شناسایی ابعاد سواد والدگری کودکان 6 تا 12 سال از دیدگاه متخصصان: یک تحلیل کیفی[1]  

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مشاوره و علوم تربیتی،تهران،ایران،الزهرا

2 گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا.

3 مشوره و علوم تربیتی،دانشگاه الزهرا

4 گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

5 گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

سواد‌ ‌والدگری به‌عنوان یکی از مولفه‌های سواد سلامت روان زوجی شامل دانش، نگرش و مهارت‌های لازم برای تربیت فرزندان است. با توجه به اهمیت سواد والدگری در ارتقای رشد بهینه کودک، هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه‌های سواد والدگری با تمرکز بر کودکان 6 تا 12 سال از دیدگاه متخصصان بود تا با توجه به نقش مهم والدگری در توسعه‌ی سلامت روانی و جسمانی کودکان، چارچوبی جهت ارتقای دانش، نگرش و مهارت‌های والدگری در محیط خانواده ارائه کند. روش پژوهش به‌روش کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام شده‌است. جامعه آماری شامل متخصصان فعال در حوزه کودک و خانواده بود که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند در این حوزه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 12 متخصص جمع‌آوری شد و ابعاد اصلی سواد‌‌‌ والدگری استخراج گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سواد والدگری شامل پنج بعد اصلی است: سواد سلامت روان بر پیشگیری، حفظ و بازیابی سلامت روان و تنظیم سبک زندگی تأکید دارد. سواد ارتباطی به مهارت‌های تعامل مثبت والد-فرزند و پاسخگویی به نیازهای فرزند می‌پردازد. سواد بسترهای رسانه‌ای به شناخت و توانایی مدیریت استفاده کودکان از رسانه‌ها اشاره دارد. سواد تربیت جنسی بر آموزش و هدایت جنبه‌های رشدی و جنسی کودک تمرکز دارد و سواد زوجی به همسویی والدین در نقش والدگری و مدیریت تعارضات زناشویی مرتبط است. پژوهش حاضر ابعادی از سواد والدگری را شناسایی کرده‌است که می‌تواند مبنای برنامه‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌ها جهت حمایت از والدین و ارتقای سلامت روانی و‌ جسمانی کودکان باشد.
 
 
 
[1] مقاله برگرفته از رساله دکتری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying dimensions of parenting literacy in children aged 6 to 12 from the perspective of experts: A Qualitative analysis

نویسندگان [English]

  • sahar Ghafouri 1
  • Roya Rasouli 2
  • simin hosseinian 3
  • abbas abdollahi 4
  • asie shariatmadar 5
1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا
2 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University
3 , Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran
4 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University
5 Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Parenting literacy, as one of the components of couple mental health literacy, includes the knowledge, attitude, and skills necessary for raising children. Given the importance of parenting literacy in promoting optimal child development, the aim of the present study was to identify the dimensions and components of parenting literacy, focusing on children aged 6 to 12, from the perspective of experts, in order to provide a framework for promoting knowledge, attitude, and parenting skills in the family environment, given the important role of parenting in the development of children's mental and physical health. The research method was conducted using a qualitative method of content analysis. The statistical population included active experts in the field of children and families who were selected based on purposeful sampling in this field. Data were collected through semi-structured interviews with 12 experts, and the main dimensions of parenting literacy were extracted. The results of the study showed that parenting literacy includes five main dimensions: Mental health literacy emphasizes prevention, maintenance, and recovery of mental health, and lifestyle regulation. Communication literacy addresses positive parent-child interaction skills and responding to the needs of the child. Media literacy refers to the knowledge and ability to manage children's use of media. Sexual education literacy focuses on educating and guiding children's developmental and sexual aspects, and marital literacy is related to parents' alignment in the parenting role and managing marital conflicts. The present study has identified dimensions of parenting literacy that can be the basis for educational programs and policies to support parents and promote children's mental and physical health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting literacy
  • Children 6 to 12 years old
  • Qualitative analysis