
  • Shahriar Shahidi 2
1 Postdoctoral student in psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Identifying children's character strengths can enhance their performance and serve as a protective factor against potential psychological and behavioral issues. The present study aimed to identify character strengths in children. This study was conducted using a qualitative approach. The statistical population included all children aged 7 to 11 years, along with their parents and teachers, in Tehran in 2023. A total of 40 children aged 7 to 11, 80 parents, and 17 teachers were selected through purposive sampling. Data were collected through semi-structured face-to-face interviews. The collected data were analyzed using content analysis. A total of 24 character strengths were identified across interviews with children, parents, and teachers. The most frequently mentioned strengths in interviews with children were creativity, perseverance, leadership, gratitude, love of learning, spirituality, and kindness. In interviews with parents, the most prominent strengths were creativity, love of learning, zest, love, kindness, social intelligence, teamwork, leadership, and gratitude. Teachers most commonly identified creativity, curiosity, love of learning, kindness, social intelligence, leadership, teamwork, and humility/modesty. Based on the results, it can be concluded that there is considerable alignment between the conceptualization of character strengths in Iranian society and the established classification systems. These strengths can be cultivated in children through the teaching of various life and social skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • character strengths
  • children
  • content analysis and Qualitative study
دوره 14، شماره 2
بهمن 1403
صفحه 31-50
  • تاریخ دریافت: 13 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1404