شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی به رابطه عاطفی براساس بازنمایی آن در شبکه‎های اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشگاه تهران، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره و روان‌شناسی تربیتی

چکیده

بازنمایی روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نگرش جوانان محسوب می‎شود که تاثیر بسزایی بر کیفیت روابط عاطفی بزرگسالان در حال ظهور دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نگرش جوانان در دوره ظهور بزرگسالی نسبت به روابط عاطفی بر اساس بازنمایی آن در شبکه‎های اجتماعی انجام شد. طرح این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی میدان مورد مطالعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان 18-23 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل دادند که مجموعا 15 شرکت کننده (7 پسر و 8 دختر) به روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه به شکل نیمه ساختار‎یافته بود و داده‎های به‎دست آمده با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، داده‎های پژوهش شامل 3 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی و 27 مفاهیم اولیه بود که مضامین اصلی، دربرگیرنده مفهوم‎سازی جدید از رابطه عاطفی، انتظارات شکل‌گرفته براساس مفهوم‌سازی جدید از رابطه عاطفی و آثار مفهوم‎سازی جدید از رابطه عاطفی بود. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که بازنمایی روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی موجب شکل‎گیری نگرش جدیدی نسبت به رابطه عاطفی می‌شود و به تبع انتظارات و خواسته‌های جوانان دختر و پسر نیز نسبت به رابطه عاطفی دستخوش تغییراتی می‌شود که در نتیجه این تغییرات، فرد احساسات، افکار و رفتارهای جدیدی را تجربه می‎کند. در مجموع، بازنمایی‎های روابط عاطفی در شبکه‎های اجتماعی، نگرش و تجربیات دختران و پسران جوان را در فرآیند شروع، حفظ و پایان یک رابطه عاطفی تحت تأثیر قرار می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Attitude of Young People in the Period of Emerging Adulthood Towards Emotional Relationships Based on Their Representation on Social Media

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Yousefi 1
  • Dabiri Marjan 1
  • Abbas Javaheri 2
1 Department Of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 University of Tehran, Department of Counseling and Educational Psychology
چکیده [English]

The representation of emotional relationships on social media is considered one of the important factors influencing the attitudes of young people, which has a significant impact on the quality of emotional relationships of emerging adults. The present study aimed to identify the attitudes of young people in the emerging adulthood period towards emotional relationships based on their representation on social media.The research design was qualitative and descriptive phenomenological. The study population consisted of all 18-23-year-old university students in Tehran during the academic year 2023-2024, and a total of 15 participants (7 boys and 8 girls) were selected by purposive sampling. The interview was semi-structured and the data obtained were analyzed using the Colaizzi method. Finally, the research data included 3 main themes, 6 sub-themes and 27 primary concepts, which main themes included new conceptualization of romantic relationship, expectations formed based on new conceptualization of romantic relationship, and the implications of this new conceptualization of romantic relationship. The findings of this study indicate that the representation of romantic relationships on social media platforms leads to the formation of a new attitude and perspective on romantic relationships. Consequently, the expectations and desires of young boys and girls regarding romantic relationships undergo changes, resulting in individuals experiencing new emotions, thoughts, and behaviors. In general, the representations of romantic relationships on social media platforms influence the attitudes and experiences of young boys and girls in the process of initiating, maintaining, and terminating a romantic relationship.:
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitudes
  • Romantic Relationships
  • Representations
  • Social Media
  • Emerging Adulthood